Alger på bladen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Alger på bladen

    Vi har alger på växterna, de sitter mest på bladens kanter, mörka "håriga" alger. Hur gör man för att få bort dem? I början klippte jag bort bladen men det blir nog inte så mycket växter kvar då har jag insett.
  • Måns
    • June 2002
    • 191

    #2
    Du kan skaffa siamesiska algätare om du har ett hyfsat stort akvarie, de är duktiga på att äta sådana alger.

    Om du har ett litet akvarie så kan du testa att köpa amanoräkor, det sägs att de också är duktiga på sådana alger.
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=262584&gid=262589

    Kommentar

    • small
      • January 2003
      • 470

      #3
      En sätt är att skaffa ett gäng siamesiska algätare.Dom käkar tofsalger med god aptit.
      Ett annat sätt är att se över Din gödning.
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
      Att måla är ingen konst.

      Kommentar

      • Fisktjejen
        • February 2005
        • 310

        #4
        Har två siamesiska algätare i det större karet. Har gödslat EN gång med TMG med halva mängden som stod på anvisningarna.

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Berätta mer om karet.
          Hur gammalt
          Hur stort
          Hur mycket belysning
          Vilken belysning
          Hur länge belysning
          Hur mycket fisk
          Hur mycket växter
          Hur mycket matar du
          Vad för filter
          Hur mycket vattenbyten
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Fisktjejen
            • February 2005
            • 310

            #6
            Svarar:

            [QUOTE=Tropfrog]Berätta mer om karet.

            Hur gammalt: 7 veckor, tror jag

            Hur stort: ett 112 liter, det andra är en månad och på 63 liter

            Hur mycket belysning: det stora - två 15 w rör, Sylvania Aquastar tropical light spectrum 10000 kelvin och Sylvania grolux "healthy plant growth", det lilla karet har lysröret som följde med i paketpriset, trista färger
            Vilken belysning

            Hur länge belysning: en timer på 12 timmar på båda

            Hur mycket fisk: lilla: 5 platys, stora: 2 ancistrus, två siamensis, 7 guldbarber och 10 små kilfläcksrasboror

            Hur mycket växter : ett antal (10-15) små vallesnrina (ca 15 cm), en jättestor på en meter som jag klippte ner det mesta av i helgen i det stora, javaormbunkar, cryptocoryne, nålgräs (?) i det stora, vattenpest i båda karen samt några till som jag inte vet vad det är.

            Hur mycket matar du: lite, lite grann två gånger om dagen med flingfoder, räkmix en gång i veckan (numera innan vattenbyte), skalade ärtor ibland, algtabletter till malarna på kvällen varannan - var tredje dag.

            Vad för filter: fluval 3+ (innerfilter) i det stora, det som följde med "paketet" till det lilla (billligt innerfilter)

            Hur mycket vattenbyten: 30% en gång i veckan, tillsätter Nutrafin Aqua Plus, Nutrafin cycle enligt instruktionerna samt TMG växtnäring började nu i Söndags med halv ranson av det anvisade.

            Hälsningar Erika

            Kommentar

            Arbetssätt...