CO2 - nybörjare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VictorL
    • January 2005
    • 54

    CO2 - nybörjare!

    Jag har min slang från mäskflaskorna till en grej som ska suga in luft i cirkulationspumpen (venturi tror jag att den heter) som sitter på insuget så att alla bubblor smulas sönder och far runt i hela karet.

    Det blev fullt med bubblor på hela växterna dom 2 första dagarna, men nu så blir det bara några på varje växt, varför?

    Är bubblorna syre som växterna producerar?

    Är co2 bubblorna farligt för fiskarna, driver de ut syre?

    Ska jag på natten, när växterna sover ta bort co2 slangen och leda ner luft till pumpen istället?

    Nu vart det många frågor men jag hoppas på att några kunniga kan svara.
    ///Victor
  • small
    • January 2003
    • 470

    #2
    Gå igenom diskussionerna som finns under din fråga på denna sida.Du hittar svar på dom flesta av Dina frågor där.

    LYCKA TILL!
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
    Att måla är ingen konst.

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Med Co2 och övriga nödvändiga "byggstenar" i fotosyntesen skapar växterna syre. Så bubblorna på växterna bör således vara syre. Att det slutar efter ett tag beror därför med största sannolikhet att växterna får för lite av något ämne som de behöver. Driver inte ut syre utan leder till skapande av syre.

      Om man kör CO2 på tub brukar man stänga av (med hjälp av magnetventil) Co2 då lyset inte är på vilket inte bör vara mer än 8-10 timmar.

      CO2 kan bli farligt för fiskarna om man får för höga värden i vattnet då bl.a. ph sjunker och så. fast det kan nog någon annan förklara lite mer ingående på vilket sätt det är farligt.

      Jag tror inte att mäsken kan ge så bra resultat att du bör ta bort den under natten för att det skall vara farligt, men det är endast min egen erfarenhet av mäsk då jag inte fick så bra upplösning, men kanske du behöver det då du verkar ha ganska bra upplösning.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • VictorL
        • January 2005
        • 54

        #4
        Ok, så det är ingen fara om ph ligger på exakt 7?
        //Victor

        Kommentar

        Arbetssätt...