Anubias - växer olika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vega
    • July 2004
    • 90

    Anubias - växer olika?

    Jag är inte säker, men jag tror att jag har några Anubiasplantor i mitt akvarium. Det var den växt jag blev rekommenderad i djuraffären, för den var lättskött sa dom.

    Hursomhelst.

    Mitt akvarium har inga högre växter, och eftersom jag ville att växtligheten skulle vara från botten upp till ytan vid en del av akvariet, så lät jag större delen av mina Anubias flyta fritt i vattnet. Endast en planta planterade jag i gruset på botten.

    Plantorna som flyter omkring mitt i vattnet är friska och växer fint. Men plantan som är planterad får ibland bruna blad.

    Varför är det så? Borde inte den planterade trivas bäst, eftersom detta inte är några flytväxter? Vad kan jag göra för att mina växter ska trivas bäst planterade? Jag vill ju ha alla på botten när jag införskaffat mig växter som är högre.

    Akvariet är 20 liter, innehåller en kampfisk. Botten består av smågrus, ca 2 mm/sten.
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Jag kan inte svara specifikt för Anibias, men eftersom akvarieväxter tar upp närníngen med bladen, så spelar det egentligen ingen roll om de "sitter fast" eller flyter. Se där ännu ett fint exempel på näringsupptags-frågan!
    Sen vet jag genom andra diskussioner här på forumet att Anubias - precis som javaormbunkar - är känsliga för att stå för långt ner i gruset. Helst ska de fästas på en rot eller sten så att rotstocken är synlig.

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      Hej
      Om det är Anubis du har så skall du inte plantera "rotstocken" utan en bart de utstickande rötterna detta för att den har en tendens att ruttna rotstocken alltså. Surra fasten avlång sten eller surra fast den på ngn rot så skall du snart se att den växer fast på denne och blir riktigt snygg.
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        oj då det var visst dubbel svar haha jaja
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • Goblins
          • February 2003
          • 117

          #5
          Hej

          Anubias vill absolut inte grävas ned i sanden, som Peter påpekar. De vill helst leva fastsurrade på en rot eller en sten. Den gröna rotstammen måste få ljus, annars vantrivsa plantan.

          Så ryck upp din nedgrävda anubias så kommer den bli glad igen! =)
          /Annelie - Uppsala

          240 liter

          Kommentar

          • vega
            • July 2004
            • 90

            #6
            Wow! Tack så väldans mycket för era svar! Inte så konstigt att den nedgrävda stackaren mått så dåligt då. Där fick jag för att jag bara läst på om hur fisken mår, men glömt bort hur växterna vill ha det. Herregud, växter är ju en hel vetenskap i sig! Tack så mycket alla ni. Nu ska Anubiasarna trivas bättre allihopa

            Kommentar

            • Goblins
              • February 2003
              • 117

              #7
              Hej igen

              Ja, men de är rätt skönt när problemet är enkelt att lösa! Lycka till!
              /Annelie - Uppsala

              240 liter

              Kommentar

              • vega
                • July 2004
                • 90

                #8
                Ursprungligen postat av Goblins
                Hej igen
                Ja, men de är rätt skönt när problemet är enkelt att lösa! Lycka till!
                Ja, det är helt underbart skönt. Nu ser mina växter helt perfekta ut

                Kommentar

                Arbetssätt...