JBL permanenta pH co2 test

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    JBL permanenta pH co2 test

    E där ngn som har denna?
    Hur fungerar den?
    Eller skall jag fortsätta med KH mot pH och läsa av tabellen?
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Avvecklade den relativt snabbt. Tyckte inte den var pålitlig så om det är någon som har bättre erfarenheter och vill ha refillvätska till den så finns det här . I Gbg.

    Mvh /Maria
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      på vilket sätt var den opålitlig visade den bara ett ungefär eller den var helt ur banan?
      Mvh /Peter
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Jag tyckte den var svår att avläsa då "koppen" ska fästas mot rutan så får man ju ingen vit bakgrund bakom. Inget vettig ljus på den heller. Jag fick ingen vettig avläsning från min, tycker jag.
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          Oki tack Marie J.
          Då håller jag mig till pH KH ist eller det finns ngt annat att rekomendera?
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Permanenttestet fungerar bra som en indikator på om pH förändras, men själva pH/CO2 värdet är kanske lite svårt att läsa av.
            Tror också att permanenttestet kan påverkas av gödningsämnen, iaf KNO3.
            Mitt test var "lagom" grönt (pH ca 7.0) och utan att göra något förutom att hälla i lite KNO3 i närheten så var testet någon timme senare väldigt gult (typ pH <6.0).
            Testet visar några dagar senare fortfarande samma gula färg, men detta "måste" vara fel. Kanske ska ta det vanliga pH testet och dubbelkolla......


            Ska tillägga att Permanenttestet för CO2 inte är något annat en et pH test.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7
              Ursprungligen postat av heeke
              Ska tillägga att Permanenttestet för CO2 inte är något annat en et pH test.
              Så det vill säga att det räcker att mitt pH ligger mellan 6.9-8.2 så är det OK i karet med CO2??

              För isf kan man ju skita i att ta KH mot pH för att veta vad CO2 ligger på, eller?
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                #8
                Ursprungligen postat av heeke
                Ska tillägga att Permanenttestet för CO2 inte är något annat en et pH test.
                Det beror på vilket fabrikat, Duplas är helt annorlunda, detta blandar man i akvarievatten med mätvätskan för att få KH referensen.
                Duplas har även en inbyggd vit bakgrund vilket gör avläsningen lättare.
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Jag använder det bara som vanligt dropptest numera tillsammans med ett annat JBL grov-pH-test för att få två olika värden och på så sätt en uppskattning var jag ligger.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    JBLs permanenta CO2 test är igentligen ett permanent pH test. Med skalan som följer med måste man kompensera för KH när man läser av, finns typ 3 steg "För mycket", "lagom","för lite".
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #11
                      =o)
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...