Många frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • holi
    • February 2004
    • 41

    Många frågor

    Hej! Har ett 63-liters akvarium med 11 tetror o fyra räkor. Det har varit i gång i ca ett år o har haft manga döda fiskar (verkar som om problemet är löst nu). Men nu när fiskarna har börjat överleva så har jag fått algproblem. hittade en artikel om detta men förstod inte riktigt allt, så därför:
    först o främst; är alger skadliga för fiskarna på något sätt?
    I artikeln står att vattenkemin försämras om man har dåligt underhåll av filtret. Vad är bra underhåll av filtret? Sköljer nu rent filtret ca. en gång i månaden o då är det ljusbrunt.
    En annan ordförklaring: god vattenskötsel, vad är det mer än att byta vatten?
    står oxå om optimala syreförehållanden. Hur uppnår man det och hur vet man att man lyckats?
    till sist kanske en korkad fråga men vad är en hävert?
    TACK för all hjälp
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Alger får man när man rengör filtret för ofta (t ex en gång i månaden och filtret bara är ljusbrunt eftersom dålig biologisk filtrering gör att ammoniumhalten hoppar vilket triggar algsporer.

    Tricket är att få stabilitet, många gör inte rent filtret mer än en gång i halvåter eller t om en gång om året. Naturligtvis oftare om det blir så igenkläggat att vattenflödet minskar, men händer det väldigt ofta har man helt klart för litet filter eller för stor fiskmängd.

    15-50% vattenbyte i veckan klarar du dig långt på vad gäller "god vattenskötsel" och har du inga växter får du ner tillräckligt med syre från cirkulationen - speciellt om vattenytan får vågor från pumpen.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Åke K
      • December 2004
      • 74

      #3
      Svarar på din sista fråga genom att citera Svenska Akademiens ordbok:

      "BETYDELSE: ekn. av två olika långa armar ("ben") bestående, knäböjt rör av glas l. metall som användes för att medelst utsugning av luften i röret lyfta en vätska över kanten av det kärl vari den förvaras o. dymedelst tömma kärlet på större l. mindre del av dess innehåll (ofta för att överföra en vätska från ett högre till ett lägre beläget kärl), sugrör;"

      Dvs, exempelvis att med en slang från akvariet ner i en spann.
      Hmm, jag fick rätta några stavfel. Vad sysslar dom med på SAOB egentligen?

      "God vattenskötsel"? Lika flummigt som att prata om "lagom". Säger allt och inget på en gång. Bättre att peka på motsatsen, dålig vattenskötsel betyder att du eller akvariet får problem. Fisk- eller växt-död t.ex. För en del innebär god vattenskötsel att byta vatten ofta, för andra, som mig, att byta sällan. Det beror på förutsättningarna i det egna karet och blir alldeles för långt att utreda här.

      Dåligt underhåll av filtret är väl att vänta med rengöringen tills det är absolut nödvändigt, dvs när det är helt igengeggat. Eller att göra det för ofta, håller med defdac där.

      Inga alger som normalt förekommer i akvarier är farliga för fiskarna, tvärtom så gillar dom flesta fiskarna att äta alger.

      Kommentar

      • holi
        • February 2004
        • 41

        #4
        det blir bättre

        byter nu 50% varannan vecka, hoppas de e ok? vill bara berätta oxå att mina räkor gör ett dunderjobb. den algmatta som höll på att sprida sej på gruset är borta och mina växter är plötsligt gröna igen. älskar dom! nu har jag bara en rödaktig, lite trådig alg kvar som växer på några klippor. vad göra?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Skrubba bort dom?

          Det är väldigt få gånger som alger bara ger upp och försvinner av sig själv även när man rätat upp förhållanden (även om det händer). Det enda som gäller är att ge växterna en bra miljö och fortsätta slå/skrubba på algerna när dom visar sitt fula tryne. Med stabila förhållanden kommer dom inte tillbaks.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • holi
            • February 2004
            • 41

            #6
            de röda algerna är på väg bort! än en gång: Jag älskar mina räkor! vet att detta kanske är fel forum men: har en figur med en no fishing skylt i akvariet. blev lite orolig när mina räkor gav sej på den o nu när jag älskar dom vill jag inte riskera deras liv..gör jag det?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Skulle inte tro det. Jag tror få organismer äter skadliga ämnen frivilligt (amerikaner borträknade).
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Z_Lawer
                • September 2004
                • 333

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Skulle inte tro det. Jag tror få organismer äter skadliga ämnen frivilligt (amerikaner borträknade).
                LOL!
                Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                Kommentar

                • holi
                  • February 2004
                  • 41

                  #9
                  hahaha...iaf eftersom ni är är så snälla och svarar på sånt som inte är algfrågor oxå kommer här en till: några av mina tertror är jättestora medan andra är pyttesmå o aldrig äter, de simmar bara runt på botten o letar mat. har hört att man ska ge mat på olika ställen o det testade jag idag. det funkade lite bättre men den allra minsta märkte inte ett skit. har haft samma problem förut men då var det väldigt skitigt i akvariet så de hittade nog ett o annat ätbart men nu när det är normalrent, vad ska jag göra?
                  undrar oxå om det är möjligt att mata för lite? matar varannan dag (ibland glömmer jag så då blir det var tredje) men ganska lite av rädsla för att mata för mycket. vad är en tetras livslängd? tacka för alla svar

                  Kommentar

                  Arbetssätt...