Beröm från Danmark!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    Beröm från Danmark!!!

    Efter att har tjatat om TMG och makro o CO2 osv osv på mina danska akvariesiter, och att ha lagt in länkar till Zoopet och forumet 1000-gånger, och konstant ha blivit tagen för en tossig svensk som inte vet vad hon pratar om, så blir man ganska glad när man ser ett sånthär inlägg...

    Ta åt er alla ni duktiga växtakvarister!!!!


    "Angående nitrat og phosphat: Jeg var selv ret mistroisk overfor konceptet med at ligefrem hælde det i tanken - alle bøger advarer mod det. Jeg må dog give de svenske planteguruer ret. Hvis der er tilstrækkelig CO2, lys og mikroernæring (eksempelvis fra TMG), så kan der tilsyneladende opstå mangel på nitrat og phosphat.
    Jeg har længe haft svært ved at få Lilaeopsis Brasiliensis til at gro - men selv den står og bobler nu...

    Faktisk har jeg fået færre problemer med alger i de 14 dage, hvor jeg har kørt med det. Det skal tilføjes, at jeg tester vandet ret ofte for at følge nitrat- og phosphat niveauerne. Lidt omstændigt, men når planterne bobler på livet løs, er det nu umagen værd."
    Senast redigerad av mohlin; 18 February 2005, 12:55.
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Här är linken till tråden jag tagit citatet från :

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Roligt! =)

      För dom som har råd med bra vattentester (JBL:s NO3, PO4, Fe och pH) är det otroligt häftigt att se 4 av dom viktigaste näringsnivåerna och hur dom hela tiden går upp och ner beroende på hur man göder.

      Jag tror metoden där man mäter sig fram brukar kallas "Perpetual Preservation System" och det finns trådar om det på http://www.aquaticplantcentral.com
      Jag har själv kört så en tid och det är som sagt bra för förståelsen och känslan över hur extremt mycket växter käkar från vattnet, men det kan även strula om man har hög fisklast och får utslag på organiskt nitrat/fosfat vid varje test (vilket gör att man doserar för lite).
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      Arbetssätt...