Om man inte kan något..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisktjejen
    • February 2005
    • 310

    Om man inte kan något..

    alls om akvarieväxter utan bara vill att växterna ska hålla sig snygga - Vad ska man göra då? Startade ett 112-liters för 6 veckor sedan och växterna ser lite halvrisiga ut. Jag har inte använt växtnäring. Behövs det? I så fall vilken sort? Lysrören är bra. Vart kan man få tag på javamossa?
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Man kan ha i växtnäring om växterna ser lite ledsna ut. Köps på zoo butiker. Vad har du för pump? Växter tycker inte om när det är för syrerikt vatten och för rent. Vissa golvpumpar (ytterpump) har aktivt kol i filterfickorna. Kolet används endast vid start av akvariumet och ska sedan tas bort efter ca. 1 månad. Annars dör både fisk och växter efter ett tag. Hoppas att dina växter tar sig!
    // Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • small
      • January 2003
      • 470

      #3
      [QUOTEDu behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".

      Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

      Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

      Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

      När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".

      Ingen kemi, bara tre väldigt ofarliga och väldigt billiga pulver.[/QUOTE]

      Missade att jag citerat defdac här ovan.Vill inte ta äran av honom.Många är vi som testat Nisse,Pelle och Miriam efter denna underbara förklaring.





      LYCKA TILL!!!!
      Senast redigerad av small; 18 February 2005, 06:50.
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
      Att måla är ingen konst.

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        Ett enkelt knep till att börja med är att skaffa en lysrörsramp om du har glödlampor och använda lysrör som är speciella förväxter det brukar vara en mycket bra start.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #5
          Om du ger lite mer information om ditt akvarium så kan du få mycket bättre svar.
          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #6
            Ursprungligen postat av Fisktjejen
            alls om akvarieväxter utan bara vill att växterna ska hålla sig snygga - Vad ska man göra då? Startade ett 112-liters för 6 veckor sedan och växterna ser lite halvrisiga ut. Jag har inte använt växtnäring. Behövs det? I så fall vilken sort? Lysrören är bra. Vart kan man få tag på javamossa?
            Om växterna ser risiga ut är det garanterat näring som behövs.
            En bra näring att börja med är TMG (Tropica Master Growt), denna är erkänt bra (saknar vissa ämnen men brukar vara ett bra startalternativ).
            Det som dock brukar vara den mest begränsande faktorn är kol, växterna består till väldigt stor del av kol.
            Mankan välja ett par olika vägar med kol de som är vanligast är:

            1. Välja växter som kan utnyttja kolet i karbonater som finns mer eller mindre naturligt i vattnet, t.ex javaormbunke.

            2. Tillsätta CO2-gas, funkar oftast väldigt bra men det är ju lite att ordna med.

            3. Göra en botten som är gynnsam i nedbrytnings hänseende.

            Jag hade rekomenderat att du börjar med TMG om du inte vill läga ned så mycket jobb på det och ser hur det går, sen finns det många här som kan hjälpatill om du vill prova mer.
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Ursprungligen postat av C.Ciklid
              Växter tycker inte om när det är för syrerikt vatten
              Konstigt. Mina växter fullkomligen sprutar ut syre och vattnet har långt över syremättnadsnivå men det växer bra ändå (som i alla andra välmående växtakvarier).
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • carmahan
                • February 2004
                • 265

                #8
                Kan man blanda Nisse, Pelle och Miriam i samma 1/2 liter flaska?

                Mvh
                carmahan

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Jag håller på och testar det, men nej, det rekommenderas inte normalt sett.

                  Anledningen är att specielt Pelle och Miriam gärna binder med varandra och bildar en fällning. Detta har dock att göra med (tack Helanai) löslighetsjämnvikter, så eventuellt kan det fungera fint om man inte gör så starka lösningar.

                  En annan stor nackdel med att blanda är att man väldigt ofta vill skruva in relativt olika värden på just Nisse, Peller och Miriam. Har man Cyanobakterier vill man skruva upp Nisse, har man mycket kiselalger vill man skruva ner Pelle, har man mycket trådalger vill man skruva ner Miram - relativt dom andra.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • carmahan
                    • February 2004
                    • 265

                    #10
                    Okej, tack för svaret. Gubben min blir tokig av alla mina "fiskprylar" som finns överallt.
                    Akvarium i 3 rum, kylskåpet=levandefoder, frysen=fryst fiskmat, Fönstret=Artemia, Badrum=Slangar och hinkar, Medicinskåpet=fiskmediciner, Balkongen=överbliven sand osv. Behöver man förvara Nisse, Pelle och Miriam flaskorna i kylskåpet?

                    Mvh
                    carmahan

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Jag förvarar inget i kylskåpet. Miriam är bra om den förvaras mörkt.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • carmahan
                        • February 2004
                        • 265

                        #12
                        Okej, tack!
                        mvh
                        carmahan

                        Kommentar

                        • Fisktjejen
                          • February 2005
                          • 310

                          #13
                          Tack för alla svar!
                          Mer information:
                          Lysrören är köpta på Akvarielagret och vi tog de som de rekommenderade, de skulle vara bra för fiskar och växter (det bakre). Växterna är en enorm Vallisneria (över en meter, den ligger ringlad på ytan, kan man klippa ner den? ), Cryptocoryne, Javaormbunkar, "trådgräs", mindre (ca 15 cm) Vallisneria, vattenpest (de är dock snygga och växer som tusan) och några fler som jag inte lyckats lista ut vilka de är (köpta privat samt på Akvarielagret där de inte skyltar med växtnamnen).

                          Fiskarna är två ancistrus, två siamensis, 7 guldbarber (inte så stora) och 10 kilfläcksrasboror (1,5-2 cm). Jag vill ha ett par guramis också, men tänkte vänta lite då vi har haft problem med hängiga fiskar och en som dog nyligen. Filtret är ett Fluval 3 +. Värmen är 25 grader. Det låter som om jag kan börja med att prova TMG.

                          Kommentar

                          • mohlin
                            • January 2004
                            • 1487

                            #14
                            Tänk på att en sån stor (och fin) vallisneria skuggar en hel del för de andra plantorna. Man kan utan problem klippa av bladen, så det ger mer ljus åt de andra växterna, vilket ju också är trist eftersom den växer så fint. Jag hade samma problem, och det slutade med att jag slängde vallisnerian eftersom jag fick klippa ner den hela tiden.

                            Kommentar

                            • C.Ciklid
                              • February 2005
                              • 12055

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Ursprungligen postat av C.Ciklid
                              Växter tycker inte om när det är för syrerikt vatten
                              Konstigt. Mina växter fullkomligen sprutar ut syre och vattnet har långt över syremättnadsnivå men det växer bra ändå (som i alla andra välmående växtakvarier).
                              Vad jag menar är att om du tex. har en fluval 204 till ett 100 L akvarium OCH syresättning med luft kan växterna krokna av eftersom de lever på koldioxiden. Men självklart ska man ju ha bra lysrör OCH i ett nystartat akvarium finns det ingen biotop. Därför kan det ju behövas växtnäring.
                              Själv har jag 200 L akvarium med malawi, växter och annat smått och gott med en fluval 304 ytterpump (ciklider vill ju ha lite drag och syrerikt vatten) och "Grolux" ljusrör med "rött" ljus. Blir ju så mycket mer färgglatt i akvariumet.
                              Alla trivs i mitt akvarium.

                              //Camilla
                              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...