CO2 i första akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maola
    • January 2005
    • 115

    CO2 i första akvariet?

    Jag är mitt uppe i mitt akvarie projekt och står i valet och kvalet om jag ska ha CO2 eller inte. Saken är nämligen den att jag har en kompett CO2 utrustning liggande som jag använt till växter på land så allt finns. Frågan är bara om det kompicerar i onödan.

    Hur länge räcker en 5 kilos tub till 200 liter?
    Hur mycket "pul" är det att få till?
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Hur länge den räcker beror lite på hur mycket växter, hur mycket belysning, hur mycket ytcirkulation, hur mycket gödning osv. Min 5 kilos räcker i 2 månader, men då har jag i många avseénden en extrem burk. metallhalogen, massor av snabbväxare, co2 controll och automatgödning.

    Det är inte så svårt att få till co2 berikning i karet.
    Det du behöver är ett kh-test, ett finstegs ph test och en nattavstängare. Sen mäter du kh och ställer ph därefter. Ph test gör du ungefär varannan dag den första tiden för att lära dig hur ditt kar funkar. Efter ett tag brukar det räcka att testa en gång i veckan för att kolla att man ligger rätt till som rutin.

    När växterna får co2 så äter dom mer gödning. Om du ändå gör veckovis vattenbyten så är det väldigt lätt att göra en fulldospuls då och en i mitten av veckan, det tycker inte jag är så besvärligt.

    Sen är det förståss gallring och aquascaping, men det är ju det som är det roliga
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    Arbetssätt...