Alger+belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chevelle64
    • February 2004
    • 58

    Alger+belysning

    Hej började göda med pmdd för ca 1,5 månader sen o fick en märkbar förbättring på växtligheten i mitt 220l. Har kört med ett osram 30w lysrör o tyckte ljuset behövde lite uppgradering så jag byggde mig en dubbelramp i aluplåt o införskaffade 2st aquarelle 30w. Jag kör nu med 1st osram+1st aquarelle altså 2*30w 12h per dygn o har ett till jag kan tända om jag vill. Gödningen e pmdd som jag häller i 15-20ml av varje vid vattenbyte 50% i veckan. sen jag började med gödningen o speciellt ljusökningen har växterna börjat se gladare ut o bättre tillväxt men det har även blivit värre med gröna prickalger på bladen (först gröna prickar som sen blir mer svarta med tiden) o även nån brun smörja på bladtopparna på mina hygrophylia.

    nån som har några tips el e det bara fortsätta trimma o göda som vanligt o hoppas på att det stabiliserar sig?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Gröna hårda prickar på framrutan: Mer fosfat från KH2PO4.
    Svarta hårda prickar är förstadie till toffsalger och brukar vara tecken på kvävebrist: Mer nitrat från KNO3.

    Kul när det är en så enkel åtgärd =) Du kan dels lätt gå upp till fulldos efter varje vattenbyte (22 ml av varje flaska), men kanske även testa att fulldospulsa en gång till mitt i veckan.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • chevelle64
      • February 2004
      • 58

      #3
      Har nu ökat upp fulldoserna till 22ml av varje 2ggr i veckan av alla 3 . kör somsagt nu med 1st 30w aquarelle o 1 30w osram båda med reflektorer har även 1*30 aquarelle i enkelramp som jag ej tänt änsålänge ska jag göra det?? märker knappt någe bubbel från växterna mer än ett tag efter vattenbytet 1ggr i veckan o sen några enstaka bubblor här o var under resten av veckan. Gröna prickalgerna ökade lavinartat efter den extra fulldospulsen i söndags men det kanske stabiliseras efter ett par veckor med korrekt gödning???

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Prickalger är tecke på lite för lean förhållanden. Du behöver ännu mer KNO3 och KH2PO4. En fulldospuls varannan dag borde du köra isåfall.

        Du kan inte köra på bubblet från växter eftersom du inte kör CO2 (du har inte sagt något om det iaf).

        Är det så att du verkligen lyckas hålla bra CO2-halt måste du sannolikt *minst* fulldospulsa varannan dag.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • chevelle64
          • February 2004
          • 58

          #5
          Nej jag kör ej med CO2. Tebaks om det där med lyset, ska jag tända upp det 3e röret med el ska jag låta det vara med de 2 som e igång?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Du kan inte gå från bubbel på växterna om du inte kör CO2. Då kommer du som du säger bara få bubbel efter vattenbytena.

            Mer ljus utan CO2 är vansinne.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • chevelle64
              • February 2004
              • 58

              #7
              Då kanske man skulle gå tebaks till bara 1*30W kanske el e 2*30 lagom om man kan hålla gödningsnivåerna?

              Kommentar

              • Z_Lawer
                • September 2004
                • 333

                #8
                Jag skulle nog köra 2x30, du får 0,27 w/l (kanske lite mer om du kör med reflectorer). Kolla efter växter med låga-medel ljuskrav - de kommer nog ändå att trivas i det ljuset.
                Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                Kommentar

                • chevelle64
                  • February 2004
                  • 58

                  #9
                  har nu kört med fulldospulser varannan dag men märker ännsålänge ingen förbättring. e det bara vänta ut o se vad som händer el kan det vara nått ämne som jag ska öka/minska??

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Co2
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • chevelle64
                      • February 2004
                      • 58

                      #11
                      mm kunde väl tänka mig det provade mäskmetoden för 6mån sen o det blev instabila ph svängningar o fisken fick vitaprick o sen blev mäsken så ojämn fast jag använde samma recept. ibland höll den nästan 1 vecka o nästa sats bara 1 dag.

                      fråga? är det bättre med bara lite co2 än ingen alls el kan skiftande co2 ställa till med alger oxå?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...