Börja med co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #16
    Jag behöver inte göda med kno3 för jag har redan detta i kran vattnet ca 20 och det blir högre mellan vattenbyten. Det skulle vara någon microgödning då. Hur mycket göder ni? Finns det inte en risk att det blir ännu mer alger?
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #17
      Ursprungligen postat av solbacka
      Jag behöver inte göda med kno3 för jag har redan detta i kran vattnet ca 20 och det blir högre mellan vattenbyten. Det skulle vara någon microgödning då. Hur mycket göder ni? Finns det inte en risk att det blir ännu mer alger?
      20ppm är bra lite i överkant men ok.

      Vad händer med dina växter, hur ser problemen ut (man kan kanske se vilken brist det är, även om det kan vara svårt ibland)?
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #18
        Det är alger på dem gröna prickar går ej att få bort. Växer dåligt. När jag köper nya så växer de bra sedan slutar de att växa och algerna kommer. En del ruttnar bort särskilt vallncia=felstavat. Min stora bara försvann. En växt vilket jag inte tror är en akvarieväxt har fått hål i bladen.
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #19
          Ursprungligen postat av solbacka
          Det är alger på dem gröna prickar går ej att få bort. Växer dåligt. När jag köper nya så växer de bra sedan slutar de att växa och algerna kommer. En del ruttnar bort särskilt vallncia=felstavat. Min stora bara försvann. En växt vilket jag inte tror är en akvarieväxt har fått hål i bladen.
          Prickalger brukar sägas vara relaterat till låg fosfat nivå.
          Hade jag varit du hade jag först provat med att tillsätta fosfat (KH2PO4) och någon micro näring TMG, Micro+ eller NutriSi och sett vart det leder.
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #20
            Jag har börjat med kh2po4, har använt detta i 2 veckor= två vattenbyten. Ska fundera på använda det andra också, Mirjam eller vad ni kallar henne....
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #21
              Kolsyra och co2 är väll inte samma sak? Vad jag minns sa de att vi hade kolsyra i vattnet. co2 är väll koldioxid?
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • averater
                • March 2004
                • 381

                #22
                en del av koldioxiden reagerar med vattnet till kolsyra. en del av kolsyran delas upp till vatten och koldioxid. det är jämnvikt. (koldioxid CO2 + vatten H2O <-> kolsyra H2CO3)
                Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                Kommentar

                • NE
                  • January 2004
                  • 1549

                  #23
                  Ursprungligen postat av averater
                  en del av koldioxiden reagerar med vattnet till kolsyra. en del av kolsyran delas upp till vatten och koldioxid. det är jämnvikt. (koldioxid CO2 + vatten H2O <-> kolsyra H2CO3)
                  Det är med hjälp av detta, att det bildas syra av CO2'n som pH't påverkas och att vi därigenom kan härleda hur mycket kol det finns i vattnet (tabellen).
                  /Niklas

                  Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #24
                    Om jag förstår rätt så har jag tillräckligt co2 i mitt vatten så jag kan glömma att jag ska tillsätta detta? Det är bara att släppa tanken? Eller?
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • NE
                      • January 2004
                      • 1549

                      #25
                      Jag hade väntat med co2 och sett hur det går med lite uppstyrd gödning.
                      /Niklas

                      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                      Kommentar

                      • solbacka
                        • January 2004
                        • 3952

                        #26
                        Tack för al hjälp!
                        350l Diskus 275l SA växt
                        100l tanganynika
                        Min dagbok Mina bilder
                        Min alldeles egna zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...