Börja med co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    Börja med co2

    Jag funderar på att börja med co2, för att få fina växter och mindre alger. Jag har sett på klara.se sida och det verkar inte vara så avancerat. 3 flasker, mäsk i två och vatten i den tredje. Luftslan mellam flaskorna. Hon hade resept också.
    Finns det något jag måste tänka på innan jag börjar. Mitt inner filter är cirkulationsfilter 1000l/timme. Blå grov filtermatta 40x10x10 cm. Med ett plaströr innuti med hål i. Kan jag tycka in slangen från co2 i mitten av filtermattan?
    Lysrören är osram L36W/77 fluora (vet ej hur gammalt) och sylvania aguastar F36W/174-t8 (½år gammalt).
    Jag göder bara med KH2PO4, 37ml/vecka (bland. 1krm/dl). Jag har "bra" nitrat i eget vatten.
    Akvariet är på 375l
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Ja att du skall ha en backventil på ditt hemmabygge så att du inte får vatten på golvet. Absolut nödvändigt.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      Tänk på att starta försiktigt och kontrollera pH't ofta i början, om man lyckas få bra upplösning av co2's så kan pH't droppa snabbare än vad fiskarna tål.
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Ska man sätta backventilen på slangen som går till akvariet? Starta försiktigt? Bara en flaska mäsk, eller? Jag har redan lågt ph ca 6,5. Jag har fiskar som tål detta också. Inga malawi ciklider här inte.
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Finns det någon annan hemsida som det finns info om co2? Vilka risker finns det? Eller bara fördelar?
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #6
            Backventilen ska sitta på slangen till akvariet, detta för att om något händer så ska det inte kunna bli hävert av det (typ at korken spricker eller något liknande).

            Bäst är nog om man har två flaskor och bytar mäsk alternerande (flaska1 V1,3,5, Flaska2 V2,4,6) då för man en jämnare co2 produktion.

            mängden co2 brukar i mäsk-fallet vara lättast att reglera genom att reglera upplösningen, t.ex. om man kör ut det via en luftsten så kan man reglera hur högt den sitter i akvariet, därigenom reglerar man tiden co2 har kontakt med vattnet och det i sin tur reglerar mängden co2 i vattnet.

            När det gäller pH så för du kontrollera mot en co2 tabell med hjälp av ditt Kh för att få rätt Co2 nivå (bör ej vara över 40-50ppm)


            Det som oftast skadar fiskarna är en för snabb pH förändring inte nivån i sig.
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Jag har väldigt lågt kh. Jag kommer inte ihåg hur lågt men kan titta i papperna. Hur vet man co2 nivå? Jag kan inget om detta!!
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                Kan man inte köpa en sådan trappa som de pratar om i en annan tråd här på växter och alger? Är det inte bättre än syresten? Var hittar man en sådan? Internet?
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • NE
                  • January 2004
                  • 1549

                  #9
                  Upplösningen blir betydligt bättre med en trappa, men jag gissar att det kan bli svårare att reglera co2 nivån om den skulle bli för hög (har aldrig själv använt en trappa).

                  har du titta på bilden? du tittar på vad för Kh du har och sedan ska du ha det pH som finns vid de tal som står i de gröna fälten (co2 nivå i ppm).
                  /Niklas

                  Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Jag har kh 2, ph6,5 ska då ha 21,1 mg per liter co2. Hur ställer man in detta?
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • NE
                      • January 2004
                      • 1549

                      #11
                      Ursprungligen postat av solbacka
                      Jag har kh 2, ph6,5 ska då ha 21,1 mg per liter co2. Hur ställer man in detta?
                      Detta har du alltså utan att använda co2 tillsats?

                      Om du inte har något annat som påverkar ph't så ska du inte förändra något, den co2 mängden är "lagom".
                      /Niklas

                      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                      Kommentar

                      • Pannecke
                        • January 2005
                        • 1325

                        #12
                        Ursprungligen postat av solbacka
                        Finns det någon annan hemsida som det finns info om co2? Vilka risker finns det? Eller bara fördelar?
                        På min hemsida finns det lite bilder på när jag byggde min CO2 anläggning, Gå in på Akvarium och galleri, klicka på andra bilden för att läsa om CO2 bygget.
                        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                        Kommentar

                        • NE
                          • January 2004
                          • 1549

                          #13
                          Här är en mycket bra engelsk sida med mycket info kring DIY Co2.

                          Discusses the steps to setup DIY CO2 with complete information on yeast.


                          Men som jag skrev tidigare om du är säker på att dina uppmätta pH och KH värden stämmer och du inte har något annat som påverkar pH't har du redan full tillräkligt med co2 i vattnet.
                          /Niklas

                          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                          Kommentar

                          • solbacka
                            • January 2004
                            • 3952

                            #14
                            Detta svaret har jag fått innan (länge sedan) När jag försökte få upp ph så att mina platy skulle trivas bättre.
                            Menar du kh 4 och ph 6 i ditt brunnsvatten? Om det är så säger jag bara: växtakvarium!! Gratis co2.
                            MVH
                            Magnus
                            Sedan räknades mitt kh ut enligt mina papper på vattenprov jag har och det ligger på 1,1-2,1. Alltså behöver jag inte tillsätta co2? Varför växer inte min växter bra? Och varför finns alla dessa alger??? Jag har bara hällt i KH2PO4 2 gånger. Så det kanske blir bättre snart?
                            Hur vet man om mitt co2 är lagom?
                            350l Diskus 275l SA växt
                            100l tanganynika
                            Min dagbok Mina bilder
                            Min alldeles egna zoon

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Om det nu är så att ditt brunsvatten redan har en hög CO2 halt (kan säker vara någon organisk syra eller så också som "sabbar" avläsning i CO2-tabellen) så är det ju bra, men du kommer inte så långt med bara KH2PO4. En komplett gödning krävs, KNO3, KH2PO4, och microgödning (NutriSI, Micro+ el. TMG)
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...