mäsk - co2 kvar i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Goblins
    • February 2003
    • 117

    mäsk - co2 kvar i vattnet?

    Hej!

    Jag har bestämt mig för att testa med mäsk och se om mina växter blir glada av lite co2. Då är min fråga: När jag stoppar ned slangen i karet kommer de mesta av koldioxiden gå upp till ytan och gå förlorad... Hur gör jag för att få den att stanna i vattnet?

    Man kan ta ngn form av kåpa och lägga över slangen men hur ska man fästa denna? Vill inte börja kladda med silikon osv!!

    Någon som har ngn smart lösning?
    /Annelie - Uppsala

    240 liter
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Här ser du en massa olika smarta sätt:

    .. men det är nog en sån här du främst vill kika närmare på:


    En trappa där bubblan sakta färdas uppåt och blir mindre och mindre.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Goblins
      • February 2003
      • 117

      #3
      Tack! Men de där ser väldigt väldigt komplicerat ut. Jag är ute efter ngt enklare sätt att prova på om jag ser ngn effekt av koldioxiden.

      Någon som har ngt annat tips?
      /Annelie - Uppsala

      240 liter

      Kommentar

      • mgrant
        • July 2003
        • 475

        #4
        Om du har ett ytterfilter så är det bara att leda in gasen i det, så kommer du få en bra upplösning av CO2 i vattnet.
        Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
        Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ursprungligen postat av Goblins
          Men de där ser väldigt väldigt komplicerat ut.
          Kollade du på trappan på andra länken, eller gav du upp på första länken?

          Trappan är en plastbit för några kronor. Enklare än så kan du inte få det.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Jeza
            • January 2003
            • 379

            #6
            Trappan är som Defdac säger en otroligt enkel och billig lösning.
            Ett extra plus för den är att man nästan aldrig kan överdosera CO2 då den inte löser gasen hundraprocentigt.
            Orcae Ita!

            Kommentar

            • dinajel
              • November 2004
              • 606

              #7
              Om du har innerfilter:

              Jag har ett Fluval 3+ innerfilter med en liten fjupp ovanpå utblåset som väl egentligen är tänkt att man kan ha ovanför vattenytan för att suga ner luft i utblåset (varför man nu skulle vilja göra det).

              Iallafall så är den där "ovanpåfjuppen" alldeles utmärkt för att stoppa ner co2-slangen i. Upplösningen av co2 i mitt kar är i det närmaste perfekt.

              Annars kan man ju utan större åthävor stoppa in co2-slangen längre ner i insuget till sitt innerfilter, så slås co2-bubblorna sönder och sprutas ut i karet genom utblåset.
              Bilder på mina akvarier.

              Kommentar

              • Gimbo
                • January 2005
                • 2734

                #8
                Ursprungligen postat av dinajel
                Om du har innerfilter:

                Jag har ett Fluval 3+ innerfilter med en liten fjupp ovanpå utblåset som väl egentligen är tänkt att man kan ha ovanför vattenytan för att suga ner luft i utblåset (varför man nu skulle vilja göra det).

                Iallafall så är den där "ovanpåfjuppen" alldeles utmärkt för att stoppa ner co2-slangen i. Upplösningen av co2 i mitt kar är i det närmaste perfekt.

                Annars kan man ju utan större åthävor stoppa in co2-slangen längre ner i insuget till sitt innerfilter, så slås co2-bubblorna sönder och sprutas ut i karet genom utblåset.
                Det här var ju smart. Har samma grej på mitt Aquael innerfilter. Men, tanken har aldrig slagit mig att använda det till min co2 slang.
                -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Fjupp-tekniken (venturi kallas det) fungerar inte alls, och jag tvivlar på att någon får "perfekt" upplösning med den - man ser ju tydligt att alla CO2-bubblor som smulas sönder i venturin går direkt upp till ytan.

                  Med en trappa däremot ser man väldigt tydligt hur varje bubbla faktiskt blir mindre och mindre.

                  Jag har knatat igenom alla former av upplösningsmetoder och syresten/venturi-teknik är det absolut sämsta. Garanterat sämst upplösning. Keep away. Bad idea.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • dinajel
                    • November 2004
                    • 606

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Fjupp-tekniken (venturi kallas det) fungerar inte alls, och jag tvivlar på att någon får "perfekt" upplösning med den - man ser ju tydligt att alla CO2-bubblor som smulas sönder i venturin går direkt upp till ytan.
                    Keep away. Bad idea.
                    Ojdå. Vad konstigt. För det verkar faktiskt fungera riktigt bra för mig.

                    Förutsättningar: 88-literskar, 70x36x35, KH=3, pH=7,5, Filter=Fluval 3+. Jag bor i Stockholm och får vattnet från Norsborg.

                    Jag har gjort så att jag har dragit ner filtret så långt ner under ytan som det går (kanske 10-15 cm under ytan numera) och försökt rikta utblåset så mycket nedåt som möjligt (vilket är snarare 5 grader än 45 grader...).

                    Om jag drar på max på utblåset så ser man hur bubblorna blir riktigt riktigt små och inte alls stiger upp till ytan, utan virvlar runt i hela karet och antingen löses upp eller sätter sig på växterna. Ärligt talat vet jag inte exakt vad som händer med bubblorna, men man ser att dom inte försvinner ut iallafall.

                    Jag har mätt KH och pH med JBL:s dropptest. KH är stabilt på cirka 3. pH är innan tillsatt co2 cirka 7,5, vilket skulle innebära 2,5 ppm utan DIY-co2, vilket verkar rimligt. Efter att jag kört igång med DIY-co2 mätte jag (efter något dygn eller två) pH och KH igen och KH låg förstås kvar på cirka 3 medan pH hade sjunkit till cirka 6,3, dvs. runt 40-45 ppm (vilket inte är perfekt utan lite för mycket, men ändå).

                    Jag märkte också en markant skillnad i tillväxten hos växterna när jag tillsatte co2 jämfört med innan (då bara med KNO3, KH2PO4 och NutriSI), så det verkade faktiskt komma ner rejält med co2 i burken också.

                    Är jag helt ute och cyklar med mina observationer eller har jag bara haft en extrem tur som har lyckats med venturi-metoden?
                    Bilder på mina akvarier.

                    Kommentar

                    • Gimbo
                      • January 2005
                      • 2734

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Fjupp-tekniken (venturi kallas det) fungerar inte alls, och jag tvivlar på att någon får "perfekt" upplösning med den - man ser ju tydligt att alla CO2-bubblor som smulas sönder i venturin går direkt upp till ytan.

                      Med en trappa däremot ser man väldigt tydligt hur varje bubbla faktiskt blir mindre och mindre.

                      Jag har knatat igenom alla former av upplösningsmetoder och syresten/venturi-teknik är det absolut sämsta. Garanterat sämst upplösning. Keep away. Bad idea.
                      Lika bra att jag lyssnar Får ge mig ner o köpa en "trappa".
                      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                      Kommentar

                      • dinajel
                        • November 2004
                        • 606

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gimbo
                        Lika bra att jag lyssnar Får ge mig ner o köpa en "trappa".
                        Idén med trappa är alltså att man låter co2-bubblan bli yttepytteliten eller lösas upp helt och när den nästan obefintliga bubblan kommit till översta trappsteget så låter man utblåset på pumpen skjutsa ut bubblan/den upplösta koldioxiden ut i karet?

                        Ska det översta trappsteget alltså vara precis framför utblåset eller kan man sätta det vart som helst eftersom bubblan ändå är helt upplöst?
                        Bilder på mina akvarier.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Är jag helt ute och cyklar med mina observationer eller har jag bara haft en extrem tur som har lyckats med venturi-metoden?
                          I ditt fall, som är extremt ovanligt, får du dels ingen ytcirkulation och dels verkar du ha en helt fenomenal pulvrisering av bubblorna och dels skjutsar du ner dom så att dom faktiskt hinner lösas upp (ovanligt, går inte med de AquaEl och Hagen AquaClear-pumpar jag testat med ) eller fastna under växternas blad där CO2 gör som mest nytta .

                          Hade man i de flesta fall kommit undan såhär enkelt hade det inte existerat några reaktorer. Faktum är att jag med venturiloopback med en AquaEl som drev en vortex-reaktor inte fick tillräckligt bra upplösning.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Ursprungligen postat av dinajel
                            Ska det översta trappsteget alltså vara precis framför utblåset
                            Tja om man vill. Problemet är att det förmodligen skulle skvalpa omkring vattenytan ganska kraftigt i de flesta fall.

                            eller kan man sätta det vart som helst eftersom bubblan ändå är helt upplöst?
                            Typ.

                            Ett alternativ vore att låta venturislangen suga upp den och skjuta iväg restgasen i akvariet vilket eventuellt skulle ge en gnutta mer upplösning.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • dinajel
                              • November 2004
                              • 606

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              I ditt fall, som är extremt ovanligt, får du dels ingen ytcirkulation
                              Nej, inte speciellt mycket iallafall, det kan man inte påstå.

                              och dels verkar du ha en helt fenomenal pulvrisering av bubblorna
                              Ja, det far runt små små bubblor i hela akvariet, på alla längder, bredder och djup.
                              och dels skjutsar du ner dom så att dom faktiskt hinner lösas upp (ovanligt, går inte med de AquaEl och Hagen AquaClear-pumpar jag testat med ) eller fastna under växternas blad där CO2 gör som mest nytta .
                              Jag tror faktiskt mer att dom fastnar under bladen än att dom hinner lösas upp, även om en del nog faktiskt löses upp iom att dom far runt så mycket.

                              Hade man i de flesta fall kommit undan såhär enkelt hade det inte existerat några reaktorer. Faktum är att jag med venturiloopback med en AquaEl som drev en vortex-reaktor inte fick tillräckligt bra upplösning.
                              Tur man har då! När du förklarar det såhär så låter det osannolikt att jag skulle få tillräcklig upplösning, men det verkar faktiskt inte bättre.

                              (Och tummen upp för alla dina tummen upp också. Haha. Dom andra på här på jobbet undrar nog vad jag sitter och fnissar åt.)
                              Bilder på mina akvarier.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...