ph 6,0 inget bubbel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter Cederberg
    • December 2004
    • 96

    ph 6,0 inget bubbel?

    Kan det bero på min dassiga belysning 0,25w/L?
    Kör annars med hemmbyggd co2!
    Ombyggd slamhävert kopplad till inblåset på eheim-ytterfiltret. Samt pmdd. Tyckte att tillväxten var lite i klenaste laget så ja har nyligen börjat dosera mer gödning...

    Men borde ja inte i allafall se lite bubbel åtminnstone högre upp i burken nära lysrampen? Eller bubblar bara växter vid optimala förhållanden? ph 6,0 kh3 temp 27c
    Pjc
  • Krulle
    • September 2004
    • 635

    #2
    Nä ngt bubbel behöver du inte få.


    Jag har 0.33w belysning, gött med allt som går att göda
    kör med CO2 Har KH 5 och varit nere i pH 6.2 utan ngt bubbel
    (då började fiskarna inte gilla det längre) så bubbla behöver det
    inte göra även fast man gör allt rätt

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Ofta är man mycket optimistisk vid avläsning av pH testet.
      Har du inte redan ett "finstegstest", dvs ett test som går från ca 6.0 - 7.5 (eller vad det nu är) med små steg, så skaffa det. Testen som går från 4.0-10.0 med 0.5 steg är igentligen inte till så stor nytta när det gäller att ta reda på CO2 mängden.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Krulle, har du testat att fulldospulsa ett par gånger varje dag med allt som vi kom överrens om?

        Ombyggd slamhävert kopplad till inblåset på eheim-ytterfiltret.
        En reaktor på insuget. Det var udda. All restgas kommer ju isåfall rapa in i ytterfiltret?

        Samt pmdd.
        Exakt hur har du doserat? Mängder, antal pulser, vattenbyten osv.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Peter Cederberg
          • December 2004
          • 96

          #5
          Sorry mitt misstag mena förståss utblåset!!! hur blev det så fel?
          pmdd enligt anvisningar från hjortgatans nån sida som bosse granholm hänvisade till typ stamlösningar mgso4 13g pulver på 160 ml vatten doserar 1ml/100l akvarievolym i mitt fall 6ml? k2so4 21g/160ml 2ml/100l 12ml/dag
          kno3 18g/160ml 1ml/100l 6ml/dag
          kh2po4 3krm=kryddmått?/0,5l 30ml/dag
          Usch va råddigt hopppas ni fattar? har ett 580 l sydamerika influerat kar ingen renodlad växt burk alltså!
          Vad anser ni är bästa sättet att få upp Kh? har testat korallsand men läste nånstans att det inte va bra?
          Föresten var får man tag i ett finstegs test och vad heter såna, lär få beställa dom via nätet här i vasa lär dom inte finnas
          Senast redigerad av Peter Cederberg; 17 February 2005, 16:34.
          Pjc

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            JBL har ett test som går från 6.0 till 7.6 med steg om 0.2
            Jag menar förstås ett vätske/dropp test.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Utan mikrogödning blir det inget ös på fotosyntesen.

              Ursprungligen postat av Peter Cederberg
              mgso4 13g pulver på 160 ml vatten doserar 1ml/100l akvarievolym
              Det skulle ge dig 0,08 ppm Mg, lite udda värde men ungefär det dubbla man får av TMG och jag tror det räcker i Sveriges kranvatten om man vill undvika Calciumhämmande effekter av magnesiumet.

              k2so4 21g/160ml 2ml/100l
              Det skulle ge dig 1,34 ppm K ??

              kno3 18g/160ml 1ml/100l 6ml/dag
              Ger dig 0,86 ppm NO3 ??

              kh2po4 3krm=kryddmått?/0,5l 30ml/dag
              Ger dig 1,2 ppm PO4 ??

              Du bör ligga ca 10 ggr högre på NO3 jämfört med PO4 och rekommenderade nivåer brukar vara typ 0,5 ppm PO4 och 5-10 ppm NO3.

              Här har du 3 bättre halvlitersblandningar som du doserar 10 ml per 100 liter:
              Flaska 1) 7 krm NutriSi (eller 25 ml Mikro+), 2 krm MgSO4, 2 krm K2SO4
              Flaska 2) 4 krm KH2PO4
              Flaska 3) 7 tsk KNO3
              (Ger dig runt 0,07 ppm Fe, 0,04 ppm Mg, 0,5 ppm PO4, 5 ppm NO3)

              Vad anser ni är bästa sättet att få upp Kh? har testat korallsand men läste nånstans att det inte va bra?
              Bästa sättet är att inte pilla med KH:t överhuvudtaget därför att:
              1) Du får inte ner mer CO2 i vattnet
              2) Det är inte pH-svängningarna som dödar firrarna om du hade tänkt få upp KH:t för att få stabilare pH med CO2.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Peter Cederberg
                • December 2004
                • 96

                #8
                Ups glömde skriva att ja göder me micro+ redan... Hård dag på jobbet... skriver så pennan glöder...
                Tror jag har sett jbl,s test i hyllan på djurcentrum. Kh borde ligga på 3-4 ur kran här tänkte bara. Sveriges kranvatten ja nu snackar vi betydligt närmare ryssland:-)

                Har vid ett tillfälle varit nere på Ph5 enligt seratestet, har iofs en jävligt stor rot som kan f...ka upp testresultaten...
                Senast redigerad av Peter Cederberg; 17 February 2005, 18:06.
                Pjc

                Kommentar

                Arbetssätt...