Hur mycket kalium är lämpligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalza
    • July 2004
    • 41

    Hur mycket kalium är lämpligt?

    Hejsan!

    Har hittat en jättesäck med Kaliumkarbonat (KCO3). Jag bill använda detta för att få upp hårdheten på mitt vatten. Då uppstår frågan:

    Hur mycket Kalium är lämpligt att pytsa i vattnet? Kommer jag att få en övergödande effekt av detta på samma sätt som man kan få av N och P?

    Tacksam för svar...
    mvh
    /Magnus

    Just startat ett 375 liters
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Har ingen erfarenhet av just KCO3, men generellt orsakar inte en hög Kaliumnivå alger på det sätt som tex ett överskott av N och P gör.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Kalza
      • July 2004
      • 41

      #3
      Tackar för svaret.

      Synd att ingen mer har någon erfarenhet av detta. Jag får göra en del experiment helt enkelt. Det skall bli kul =)
      mvh
      /Magnus

      Just startat ett 375 liters

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ursprungligen postat av Kalza
        Synd att ingen mer har någon erfarenhet av detta. Jag får göra en del experiment helt enkelt. Det skall bli kul =)
        Jag vet inte varför du fått fler svar, men det Peter sa ang. att det inte ger mer alger är allmänt känt bland alla växtakvarister.

        Doserar man enbart K från t ex K2SO4 kan man få en hämmande effekt på Calciumupptaget eftersom K (Na, Mg, P, NH4(?), Pb, Mn och Zn) tävlar med Calcium, vilket kan leda till sånthär krulligt utseende på vissa växter:



        Lite Googling på ämnet för den som orkar:
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Kalza
          • July 2004
          • 41

          #5
          Tack för svaret defdac,

          Jag får helt enkelt prova mig fram. Det låter ju bra att det inte påverkar algtillväxten på något sett. Synd att det "tävlar" med de andra näringsämnena. Det finns alltid någon hake =)

          För övrigt kan jag säga att jag också har börjat med PMDD efter ditt recept. Från att ha haft växter som inte växt något nämnvärt, har de nu börjat växa. Speciellt vattenpesten! Växer så det knakar.

          Jag har följt tråden där det har gått vilda diskussioner om hurvida man skall kör low-tech eller high-tech (mycket underhållande läsning). Min kommentar till detta är att jag har startat flera akvarium och erfarenheten jag har fått är att det nästan aldrig har vuxit i mina kar. Jag bor för övrigt i Göteborg som har pH 8 och karbonathårdhet 3. Inte världens bästa vatten för akvarium kanske. Börjar nu skarp att misstänka vattnets näringsinnehåll.

          Jag har en fråga till:

          Om växterna har gått på "sparlåga", dvs fått alldeles för lite näring under en längre tid, (ca 3 månader) och man sedan börjar att göda (kör för närvarande utan CO2) tar det då ett tag innan växterna har vant sig vid den nya näringsnivån och börjar att växa bättre? Vattenpesten som är snabbväxande har ju redan börjat att växa men tex javaormbunken och mina svärdplantor ser inte ut att ha kommit igån ännu.

          Tackar för svaren
          mvh
          /Magnus

          Just startat ett 375 liters

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ursprungligen postat av Kalza
            Jag har följt tråden där det har gått vilda diskussioner om hurvida man skall kör low-tech eller high-tech (mycket underhållande läsning).
            Det är svårt att argumentera med mig om det för jag gillar båda =)

            Däremot tycker att man ska köra antingen low-tech (inga vattenbyten, fet botten, ev lite PMDD) eller high-tech (perfekt CO2-halt, stora regelbundna vattebyten och PMDD) eftersom det är dessa två strategier som garanterat får bra resultat.

            Att t ex köra lite halvdant med CO2, oregelbundna vattenbyten och göda lite på känn är det absolut svåraste man kan göra. Blir det inte trådalger så blir det näringsbrister och Cyanobakterier. Jag höll på med ständig Cyanoslemsugning varenda dag i flera år innnan jag hittade Estimative-index och Walstad-metoden.

            Om växterna har gått på "sparlåga", dvs fått alldeles för lite näring under en längre tid, (ca 3 månader) och man sedan börjar att göda (kör för närvarande utan CO2) tar det då ett tag innan växterna har vant sig vid den nya näringsnivån och börjar att växa bättre?
            Ja det kan ta en tid, förmodligen är det främst alla nya skott du ska fokusera på och trimma bort alla halvdöda delar allteftersom.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • averater
              • March 2004
              • 381

              #7
              kanske ska tillägas att kh bara kan höjas till max det värde gh har. pytsar man i mer än det så påverkas inte kh längre. däremot så påverkas alkaniteten fortfarande. det kanske var det som menades?

              och en liten varning med KCO3, det sänker ph't ganska mycket.
              Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

              Kommentar

              • Kalza
                • July 2004
                • 41

                #8
                Hej averater!

                Det jag menade var karbonathårdheten, KH.

                Alkaliniteten är väl GH om jag inte minns helt fel? Det du säger är att man kan bara höja KH till samma gräns som GH. Sedan skriver du att alkaliniteten fortfarande påverkas. Är det pH du menar som stabiliserar sig på en viss nivå, 8.3? Jag blir lite förvirrad =)
                mvh
                /Magnus

                Just startat ett 375 liters

                Kommentar

                • Kalza
                  • July 2004
                  • 41

                  #9
                  Glömde en sak:

                  Du menar att det höjer pH:t väl?
                  mvh
                  /Magnus

                  Just startat ett 375 liters

                  Kommentar

                  • averater
                    • March 2004
                    • 381

                    #10
                    ja, jag menade höjer.... om jag inte läser helt fel i min tabell så kan det höja till minst 10,3.

                    GH står för gemensam hårdhet (haltande egen översättning) och är mägnden 2 eller fler-värdiga katjoner (främst calcium och magnesium). KH är den del av GH där katjonerna är bundna till karbonatjoner (HCO3 eller CO3). KH tallas ibland temporärhårdhet, GH kallas ibland totalhårdhet.

                    det "alla" KH-test mäter är alkanitet.(hur mycket syra som krävs innan ph har sänkts en viss nivå)

                    det intresannta när man sysslar med co2 är den delen av alkaniteten som kommer av karbonatjonerna (nästan allt vanligtvis), därför rörs begreppen ofta ihop.
                    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...