Hur beskära hygrophila så att den förgrenar sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    • November 2004
    • 606

    Hur beskära hygrophila så att den förgrenar sig?

    Hur beskär jag hygrophilan på bästa sätt så att den förgrenar sig istället för att bara växa som en lång stängel rakt opp? Mina hygrophilor har nu nått ända upp till vattenytan (och mer därtill) och dom har växt cirka 20 cm sen jag köpte dom förra veckan.

    Ska jag beskära den under ett bladpar, eller precis över bladparet, om ni förstår hur jag menar? Den är ju liksom uppdelad i segment. Ska man skära över eller under? Jag vet att man gör på samma sätt med vanliga krukväxter också, men jag minns inte var man ska lägga snittet.

    Fast det kanske inte funkar att göra så med akvarieväxter?

    Eller har det att göra med ljusmängden att den bara växer uppåt? Just nu har jag bara 0,2 w/liter, men lagom med co2 och pmdd.
    Bilder på mina akvarier.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Egentligen tror jag inte det har någon större betydelse.
    Plantan gör nog som den vill ändå. Men när den delar sej blir delarna tanigare.
    En del tar bara bort underdelen och planterar toppskottet.
    Själv lägger jag snittet alldeles över bladparet för att undvika att den kala stammen som annars sticker upp.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • dinajel
      • November 2004
      • 606

      #3
      Ålrajt. Jag blev tvungen att ingripa igår på eget bevåg (dom verkar växa typ fem cm om dygnet) och jag gjorde precis som du säger. Knipsade av dom alldeles över bladparet och stoppade ner toppskottet bredvid. Jag är fortfarande i stadiet att jag vill fylla ut med så mycket hygrophila som möjligt.
      Bilder på mina akvarier.

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Jag gör precis som ovan och knipsar av den ovanför ett blad.

        Ljuset spelar nog inte så stor roll för om den förgrenar sig eller ej, men det spelar stor roll för hur den växer. Vid starkt ljus växer den längs med botten som en bottentäckare.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Jag antar att det är H.polysperma du pratar om, med tanke på tillväxttakten.
          Mina erfarenheter är att dom inte grenar sig riktigt på det sättet "man" skulle vilja. Dom grenar sig altså inte som ett Y utan stängeln brukar lägga sig mer eller mindre vågrätt och skjuta ut ett skott vid varje bladpar, så långt är allt OK, men det kommer även rötter vid varje bladpar vilket jag själv inte gillar riktigt.
          Jag föredrar att kapaav dom och kasta underdelen och bara plantera toppen, alt. spara nederdelen om man vill föröka.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #6
            Ursprungligen postat av heeke
            Jag antar att det är H.polysperma du pratar om, med tanke på tillväxttakten.
            Visst är det det. Det borde jag ha sagt.

            Mina erfarenheter är att dom inte grenar sig riktigt på det sättet "man" skulle vilja. Dom grenar sig altså inte som ett Y utan stängeln brukar lägga sig mer eller mindre vågrätt och skjuta ut ett skott vid varje bladpar, så långt är allt OK, men det kommer även rötter vid varje bladpar vilket jag själv inte gillar riktigt.
            Jag föredrar att kapaav dom och kasta underdelen och bara plantera toppen, alt. spara nederdelen om man vill föröka.
            Okej, då är jag med. För tillfället vill jag ha fler och fler hygrophilor för att fylla upp så mycket som möjligt längst bak med. Men inom en rätt snar framtid lär jag ha så det räcker och blir över, och då lär jag bara plantera om toppen och kasta botten.

            Ursprungligen postat av petnym
            Ljuset spelar nog inte så stor roll för om den förgrenar sig eller ej, men det spelar stor roll för hur den växer. Vid starkt ljus växer den längs med botten som en bottentäckare.
            Okej. Jag kommer nog rätt snart dubblera ljusmängden (från 0,2 till 0,4) och även om 0,4 inte är jättemycket heller, så kanske det hjälper till att hålla nere dom en smula iallafall.

            Även Glossostigma (och säkert en massa andra växter också) hålls nere av ljuset har jag förstått, men jag har inte lyckats förstå varför de trycks ner av mer ljus. Nån som har nån bra förklaring?
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Om ljuset är svagt försöker växten komma närmare ljuset för att ta del av större mängd av det samma.
              Även ljusets spektrum kan påverka om växten vill "sträcka" på sig eller "krypa". gul/grönt ljus får växterna att växa på längden medans blått ljus får växterna att breda ut sig mer.
              Tänk dig en skog där ljuset filtreras genom trädkronorna och "landar" på marken med ett gul/grönt sken. En växt som växer här nere vill ha mer ljus, därför växer den på längden. När den kommer äver trädtopparna där ljuset är blåare vill den få så mycket ljus som möjligt och breder därför utsig så mycket det går.
              Observera att detta är grova generalliseringar.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • dinajel
                • November 2004
                • 606

                #8
                Ursprungligen postat av heeke
                Om ljuset är svagt försöker växten komma närmare ljuset för att ta del av större mängd av det samma.
                Även ljusets spektrum kan påverka om växten vill "sträcka" på sig eller "krypa". gul/grönt ljus får växterna att växa på längden medans blått ljus får växterna att breda ut sig mer.
                Aha. Så en aquarelle till mitt akvarium lär alltså vara en bra grej. Kanske är det därför den är poppis, förutom snyggt ljus och bra PUR-värde?
                Tänk dig en skog där ljuset filtreras genom trädkronorna och "landar" på marken med ett gul/grönt sken. En växt som växer här nere vill ha mer ljus, därför växer den på längden. När den kommer äver trädtopparna där ljuset är blåare vill den få så mycket ljus som möjligt och breder därför utsig så mycket det går.
                Observera att detta är grova generalliseringar.
                Fantastiskt bra förklaring! Det är ju helt logiskt att det blir så. Den förklaringen lär jag minnas resten av livet. Tackar ödmjukast.
                Bilder på mina akvarier.

                Kommentar

                Arbetssätt...