Vart hittar jag växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LHI
    • February 2005
    • 4

    Vart hittar jag växter

    Först vill jag tacka för all den kunskap som jag tagit del av på detta forum. Efter femton års paus utan akvarium är jag igång igen. Jag kan konstatera att det har hänt massor vad gäller växter och dess skötsel under dessa 15 år. Frågor om CO2 gödsel mm. Ska jag bespara er eftersom allt finns att läsa i tidigare trådar.



    Men min fråga är, jag vill gärna införskaffa lite växter som inte finns i standardsortimentet åtminstone inte i Linköping där jag bor. Finns det någon affär med stort utbud där man dessutom kan se plantorna innan man handlar? Alternativt finns det någon bra site man kan köpa ifrån?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    De tre mest intressanta butikerna är samlade ute på Tornby:
    1) Arken Zoo i IKANO-huset, väldigt intressant då jag vet att dom tar hem växter från Singapore. Iofs vet dom aldrig namnet på dom men det borde gå att krånga till sig väldigt speciella växter om man vill vara lite obekväm.
    2) Djurmagazinet bredvid McDonalds har ofta väldigt mycket Tropica-växter och därmed ofta det generellt största utbudet om man time:at in en ny laddning. Aldrig nogt mer exotiskt än Tropica alltså.
    3) Fyra Tassar bredvid Mekonomen har både Tropica och nu på sistone Aqua-fleur-växter: http://www.aquadistri.com/site_en/aquafleurvoorraad.php men deras utbud liknar Tropica i mångt och mycket.
    4) Linköpings akvarieförening.

    Vilka arter är det du speciellt tänker på?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • LHI
      • February 2005
      • 4

      #3
      Har besökt dessa butiker. Mitt problem är att jag inte vet riktigt vad jag söker. Min burk är bara en vecka gammal ännu och är just nu fylld med ljusgröna snabb växare. Man kan ju läsa och titta på bilder för att sedan beställa, men det vore trevligare att se växterna live och dessutom kunna diskutera med en kunnig försäljare som har personliga erfarenheter. Tvekar inte att åka en bit för att hitta "rätt" ställe.

      Akvarieföreningen ska jag definitivt bli medlem med igen.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Om du pratar med dom butiksägare som finns i Linköping kommer dom bara slänga en flaska med järngödning i näven på dig 8)

        Inge av butikerna har lyckats hålla igång ett växtakvarium över någon längre period, allra minst lite mer avancerade saker såsom marktäckare osv, så dom har tyvärr 0 erfarenhet.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          1) Arken Zoo i IKANO-huset, väldigt intressant då jag vet att dom tar hem växter från Singapore.
          Arken Zoo är väl den av butikerna som har minst utbud på växter av ovanstående. Om man bortser från plastväxter och emersa krukväxter, förstås... Inte min favorit precis.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • LHI
            • February 2005
            • 4

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Om du pratar med dom butiksägare som finns i Linköping kommer dom bara slänga en flaska med järngödning i näven på dig 8)

            Inge av butikerna har lyckats hålla igång ett växtakvarium över någon längre period, allra minst lite mer avancerade saker såsom marktäckare osv, så dom har tyvärr 0 erfarenhet.
            Då är vi nog av samma åsikt.

            Jag kommer till nästa helg sätta in CO2 samt påbörja gödning. Så jag har ingen panik med att få tag på växter. Men man vill ju gärna planera lite och som sagt var gärna se växterna live.
            Hur är det i Norrköping? Där finns ju trots allt ett antal affärer. Har planerat att åka runt till dessa så småningom, när jag får tid.
            Hur är det med butiker i Motala, Mjölby osv. någon som vet? Hur är det i Jönköping? Tyvärr har jag inte tid att fara runt hur mcket som helst på chans, så kan ni tippsa så gör det!

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Du bör nog bestämma dig för vilka växter du vill ha. Utseendet på de plantor du hittar i affären avslöjar inte hur stora (eller små) de blir när de vuxit upp. Och så mycket användbar hjälp av personalen kommer du i regel inte att få.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Tiberon
                • June 2004
                • 35

                #8
                I Mjölby har du inte många växter som ser friska ut. Inget som är värt att slösa tid på.
                I Motala har de bra växter, men de har bara det gamla vanliga som de vet att de säljer bra av. De tar gärna hem växter om man frågar från Nygaards eller Singapor.
                I Örebro finns det ingen som har koll på växter. Det är samma utbud som i Linköping.

                Klubbarna är där det finns störst kunskap och lite speciella växter.

                Kommentar

                Arbetssätt...