Belysningsfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo

    Belysningsfråga

    Häpp.

    Har varit borta rätt länge från forumet, men har inte stått stilla för det!!

    För er som minns så har jag ett 130 l kar (exklusive inredning) med fett ljus, 150 W MH. Har kommit så långt så att jag lyckats bemästra det (växer satan), men tröttnat på jobbet - det tar sanslöst med tid att få det att funka (kör med DIY-CO2 bl a). Har därför bestämt mig för att sänka ljusstyrkan och därmed minska energin in i karet. Lurar på en ramp med två T5-rör på 24 W, inalles 48 W. Kompletterat med reflektorer torde det ge rätt bra kräm i ett 130-liters kar ändå (jo, jag inser att om man räknar W/l så blir det egentligen i underkant). Har läst på en del, och ljusutbytet i T5orna ska vara högre än i vanliga rör, och reflektorerna gör ju sitt till. Som jag tänker så borde mitt alternativ ge bra ljus, men mindre än min 150 W MH. Därmed enklare skötsel.

    Frågan är vad ni andra tycker? Tror ni det räcker med ljus (syftar på de magiska 0,5W/l), eller blir det för lite? Synpunkter, anyone?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag tror det kommer räcka fint! Jag har nyligen själv sänkt från 0,7 watt/liter till strax under 0,5 och det växer nästan lika bra för det.

    Vad är det för rör i T5-rampen?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Z_Lawer
      • September 2004
      • 333

      #3
      Jag har för mig att T5 ger inte mer ljusutbyte än vanliga rör, utan T5:or ger mera ljus per längd så att säga: en 120 cm ramp med vanliga rör rymmer typ 2 x 36 wattare, en 120 cm T 5 ramp rymmer 2x54 watt. Kanske läste jag fel.

      Hade jag fått välja ljusmängden nu, så skulle jag nog ta det som du tänker göra, dvs. T5:or istället för MH: precis som du säger så blir det enklare (och billigare) att sköta.
      Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

      Kommentar

      • PatrikMalmo

        #4
        Vilka rör jag ska välja återstår att se, har läst på lite kring det också. Verkar numera finnas T5or som liknar Aquarelle (Deltec, Arcadia och Osram har vettiga rör som jag kopplat det), och det är dem jag tänkt satsa på - om de bara finns i 24 W utförande. Vi är ju på väg till Tyskland med Malmö Akvarieförening, och jag tror vi kommer att hitta en del billiga och bra saker därnere, så jag passar på att fråga nu.

        Det har varit rätt skoj att testa extremt starkt ljus, men jag är rätt trött på att behöva vara på alerten hela tiden... det minsta man slappnar av ger alger i en eller annan form. Har ett 50-liters kar i köket, med 18 W lysrör, som funkar perfekt nästan utan skötsel... inga svårare växter där, men det ser fräckt ut. Längtar efter enklare liv!

        Just att det blir billigare spelar ingen egentlig roll för mig, jag har resurser så det räcker. Jag eftersträver enklare skötsel, och Barr har bara så otroligt rätt när han poängterar att ljusenergin är en av de mest kritiska faktorerna när det gäller skötsel/hur karet funkar. Ju mer ljusenergi man kör ner i karet, desto lurigare blir det. Jag är fortfarande nyfiken på hur Amano´s stab ror iland de ljusmängder som de har över de mindre karen, och jag sparar min 150W MH lampa för att testa lite saker där framöver. Har nyligen skaffat lokal, så det finns äntligen utrymme för skoj experiment!

        Hilsen!

        P

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #5
          defdac,
          det var det där luriga med W/l... du har sänkt skriver du, men har du trixat med reflektorer och sådant också? Eller hur fasen vet man att man har sänkt ljusstyrkan egentligen? *skratt*

          Jag menar... 150W MH är fett ljus över ett 130-liters kar. Ersatt med 2 24W rör, men med reflektorer, så har jag faktiskt ingen aning om var resultatet landar, annat än en grov uppskattning. Jag tror ju att det borde sänka ljusenergin in i karet... och fördela ljuset jämnare (ja, ja, man får köpa att flimret i ytan försvinner... *suck*), men för att mäta det på allvar borde jag ha en luxmätare, eller något vassare.

          Nåja. Jag vill egentligen bara vara säker på att ljuset räcker för att ordna till medelsvåra växter som Mayacan och Cyperus. Gillar båda arterna skarpt, och de har en avgörande roll i karet. Inte skoj om någon går ner sig pga ljusbrist. I nuläget är det de "svåraste" arterna jag har. Mayacan har jag visserligen sett fungera någorlunda även i kar utan CO2, men i allafall. Cyperus har jag aldrig sett i något växtkar IRL. Det roliga med mycket ljus och rätt gödning är att jag har fått Vallisnerian att blomma konstant sedan jag gjorde om karet. Blommande Vallisneria har jag annars bara sett på Tropica. Skojsigt!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ja det blir ett väldans drag när man börjar komma upp i 1 watt/liter =)

            Amano kör ett litet trick med allt sitt ljus - han kör bara fullt ös ca 3 timmar per dag mitt i ljusperioden. Resten av perioden är svagare ljus med lysrör. Borde ju egentligen härma naturen rätt väl när man tänker efter.


            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            du har sänkt skriver du, men har du trixat med reflektorer och sådant också?
            Jag har faktiskt inga reflektorer utan bara den halvblanka metallen i rampen. Jag har även klistrat på lite Biltemahögreflektiv tejp men den är korroderad sedan länge.

            Eller hur fasen vet man att man har sänkt ljusstyrkan egentligen? *skratt*
            Pga att en timer la av så blev det helt enkelt 2 rör mindre så nu kör jag bara 4 rör istället för 6.

            och fördela ljuset jämnare (ja, ja, man får köpa att flimret i ytan försvinner... *suck*), men för att mäta det på allvar borde jag ha en luxmätare, eller något vassare.
            Ja det där är ju lite udda när man jämför MH med lysrör. Lysrör smetar ju ut all intensitet betydligt bättre så det blir mindre självskuggning - på bekostnad av det fina ytflimret.

            Man kan, om man vet exakt PUR-effektivitet på varje rör, lite halvhjälpligt beräkna den faktiska bestrålningen man får vid bottnen och ytan mätt i microEinsteins per joulekvadratmeter. Man tar hänsyn till yta, reflektoreffektivitet, ålder på rören och eventuellt dämpande täckglas.

            Man vet nämligen att total ljusmättnad hos de flesta växter ligger runt 200-400 microEinsteins per joulekvadrameter (dvs mer ljus än så kan växte omöjligt använda) och vissa växter överlever på så låga värden som 20.

            Med mina 4 nuvarande rör når jag ett värde på runt 60-70 på bottnen och 140 vid ytan. När jag hade alla rör var jag uppe i 200 vid ytan (nu skriver jag från minnet - ska kolla upp värden jag skrev här i forumet häromdagen).
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #7
              Jag tror jag har hittat min modell:
              0,3 W/l Aquarell, CO2 med kontroller och ett par skopor pulver en gång i veckan. Då är det bara att repa av några nävar snabbväxare och damma av de övriga så går det en vecka till.
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • PatrikMalmo

                #8
                Mm, Amano-blasten har jag läst om, men inte provat. Frågan är om "han" har gjort det redan för flera år sedan. Spontant verkar det vara en mycket attraktiv belysningsvariant, om det inte vore för jobbet. Nu är jag helt inne på enkelhet...

                Bluesboy,
                låter som lite ljus - men jag har själv haft kar i samma härad, så det funkar säkerligen bra. Där är ju också "Amano" förundrande - kollar man på ljuset i små respektive stora kar så skiljer det sanslöst mycket. Och verkar växa bra i alla.

                Well. Det blir mindre ljus här i vart fall, så jag slipper algerna om det fallerar det minsta. Fiiiiiina grejer!!

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Bluesboy,
                  låter som lite ljus
                  http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=70479
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo

                    #10
                    Grant jobbat!! Nu känns det tryggt att sänka ljuset - men fortfarande trycka ner mycket CO2!!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...