PMDD-blandning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emilym
    • January 2005
    • 138

    PMDD-blandning

    Nu har jag fått mitt paket med KNO3 och KH2PO4 från Bosse Granholm. Jag hittade ett recept men vill bara dubbelkolla här först.

    Jag hade endast 1-liters flaskor hemma, och enligt receptet blir det 14 tsk KNO3 i 1 l vatten och 3 tsk KH2PO4 i 1 l vatten.

    I ett mindre akvarie, c a 90 l, skulle dessa blandningar tillsättas i 5 ml vardera efter ett 50% vattenbyte, samt 5 ml TMG eller annan mikrogödning.

    Eftersom mitt akvarie är på 128 l med 2 x 18 W Aquarellerör och ingen tillsatt CO2 undrar jag om jag ska följa den rekommendationen eller den "allmännt rådande här på forumet-regeln": 10 ml/100 l vatten? Mitt akvarie kan ju i närmast jämnställas med ett 100 l då inredningen tar en del volym. Som tidigare nämnt är växterna få i sitt antal.
    /Emily
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    5 krm = 1 tsk, så om man använder 5 krm KH2PO4 i en halvliter blir det bara 2 tsk KH2PO4 i en liter.

    Annars tycker jag det ser perfekt ut!

    Eventuellt kan du t om gå upp till att dosera för hela akvarievolymen, men det är ju alltid bra att vara lite försiktig.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • emilym
      • January 2005
      • 138

      #3
      Ok, tack så mycket. Det känns bra att vara lite försiktig i början... Detta är helt nytt för mig.
      /Emily

      Kommentar

      • small
        • January 2003
        • 470

        #4
        Skratta gärna för jag kanske är helt ute och cycklar........
        Om vi utgår från att vi blandar ingridienserna med 0,5L,så....
        doserar man 10ml/100L av KNO3, samt 10ml/100L av KH2PO4.
        Slår vi ihop dessa 2 halvlitersflaskor så måste man väl dosera 20ml/100L
        Krånglar jag till det nu,eller?Ju mer jag tänker på det ju osäkrare blir jag.
        emilym hade ju ca.90L .Då borde väl 10ml av vardera ligga närmare än 5ml
        Blandar man inte 4krm av KH2PO4?
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
        Att måla är ingen konst.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ursprungligen postat av small
          Då borde väl 10ml av vardera ligga närmare än 5ml
          Det var därför jag skrev:

          Eventuellt kan du t om gå upp till att dosera för hela akvarievolymen, men det är ju alltid bra att vara lite försiktig.
          .. eftersom hon bara doserar för det isatta vattnet, dvs ca 50 liter om hon byter 50% av sina 90 litrar - som blir 5 ml av varje.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • small
            • January 2003
            • 470

            #6
            [QUOTE=emilym]
            I ett mindre akvarie, c a 90 l, skulle dessa blandningar tillsättas i 5 ml vardera efter ett 50% vattenbyte, samt 5 ml TMG eller annan mikrogödning.
            QUOTE]

            Jag skulle svara nej på det PÅSTÅENDET.Man fulldospulsar väl vid 50%-iga vattenbyten.

            .. eftersom hon bara doserar för det isatta vattnet, dvs ca 50 liter om hon byter 50% av sina 90 litrar - som blir 5 ml av varje.

            Jag undrar bara om emilym tänker lika fel som jag gjorde när jag slog ihop mina 1/2-litersflaskor.Fortsatte att dosera 15ml till mitt 150L (skäms!)
            Kan inte läsa någonstans att hon VILL dosera för det isatta vattnet.

            Är inte ute efter att hacka på någon.Som sagt känner igen mitt eget "räknefel"

            HUR GÖR MAN NÄR MAN CITERAR???
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
            Att måla är ingen konst.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Man fulldospulsar väl vid 50%-iga vattenbyten.
              Dom som inte kör CO2 känner det tryggast att bara fulldospulsa för det isatta vattnet så att vattnet man stoppar ner har rätt halt.

              Kan inte läsa någonstans att hon VILL dosera för det isatta vattnet.
              Jo såhär skriver Emilym:
              I ett mindre akvarie, c a 90 l, skulle dessa blandningar tillsättas i 5 ml vardera efter ett 50% vattenbyte, samt 5 ml TMG eller annan mikrogödning.
              Förr tiden, innan du kom till det här forumet, var ett vanligt tips att man bara doserade upp näringsnivåerna för det isatta vattnet så att man garanterat aldrig fick några nivåuppbyggnader om det skulle vara så att växterna inte käkar något.

              Om växterna inte tar upp något alls och man häver ner en fulldospuls för hela akvarievolymen vid varje 50% vattenbyten så kommer man asymptotiskt hamna på dubbla rekommenderade nivåer.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • emilym
                • January 2005
                • 138

                #8
                Nu har jag faktiskt 128 l, reell volym ligger antagligen någonstans strax över 100 l. 5 ml av vardera sort till c a 90 l rekommenderades i en artikel på Hjortgatans Zoo's hemsida, är det inte t.o.m. defdac som är författare till den?


                Min tanke var aldrig att bara dosera efter det utbytta vattnet, utan endast vara lite försiktig i början. Jag förstår faktiskt inte varför jag skulle ha räknat fel?
                /Emily

                Kommentar

                • small
                  • January 2003
                  • 470

                  #9
                  "Min tanke var aldrig att bara dosera efter det utbytta vattnet, utan endast vara lite försiktig i början. Jag förstår faktiskt inte varför jag skulle ha räknat fel?"

                  Nä,bara för att jag räknade lite galet så betyder det inte att Du skulle göra samma sak.
                  Kortfattat:Vid 50%-iga vattenbyten fulldospulsar man (10ml/100l vatten) om man har Co2.Annars 5ml/100L.
                  Rätt uppfattat defdac,eller?

                  Defdac,Du skriver "Förr tiden, innan du kom till det här forumet, var ett vanligt tips att man bara doserade upp näringsnivåerna för det isatta vattnet så att man garanterat aldrig fick några nivåuppbyggnader om det skulle vara så att växterna inte käkar något."
                  Vilka är tipsen idag!
                  Har köpt på mig för mycket gödning för att jag ska kunna göra av med det inom rimlig tid.Delar därför med mig till vänner och bekanta med.Har sagt till dom att dosera 10ml/100L.Har inte läst i någon tråd här på forumet (t.ex.Nisse och Pelle pulver,Tofsalger.) att doseringen gäller tillsammans med Co2.
                  Dags för mig att fly landet nu?
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
                  Att måla är ingen konst.

                  Kommentar

                  • small
                    • January 2003
                    • 470

                    #10
                    Svarar mig själv.Blev lite stressad när jag hörde baseballträn´a vina bakom min nacke
                    Glöm min fråga om doseringen!Vad f-n tänkte jag på?
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
                    Att måla är ingen konst.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...