CaCl2 - igen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Z_Lawer
    • September 2004
    • 333

    CaCl2 - igen!

    Jag har fått väldigt tydlig kalcium brist, och har därför försökt räkna ut hur mycket CaCl2 jag behöver tillsätta. Defdac har rekommenderat mig att tillsätta 3 tsk CaCl2 och 1 krm MgSO4 om man vill få 4:1-förhållande (ca 5:1 ppm) per 100 liter vatten. För mitt 250 liters skall jag alltså hälla i 7,5 tsk CaCl2, vilket stämmer ganska dåligt med mina uträkningar på Fertilator på APC. Fertilator rekommenderar dock 9,2 tsk för mina 250 liter (högljuskar) för att få 5,05 ppm. Gör jag något fel i beräkningen?

    Andra frågan är om det är fullt tillräckligt att tillsätta antingen 7,5 tsk eller 9 tsk CaCl2 som en fulldospuls en gång i veckan, eller förbrukas kalciumet i samma utsträckning som andra makroämnen? - Jag kör fulldospuls varje dag med resten av pmdd.
    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det här är i mångt och mycket frågor jag själv vill ha svar på så jag kan bara hjälpa dig förklara att mina beräkningar var beräknade innan jag visste hur vilket vikt/volymförhållande jag hade på min CaCl2 och MgSO4.

    Tyvärr har jag inte min journal på jobbet så jag vet inte riktigt vilket vikt/volymförhållande jag fick men om jag inte minns helt uppåtväggarna fel så hade jag typ 0,8 g/ml på CaCl2 och 1,4 g/ml på MgSO4 (extremt osäkert, gå inte på dom här siffrorna).

    Lite ytterligare info om Calcium fick jag häromdagen i denna tråd vilket bara ger ännu mer förvirring tyvärr, speciellt Shalus grymma inlägg överst på denna sida:


    Jag har ju nyligen gjort en "superblandning" där jag blandat en slags TMG+KNO3+KH2PO4+CaCl2, fast med NutriSi+K2SO4+MgSO4 istället för TMG:


    Nu har jag doserat med den i någon vecka och jag tycker absolut min mest Calciumkänsliga växt papegojblad får lite mer krulliga blad.

    Regimen innan jag började med denna blandning renderade mig dock jäkligt lovande nya stora blad på papegojjan och det var en 4:1 Ca:Mg-dosering vid varenda fulldospuls. Om jag inte minns fel typ 4 ppm Ca från CaCl2 och 1 ppm Mg från MgSO4. Men jag måste kolla min journal även här.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • kaihc
      • December 2004
      • 69

      #3
      Min burk är på 250 liter (200 l vatten), jag har en period doserat 2 tsk CaCl2 (från torrbollen) varje dag + 5 tsk efter 50-75% vattenbyte. Inga fiskar har dött av detta.

      Jag tror inte du behöver snåla om du har tydliga tecken på kalciumbrist. Prova med 9 tsk CaCl2 och se om det hjälper.

      Om du har en bra vikt kan du väga kalciumkloridet:

      I CaCl2 (som är i torrbollen) utgörs 36% av Ca
      I CaCl2 2H2O (som är i sommarvägsalt) utgörs 31% av Ca

      Dvs 1 ppm Ca får du med 0,28 respektive 0,32 g till 100 liter vatten.

      Vilka växter har problem?
      Var är de placerade i förhållandet til ljuset?
      Mvh Kai

      Kommentar

      • Z_Lawer
        • September 2004
        • 333

        #4
        Bristen syns tydligast på min Ammania gracilis, men även på en annan växt som jag ej vet namnet på. Bladen på Ammania blir vågiga/krulliga, på den andra växten är de helt skålade på längden. T o m Bacopa monnieri uppvisar kalcium brist: skålade och vågiga blad! Fasiken, på bacopan! (vars blad är ganska hårda). För att inte tala om Hygrophila difformis - det ser ut som ihopskrynklat papper.

        Det blev så tydligt efter att jag ökade ljusmängden OCH började tillsätta *mycket* mer av KNO3 och KH2PO4, samt ökade bubbeltakten på kolet. Man blir så jäkligt frustrerat men samtidigt ganska road av att med egna ögon se de osynliga barrier som ligger där latenta hela tiden: först var det för lite kväve och bladen på många växter var brun-genomskinnliga, nu är det kalciumbrist och krulliga blad, nästa barrier blir väl MG och SO4.

        Damn, tar det slut någonsin? Ni som redan passerat alla dessa stadier, blir det bättre till slut? Blir det slut på brister när man väl tillsätter CO2+KNO3+KH2PO4+CaCl2+MgSO4+K2SO4+NutriSI ?
        Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Bristen syns tydligast på min Ammania gracilis
          Känns bekant att Ammania nämns i Calciumbrist-sammanhang.

          Damn, tar det slut någonsin?
          Ett enkelt sätt är att ta ner näringsbehovet, dvs minska ljusmängden, så t ex Calciumet i kranvattnet räcker en hel vecka.

          Å andra sidan är jag inte främmande för någon annan förklaring som t ex har med fosfat/nitrat att göra.

          T ex det här med att fruktträd får svåra Calciumproblem om dom drivs för hårt med för bra tillgång på kväve. Men det känns aningens långsökt eftersom Calciumjonerna hela tiden cirkulerar runt bladen, dvs felfri tillgång.

          I L. glandulosas fall så har jag funderat över dess extremt hårda stam. Det känns som det går åt ganska bra med Calcium för att bygga den och vill växten bygga den fort så kanske bladens Calciumtillgång blir sämre. Nahh.. Bara spekulerar..

          Om jag tillåts spåna ännu lite mer så minns jag när jag hade felfri tillväxt av L. glandulosa:

          Jag pratar väldigt mycket PO4-begränsning på den tiden pga Cyanoproblem och jag ville inte ta till mig Tom Barrs PO4-rekommendationer. Ett inlägg är intressant att jag märkte stor tillväxtskillnad på glandulosan såfort jag började öka PO4-halten lite.
          Det var även på den tiden jag körde på uppmätt fosfathalt. Så det fanns varken organsikt eller ickeorganiskt fosfat.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Z_Lawer
            • September 2004
            • 333

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Ett enkelt sätt är att ta ner näringsbehovet, dvs minska ljusmängden, så t ex Calciumet i kranvattnet räcker en hel vecka.
            Men rent teoretiskt borde det hela vara otroligt enkelt:
            ______________________________________________
            Mycket ljus ---> Stort näringsbehov
            Mycket höga näringsnivårer ----> OK med mycket ljus
            ______________________________________________

            Häller man i *alla* näringsämnen i otroliga mängden, så finns det väl inga barriärer för växter, det är fritt fram för dem att växa obehindrat, eller? Man försöker beakta typ 4:1 Ca vs. Mg förhållandet o dyl., men annars bara häver i näringen i hästdoser så borde saken vara biff?
            Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Absolut så borde det vara, men jag hörde någonstans att NASA sprungit in i en vägg av Calciumproblem när dom försökte driva växter så hårt dom kunde i hydrokultur med fetmycket ljus (pga att Calcium är det mest svårflyttade ämnet i växten)

              Ska se om jag hittar någon referens.
              Senast redigerad av defdac; 10 February 2005, 14:44.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Z_Lawer
                • September 2004
                • 333

                #8
                Jaha, det låter illavarslande... fast jag vet inte om mina 1 w/l är att jämställa med NASA:s experiment,, kanske kanske. Anyway, jag kom hem precis från Clas Ohlson med gissa vad? Jajamän, torrbollen! Hällde i 5 tsk på en gång, och fotosyntesen satt igång igen!!

                Imorse, tre dagar efter vattenbyte har min burk tydligen förbrukat allt kalcium, och jag såg bubbel bara från skadade växtdelar (pärlband), inte den mängd syrebubblor fritt drivande i hela vattenkolumnen som jag är van vid. 10 minuter (!) efter tillförsel av 5 tsk kalcium blev allt vatten återigen "mjölkig" av syrebubblor. Det sägs att alger inte är begränsade av vilken näring det finns i vatten, men jag undrar det. Jag hade lite grönalger på rutorna, och algerna såg lite klena ut - efter kalcium insats blev t o m rutorna med alger på helt bubbliga!

                Men det är kanske fel att dra slutsats utifrån det: det kanske var helt enkelt så att växternas fotosyntes syresatte vattnet till den milda grad att syrebubblor satte sig även på algbetäckta glasrutor, man vet ju aldrig.
                Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Med 1 watt/liter så ljusmättar du lätt växterna så det betyder att dom körs så fort det går.

                  Otroligt häftigt när man hittar ett näringsämne som varit begränsande 8) Och jo! Alger kan fotosyntetisera så kraftigt så det syns. Just nu är det bra bubbel från mina alger.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Fasen du skulle mätt GH:t innan du doserade! Tyvärr motsvarar iofs 1 grad GH över 16 ppm Ca/Mg så det kanske inte skulle sagt så mycket?
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • kaihc
                      • December 2004
                      • 69

                      #11
                      Ursprungligen postat av Z_Lawer
                      10 minuter (!) efter tillförsel av 5 tsk kalcium blev allt vatten återigen "mjölkig" av syrebubblor.
                      Torrdoserade du? Dehydrerad CaCl2 (=torrbollen) avger endel bubblor.

                      Men jag tror på dig! Jag har själv sett hur bubblandet har kommit igång igen efter tillsats av kalcium

                      Det borde betyda att växterna mycket snabbt kan ta upp nog kalcium för att få igång fotosyntesen. Sen verkar det som om det händer nånting när det växer så det knakar.
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Jag pratar väldigt mycket PO4-begränsning på den tiden pga Cyanoproblem och jag ville inte ta till mig Tom Barrs PO4-rekommendationer. Ett inlägg är intressant att jag märkte stor tillväxtskillnad på glandulosan såfort jag började öka PO4-halten lite.
                      Min rosanerviga Hygrophila hade en underbar rosa färg men var veldigt krullig i den nya tillväxten, den växte ganska bra trots uppenbar kalciumbrist, och såg tillslut mycket märklig ut. Annan näring fanns i massor (tror jag!): CO2, NO3, PO4, micro... Jag doserade CaCl2 enligt ovan (2 tsk/dag + 5tsk vid vb).

                      Som ett experiment stängde jag av två av tre lysrör och stängde av CO2-tillförslen. Nu är de nya skotten helgröna, släta och fina. Tillgången på näring borde vara ungefär som förut (bortsett från CO2).

                      Z_lawer: Det vore interessant att få veta om du fortfarande har någon form utav kalciumbrist efter ett tag med CaCl2. Håll oss uppdaterade!
                      Mvh Kai

                      Kommentar

                      • kaihc
                        • December 2004
                        • 69

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Absolut så borde det vara, men jag hörde någonstans att NASA sprungit in i en vägg av Calciumproblem när dom försökte driva växter så hårt dom kunde i hydrokultur med fetmycket ljus (pga att Calcium är det mest svårflyttade ämnet i växten)

                        Ska se om jag hittar någon referens.
                        Var det den här? http://asgsb.indstate.edu/programs/1998/54.html

                        Ursprungligen postat av NASA
                        For example, continuous light is often used in space to improve plant growth but it induces calcium deficiencies in wheat and other plants. We were not able to eliminate this deficiency through environmental manipulation and we finally solved it through genetic selection of wheat lines that did not develop the deficiency.
                        Har tyvärr inte hittat ngn artikel. Lite mer info hittade jag här http://asgsb.indstate.edu/newsletter...pace_crop.html

                        Ursprungligen postat av UTAH
                        Apogee, which is the term for the point in orbit farthest from Earth, is a dwarf hard red spring wheat, developed from thousands of segregating lines. It produces few tillers, which tend to sap energy that a plant devotes to grain production. It produces an unusually large number of seeds and luxuriant green leaves. Other wheat grown in controlled environments tended to develop yellow leaf tips characteristic of calcium deficiency, often killing 30 percent of the leaf.

                        To boost growth and yields, plants destined for space are always bathed in light, at a constant temperature and in air enriched with carbon dioxide, Bugbee said. Their roots never touch soil. All are grown hydroponically or in a crumbly substrate.
                        Mvh Kai

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Oj tufft. Råkade snubbla över en helt annan form av kultur: Luftkultur, http://www.aeroponics.com/ som tydligen går ut på att man ger rötterna en liten puff med näringslösningsdimma ibland.

                          Men det jag letade efter var vilka ämnen som bråkar med Calcium och det blev inte oväntat Mg och K, men även P.

                          Att Mg bråkar med Ca är lätt att se och det har jag sett många gånger när jag överdoserat MgSO4, men att K och P påverkar Ca skulle ju väldigt väl förklara att många märker Ca-brister när dom börjar köra hårt med KNO3 och KH2PO4 och det stämmer även väldigt bra med att min glandulosa var fin när jag tokbegränsade PO4.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Z_Lawer
                            • September 2004
                            • 333

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Otroligt häftigt när man hittar ett näringsämne som varit begränsande 8) Och jo! Alger kan fotosyntetisera så kraftigt så det syns. Just nu är det bra bubbel från mina alger.
                            Jag var rörd till nästan tårar när jag såg hur drastisk förändringen var!

                            Ursprungligen postat av defdac
                            Fasen du skulle mätt GH:t innan du doserade!
                            Har absolut inga tester hemma - varken för nitrit, PH eller annat. Illa illa. Mina studiemedel går i första hand till gödningen.

                            Ursprungligen postat av kaihc
                            Torrdoserade du? Dehydrerad CaCl2 (=torrbollen) avger endel bubblor.
                            Jag blandade det i liten behållare med akvarievatten och släppte ut det i flera omgångar i akvariet. Behållaren blev varm, men jag såg inte så många bubblor.


                            Ursprungligen postat av kaihc
                            Det vore interessant att få veta om du fortfarande har någon form utav kalciumbrist efter ett tag med CaCl2. Håll oss uppdaterade!
                            Jag ska försöka!

                            Men nu är jag orolig att få Mg och SO4 brist.. och har för tillfället inte ens råd att beställa från granholmarna. Det blir lite "vänta och se".
                            Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                            Kommentar

                            • kaihc
                              • December 2004
                              • 69

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              T ex det här med att fruktträd får svåra Calciumproblem om dom drivs för hårt med för bra tillgång på kväve. Men det känns aningens långsökt eftersom Calciumjonerna hela tiden cirkulerar runt bladen, dvs felfri tillgång.
                              Hittade just denna http://www.agtest.com/articles/Calci...%20the%20Plant.

                              Nitrate nitrogen tends to accumulate in the leaves and increase organic acid production, which increases the demand for Calcium to neutralize the acidity, if this calcium is in short supply calcium may be mobilized from the roots. This movement of calcium from roots is the demise of the root integrity and can lead to leaky roots and ethylene production signaling the plant to shut down.
                              Jag ser at rötterna på mina E. tenellus bubblar friskt. Jag trodde att Ca var immobilt i växter. Hmmmm. Någon som sett samma sak: rotbubbel och kalciumbrist?
                              Mvh Kai

                              Kommentar

                              Arbetssätt...