bubblor från växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niina
    • April 2003
    • 229

    bubblor från växter?

    Jag läste någonstans om att när man har växtakvarium så ska växterna ge ifrån sig bubblor. När, hur och varför gör växterna så?
    För mina växter växer väldigt bra just nu och det är inte en enda bubbla som kommer från växterna.

    De enda bubblorna som blir är när man tömt lite vatten o fyller på igen
  • Zeni
    • December 2004
    • 141

    #2
    de behöver inte alls ge ifrån sig några bubblor men det är ett tecken på att dom trivs och kommer att växa snabbt....

    detta kallas för fotosyntes... de tar upp näring, ljus och CO2 (koldioxid) som djur och annat ger ifrån sig och ger i gengäld ut syre....
    detta sker när förhållandena är rätt för växterna d.v.s. de har god tillgång av just CO2, ljus och näringsämnen...
    olika växter kräver olika mycket ljus osv för att få igång fotosynten
    dina växter kanske kräver mindre för att växa och så är syret de släpper ut så lite att man knappt märker det....

    Kommentar

    • Shagrat
      • September 2004
      • 335

      #3
      Det är först när vattnet blir syremättat bubblorna börjar dyka upp.
      Ja, jag vet att jag inte kan stava....
      Min zoon

      Kommentar

      • Zeni
        • December 2004
        • 141

        #4
        glömde det

        Kommentar

        • Zeloth
          • May 2004
          • 88

          #5
          Växterna i mitt akvarium bubblar som tusan... speciellt då jag bytt mäsken, vilket inte är så konstigt... Men om de bubblar borde inte då näringsbalansen vara bra? Anledningen till att jag tvivlar är att jag har enormt mycket alger sedan jag startade mitt 375L's och de växter t o m på växterna, men även på rutorna, rötterna och gruset. Ska jag dra ner eller öka på gödningen?? Byter ca 50% av vattnet en gång i veckan, göder med Nitrat, Fosfat och TMG + Co2 via pet-flask-modellen... Kan man göda för mycket så att bara algerna får mer att frodas av? Vilka riktvärden bör man ha? Jag tror mig ha läst det nånstans men efter idogt sökande hittar jag det ändå inte...
          ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

          // Jenny

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Jag får massor av gröna alger när jag börjar närma mig 3-4ppm fosfat
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            Arbetssätt...