Problem med växter och alger *Bilder*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #16
    Ursprungligen postat av defdac
    Jag tror det är något enklare isåfall. Typ fiskval och matningsförfarande.

    Småburkar rymmer inte dom lite större firrarna som kan få för sig att käka på växter. Irriterande roligt rörliga småprylar på ytan såsom andmat kanske dessutom påminner om flingfoder och eggar grönsaksjakten lite extra?
    Vet inte om det stämmer hos mig.
    I hemma-burken (utan andmatsproblem) går:
    Kardinaler
    Fjärilsciklider
    Nyckelhålsciklider
    1 Siamesisk algätare
    1 Gibbiceps samt
    Corycoras.
    Inga av dessa är speciellt intresserade av att ta mat från ytan utan väntar tills t ex flingfodret "ramlar" ner.
    I jobbet-burken (med andmatsinvadering) går:
    Molly
    Fjärilsciklider
    Kakaduaciklider
    Ancistrusar samt
    Khuliålar
    Här är det i stort sett bara Mollysarna som är uppe vid ytan och snappar mat medans resten av gänget väntar på nedfallande kost.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • Hasse H
      • August 2004
      • 2111

      #17
      Har heller aldrig noterat att några av mina fiskar jagar andmat. Möjligen gjorde mina f.d. Uaru det en gång i tiden, men annars verkar mina fiskar vara totalt ointresserade. Tycker mig noterat att andmaten i dessa kar har gulnat och vissnat, men om det enbart beror på ytvattencirkulationen vet jag ju inte. Kan ju vara flera faktorer, belysning, näringstillgång, vad vet jag. Jag bara konstaterar att det inte funkat med andmat i mina större kar där ytan rör sig ordentligt.
      mvh Hasse
      Det man inte vet, har man ingen aning om.

      Kommentar

      • averater
        • March 2004
        • 381

        #18
        i mitt fall är jag helt säker på att det inte är fiskarna som spelat någon roll för andmatens fösvinnande.

        iof så var det ungefär samtidigt som jag tog bort alla andra flytväxter som jag började med kno3 och kh2po4. har strilrör (typ) som kanske kan påverka? typ att sndmaten som kommer dit sjunker och dör. att dm får sig en undervatenstur vet jag iaf.
        Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

        Kommentar

        • Maya
          • November 2003
          • 1162

          #19
          Ok jag har tagit bort andmaten i 250 liters karet nu... men även jag har en liten fundering med det är om cirkulationen, Hur är det egentligen när man INTE har co2 ska man har krafigt ytrörelse eller ska den vara ganska svag för som jag har det i dag så är den nog ganska svag... jag har ställt strilröret så att vattnet cirkulerar ner och runt (hoppas att ni fattar) men detta är kanske dumt?
          Mvh M.
          Tänk att så lite... kan göra så mycket....
          Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
          Min hemsida om hoyor & pelargoner

          Tempora mutantur nos et mutamur in illis

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Jag känner mig ganska överbevisad vad gäller cirkulation kontra andmat 8)

            Ang. CO2 tror jag alltid man vill undvika ytcirkulation i växtakvarier eftersom man får ett visst CO2-bidrag från bottnen och den vill man inte vädra ut.

            Hade det varit en burk utan botten med en massa växter hade jag nog däremot kört så kraftig cirkulation jag kunde för att på så sätt åtminstone försöka få ner den lilla CO2 som finns i luften. Men jag tvivlar på att det skulle ge något större bidrag. I det läget tror jag ändå växterna i högre grad börjar lita på bikarbonat som kolkälla.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • averater
              • March 2004
              • 381

              #21
              har man co2-tillförsel vill man ha liten ytrörelse så ingen co2 försvinner ut där.

              har man mycket växter och ingen extra co2 kan det vara bra med mycket ytrörelse då växterna kan göra att det finns mindre co2 i vattnet än i luften.

              edit: ajdå defdac han först...
              Senast redigerad av averater; 10 February 2005, 15:57.
              Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

              Kommentar

              • Maya
                • November 2003
                • 1162

                #22
                Ville bara vis hur min röda tigerlotus såg ut efter att jag tog bort andmaten riktaden utblåset så att jag fick lite mera ytrörelser.

                Bilden är tagen ca 2 timmar efter ett vattenbyte med tillsats av TMG-NO3-KH2PO4
                Bladen fick fler och fler bubblor juh längre in på kvällen vi kom... när lyses släcktes vi 22 tiden var bladen HELT täckta av bubblor.... dagen efter var de borta.

                Och fortfarande inte co2.
                Bifogade filer
                Mvh M.
                Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                Min hemsida om hoyor & pelargoner

                Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                Kommentar

                Arbetssätt...