Problem med växter och alger *Bilder*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    Problem med växter och alger *Bilder*

    Hej!
    Jag har fått ett alg- och växt problem och behöver lite hjälp och råd med att få ordning på detta.
    Har problem i 3 akvarium. Tar dem i storleksordning med fakta.

    Akvarium 1:
    250 liter med en netto vattenvolym på 200 liter. belysning 2*36W Fluval 303 ytterfilter.
    Göder med TMG+NO3+KH2PO4
    Byter vatten 1 gång/vecka ca 25-50% varje gång oftast 50%.
    Har fått kraftiga algproblem... tror att dessa kallas för trådalger... titta på bilderna....dock visar nyare blad på vissa växter en "blekhet" i kanterna.
    Har andmat i detta kar som växer nått j*vulskt och även den röda tigerlotusen växer så det knakar.... vid planteringen av lotusen ca 2 månader sedan så satte jag ner 4 små lerkulor efter rekomendation av akvarieaffären. dessa lerkulor är hemmagjorda av hjortgatans lera.

    Akvarium 2:
    100 liter vet ej netto volymen men skulle tippa på 75-80 liter. Belysning 2*18W. Eheim 2213 ytterfilter, Göder med TMG+NO3+KH2PO4, vattenbyte 1 gång/vecka ca 25%
    Även i detta kar är det ett överflöd av trådalger men på senare tid så har det uppstått kraftig alguppkomst på akvarieglaset.... massor med små runda gröna prickar.... javaorbunken börjar se "brunaktig" ut.
    Har andmat även i detta kar som förökar sig nått enormt.

    Akvarium 3:
    54 liter vet ej nettovolym, belysning 1*15W inbyggd i locket. Eheim innerfilter ca: 300L/h
    Göder ej detta kar... ett yngelakvarium som förnärvarande bebos av ca 40 ancistrusyngel, innebär att det är ständigt övermatat.
    Byter vatten 2-3 gånger/vecka ca 25-50% varje gång.

    Bilderna ligger i mitt fotogalleri här på zoopet. klicka på länken:


    Snälla någon hjälp mig med detta då jag måste säga att jag tycker att det är ruskigt fult.
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Försök få bort andmaten. Andmat och andra flytväxter har fri tillgång till kol från CO2 i luften och får därmed helt enormt stor fördel jäntemot växterna i akvariet som måste kämpa för kolet (och dessutom ljuset).

    Flytväxterna kommer strippa din PMDD fort som sjutton eftersom dom har felfri tillgång till både ljus och CO2.

    Eftersom andmaten växer så fort kan du vara hyffsat säker på att det har med CO2 eller ljusmängd att göra eftersom det är den enda skillnaden gentemot dina ledsna växter i akvariet.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      (Akvarie 1 och 2, närings- och ljusutkonkurrering, Akvarie 3 ingen näring alls med så frekventa stora vattenbyten.)
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Maya
        • November 2003
        • 1162

        #4
        ok så andmaten ska bort helt??? jag anväder inte co2 alls... har egentligen inga planer på det heller eftersom jag inte fattar ett jota... tycker att det verkar vara relativt besvärligt... det är inget annat jag ska göra nu... annat än att rensa bort allt som algerna fått fäste på... blad och liknande???
        Funderade på gödningen.. gör jag rätt när jag tillsätter 10ml/100 liter vid vattenbytet av varje ämne??
        Min tmg håller på att tryta och har nu köpt hem NutriSI, är det bara att byta rätt över eller ska man göra en långsam övergång???
        Mvh M.
        Tänk att så lite... kan göra så mycket....
        Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
        Min hemsida om hoyor & pelargoner

        Tempora mutantur nos et mutamur in illis

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Japp jag tycker absolut du ska fimpa andmaten.

          Rensa alger och ta bort fula blad gör du som vanligt vid varje vattenbyte/skötsel och när du fått bättre näringsnivåer när andmaten är borta bör växterna börja se roligare ut.

          NutriSi kan du hälla 7 krm i en halvlitersflaska och byta ut mot TMG ganska direkt. Vill du ha blandnigen exakt som TMG kan du även hälla ner 1 ml K2SO4 och 2 ml MgSO4 så får du lite S, K och Mg på samma gång.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • averater
            • March 2004
            • 381

            #6
            spelar andmaten någon roll om det finns tillräckligt med näring i vattnet? de kna ju inte växa hur fort som hellst och därmed inte ta upp hur mycket näring som hellst.

            ps hade samma algproblem innan jag började med kno3 och kh2po4.
            Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #7
              Jo andmat KAN växa hur fort som helst! :-) Dessutom skuggar de ganska duktigt för ljuset, och de geggar in sig överallt i alla kanter och slangar och jag har till o med andmat på lysrören. Blir inte av med sk-ten.

              Kommentar

              • averater
                • March 2004
                • 381

                #8
                jag hade tidigare andmat, och den andmaten växte inte väldigt vansinnigt jättefort...
                men när jag tog bort alla andra flytväxter slutade den trivas och dog i stort sett ut. har några enstaka blad kvar.
                Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Om andmat dör lär du har ha extremt låga näringsnivåer i vattnet eller så samlas dom i den mörkaste hörnet på akvariet där lysrampen inte når. Är du säker på att du pratar om dom pyttesmå flytväxterna som är ca 1-2 mm stora?

                  Oftast menar folk att andmat är ett helt omöjligt problem att bli av med när man väl råkat få med sig något litet blad från en annan burk.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Maria - Sjöjungfru

                    • January 2004
                    • 4236

                    #10
                    Har oxå en liten fundering vad gäller andmat.
                    Jag har andmat och en annan flytväxt i båda mina burkar.
                    Från början hade jag bara i hemmaburken. Här har den inte ställt till med några större bekymmer, men i jobbetburken växer den som ogräs.
                    I hemmaburken har jag mycket mera rörelse i vattnet.
                    Kan det kanske vara så att andmat och andra flytväxter inte gillar när det "blåser" för mycket?
                    Maria - Sjöjungfru

                    Kommentar

                    • Jeza
                      • January 2003
                      • 379

                      #11
                      Maria> Jag tror du har alldeles rätt där. Det var samma sak för mig innan med "andmat", när jag hade stor ytcirkulation växte det knappt inget alls och tvärtom.
                      Orcae Ita!

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Usch vad konstigt. Vad skulle det bero på? Näringstillgången borde ju öka med ökad cirkulation t ex och om dom swishar omkring borde ju CO2-prandtl-lagret bli mindre mot atmosfären så dom får bättre tillgång på CO2.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Maria - Sjöjungfru

                          • January 2004
                          • 4236

                          #13
                          Jag är helt novis vad gäller näringsupptag och den biten, men om man är en liten pytteväxt som far om kring på en vattenyta som aldrig är stilla så kanske det är svårt att föröka sig.
                          Jag har utan tvekan mer andmat i pumphuset (där ytan inte rör sig lika mycket) än i hela övriga hemmaburken.
                          Maria - Sjöjungfru

                          Kommentar

                          • Hasse H
                            • August 2004
                            • 2111

                            #14
                            Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
                            Kan det kanske vara så att andmat och andra flytväxter inte gillar när det "blåser" för mycket?
                            Det tror jag. I mina små kar med liten cirkulation kommer alltid andmaten förr eller senare oavsett vad jag gör. Men har aldrig fått nån större mängd av det i mina större kar där jag har haft en betydligt högre omrörning av ytvattnet. Har t.o.m. hävt i nävar av andmat i dessa större kar för att få lite skugga, men det är bara i en del mindre stillastående partier på nåt fåtal % av ytan som de överlevt.
                            mvh Hasse
                            Det man inte vet, har man ingen aning om.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Jag tror det är något enklare isåfall. Typ fiskval och matningsförfarande.

                              Småburkar rymmer inte dom lite större firrarna som kan få för sig att käka på växter. Irriterande roligt rörliga småprylar på ytan såsom andmat kanske dessutom påminner om flingfoder och eggar grönsaksjakten lite extra?
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...