Järntillskott,det är toppen det!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • small
    • January 2003
    • 470

    Järntillskott,det är toppen det!

    Har haft heta diskussioner om det här med järntillskott med zooaffärerna.Samtliga säger att deras kunder frågar efter järntillskott för att det växer "jättebra" när dom slagit i det i akvariet (kunderna alltså).Macroämnen har dom inte hört talas om!Nä´se järn,det är toppen det.........!Kom med motargument,snälla.
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
    Att måla är ingen konst.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag läste precis på JBL´s hemsida att järn är det viktigaste ämnet för växterna. Om det står där då måste det ju vara sant...Eller?

    Själv har jag aldrig haft uppmätbara halter av järn i karet, och det verkar fungera bra ändå.

    Att zooaffärernas kunder upplever förbättrad tillväxt när dom tillsätter järn tror jag nog är ganska så mycket placebo.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      För några år sedan hade jag ett akvarium med engelsk sjösten. Vet inte vad jag hade för vatten där, men tror det var mycket mjukt och neutralt. Jag bytte inte vatten så ofta, köpte jag hem Limnophila sessiflora från akvarieaffären blev den vit och slutade växa efter några veckor. Dosering av järnkomplex utan vattenbyte gjorde att de började växa och de nya bladen blev gröna. Detta upprepades flera gånger. Kan i och för sig vara komplexbildarna som gör att något annat ämne blir tillgängligt, men det spelar mindre roll, det var det jag hällde i som hjälpte.

      I mitt nuvarande vatten och finkornig botten har jag inga sådana problem alls, göder inget utöver fiskmat och vattenbyte sedan snart ett år.

      Har för mig att defdac efterlyst bilder som bevisar att man haft järnbrist men några sådana har jag tyvärr inte.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Be dom testa enbart järntillskott på sina krukväxter planterade i enbart akvariegrus och kontinuerligt vattna dom dygnet runt.

        Fråga dom även lite mer exakt hur järnbrist ser ut och förklara att du aldrig sett det i din egen burk - extremt få har sett det.

        Tyvärr florerar samma järntips här i Linköping, dessutom av äldre respekterade akvarister.

        Idioter som fastnat i en uråldrig akvaristik - eller faktiskt egentligen inte. Jag läste botanikdelen i en bok från 70-talet med en framsidebild tagen av Helmut Pinter "Akvarium som hobby" och där står i princip exakt hur man ska göda sin burk och det nämns både KH2PO4 och MgSO4 osv.

        Men äldre har en tendens att överförenkla, Helmut Pinter föreläste själv för ett tag sedan i Linköpings akvarieförening och tyckte alla fiskar var jättelätta och det behövdes inget speciellt överhuvudtaget för att få vilken fisk som helst att leka. Temperatur eller pH spelade ingen roll för könsfördelning, sånt var bara nys.

        "Lite järn så växer allt jättebra".
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ursprungligen postat av dgqlof
          Jag bytte inte vatten så ofta, köpte jag hem Limnophila sessiflora från akvarieaffären blev den vit och slutade växa efter några veckor. Dosering av järnkomplex utan vattenbyte gjorde att de började växa och de nya bladen blev gröna. Detta upprepades flera gånger. Kan i och för sig vara komplexbildarna som gör att något annat ämne blir tillgängligt, men det spelar mindre roll, det var det jag hällde i som hjälpte.
          Nycklen är "jag bytte inte vatten så ofta". Din botten var förmodligen sedan flera år inkörd och gosig och full med härliga makroämnen som tillsammans med en måttlig ljusmängd och ett ogräs som sessiliflora faktiskt gjorde att mikronivåerna förbrukades först.

          Extremt osannolikt men möjligt.

          Efter järntillsatsen lär du dock ha snabbt rusat in i nästa näringsbrist. Kalium kanske? Molybden? Bor? Pick one.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            Jag har många gånger ställt mig samma fråga som small. Här i Danmark FINNS det inget annat än järn, järn o åter järn. När jag kommer med mina inlägg om kväve o fosfat (TMG är nästan accepterat) så blir folk tossiga och skriker att fosfat är det farligaste som finns för det ger alger osv osv. Men järn...det är det viktigaste.
            Det ska vara järn i botten och fytande järn vid vattenskift och gärna rostiga spikar också. En del rekommenderar Järnvitriol (används mest för att bekämpa mossa i gräsmattan), men man får vara försiktig för det kan vara giftigt för fiskarna!

            Jag har gett upp att försöka påverka folk. Däremot rekommenderar jag Zoopet hela tiden så att de kan läsa våra diskussioner och inte tror att jag är en elak svensk som försöker lura dem.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Jag fattar inte varför dom tror att växtern kan leva på enbart järn?

              Okej. Järn är lite flyktigare i växtakvarier pga all oxidation och att järn gärna reagerar med allt möjligt - så jag ska ge efter så mycket att just järn av alla mikroämnen behövs i lite större mängd bara för att det är lite flyktigare, men detta är alla mikrogödningar redan inskruvade för och använder dessutom chelatering.

              De flesta mikroämnen är väldigt giftiga i större doser (järn, koppar, zink, bor osv) och växterna tar bara upp och behöver bara spår av dessa. Det är spårämnen.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Idioter som fastnat i en uråldrig akvaristik - eller faktiskt egentligen inte. Jag läste botanikdelen i en bok från 70-talet med en framsidebild tagen av Helmut Pinter "Akvarium som hobby" och där står i princip exakt hur man ska göda sin burk och det nämns både KH2PO4 och MgSO4 osv.
                Jag ville bara nämna att det är den akvarieboken jag i detta forum långt tidigare kallat den förmodligen bästa akvarieboken jag hittills läst...
                Glöm inte biblioteken och antikvariaten i jakten på information...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Edlund
                  • September 2004
                  • 330

                  #9
                  Jag har haft feta problem med mina papegojblad.Har fått slänga totalt upp mot 8 plantor.Orsaken var att dom var krulliga,tappa färg,Blev söndriga och till slut trilla av.Har nu sen 2 dar tillbaka tillsatt dubbla dosen flytande järn.Skall ha sån dos framöver o se vad som händer.Om papegojbladen blir fina så e det järnbrist för jag har allt annat man skall ha för ett fungerande växt akvarium..Värmeslingor,växtnäringsgrus,metallhalog en (150w*2),Koldioxid anläggning,tmg och kno3 samt kh2po4.Ph 6,5 & Kh 4-5.

                  Kommentar

                  • NE
                    • January 2004
                    • 1549

                    #10
                    Jag personligen tycker att det är lite befängt att tro att järn är ett undermedel.

                    Vattenväxter och vanliga växter skiljer sig inte så enormt åt i sina behov, däremot tar de upp näringen på lite olika sätt.

                    Om ditt gräs eller något annat växer dåligt i din trädgård vad gör du då, jo köper gödning, vad? Blåkorn eller annan NPK gödning N=kväve P fosfat K=Kalium.

                    Men det är klar i naturen har vi ju jorden också, men då kanske man kan titta på en krukväxt, jorden där blir ju urlakad med tiden precis som vattnet i akvariet, då tillsätter vi Substral eller annan krukväxtnäring, vad innehåller det:

                    /100g
                    N 7,1g
                    P 1,5g
                    K 5,9g
                    Mg 0,2g
                    Fe 35mg
                    o.s.v.

                    För mig talar allt detta sitt tydliga spåk om vilka ämnen som är viktigast för växterna.
                    /Niklas

                    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                    Kommentar

                    • plizken
                      • April 2004
                      • 1293

                      #11
                      För vissa snabbväxare är järn ett undermedel utan dess like. Rödalger t ex verkar trivas något fantastiskt bra i höga halter av järn .
                      Man kan säkert få en tillväxt på staghorn med över 100%/dag med nog mycket järngödning.
                      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12
                        Trådisar älskar järn
                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...