Vallisneria med bruna toppar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • small
    • January 2003
    • 470

    #31
    Ursprungligen postat av defdac
    Dessa stora molekyler måste mineraliseras i bottnen av baciller och denna bacillkultur jobbar ganska kvickt när den väl börjar få bra med mat (efter några veckors fiskskit utan att du rört burken). Kulturen jobbar sig stor och gör processen kort med skiten, växterna jublar. Bacillerna dör snabbt av och du märker återigen dålig tillväxt.

    Så vill du ha stötvis tillväxt där skitnitratet och skitfosfatet måste byggas upp under flera veckor utan vattenbyten så go for it.

    Du kan gå ner till ett vattenbyte i halvåret och enbart fulldospulsa KNO3+KH2PO4 när växterna börjar bli lite bleka. Tillväxten kommer inte bli bra men det blir hyffsat stabilt, dvs hyffsat glada växter => Mindre alger.
    Detta skulle förklara varför en del tycker att enbart järn funkar bra som näring (som vi tagit upp i en annan diskussion).Har i mina samtal med en del zooaffärer förstått att dom rekommenderar ETT vattenbyte i månaden för att inte kunden skall uppleva det som jobbigt med akvarium.Man har då bra med macroämnen som växterna sugit i sig och så häver man i järn vid vattenbytet och låter det gå en månad igen = mer macroämnen osv osv....Är jag på rätt spår,eller?

    Hur kommer det då sig att den fina Vallisnerian i zoaaffären blir brun i topparna hos mig efter ca.5 dgr.Rev ut allt gammalt och i med nya plantor och nu efter 1 vecka vill jag bara riva ut dom också.Är bara Vallisnerian som inte trivs.Bluesboy sa tidigare att det tog någon månad innan hans plantor tog sig.Får väl ha is i magen och härda ut.Tråkigt bara när resten är så fint.
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
    Att måla är ingen konst.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      Ursprungligen postat av small
      Detta skulle förklara varför en del tycker att enbart järn funkar bra som näring
      Nej ingenting i hela världen skulle kunna förklara varför växter skulle behöva tillskott av enbart järn, och absolut inte det jag just förklarade. Läs igen.

      Du skulle inte överleva en enda dag på enbart t ex salt, NaCl.

      Har i mina samtal med en del zooaffärer förstått att dom rekommenderar ETT vattenbyte i månaden för att inte kunden skall uppleva det som jobbigt med akvarium.Man har då bra med macroämnen som växterna sugit i sig och så häver man i järn vid vattenbytet och låter det gå en månad igen = mer macroämnen osv osv....Är jag på rätt spår,eller?
      Nej helt fel spår.

      Hade du bytt ut "järn" mot en "fullvärdig mikrogödning såsom TMG" i ovanstående resonemang så hade jag svarat "Tja, men du skulle ändå få väldigt ryckig tillväxt där mineraliseringsprocesserna går upp och ner hela tiden och därmed skapar ammoniuminstabilitet med mera alger".

      Det som definitivt slår spiken i den kistan är att man inte kan veta när man har bra med näring från fiskskit och därmed inte kan veta när man ska dosera den fullvärdiga mikrogödningen.

      Doserar du enbart järn ovanpå fiskskit får du *garanterat* trådalgsodling.

      Är bara Vallisnerian som inte trivs.
      Utan näring är det inga växter som trivs. Det syns först på Vallisnerian för den är duktig på att använda karbonater, dvs den behöver mest av alla andra näringsämnen - speciellt kväve och fosfor som du får av t ex KNO3 och KH2PO4.
      Senast redigerad av defdac; 16 February 2005, 10:52.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • small
        • January 2003
        • 470

        #33
        Ursprungligen postat av defdac
        Dessa stora molekyler måste mineraliseras i bottnen av baciller och denna bacillkultur jobbar ganska kvickt när den väl börjar få bra med mat (efter några veckors fiskskit utan att du rört burken). Kulturen jobbar sig stor och gör processen kort med skiten, växterna jublar. Bacillerna dör snabbt av och du märker återigen dålig tillväxt.


        Så vill du ha stötvis tillväxt där skitnitratet och skitfosfatet måste byggas upp under flera veckor utan vattenbyten så go for it.
        Jag trodde att "skitnitratet och "skitfosfatet" var macroämnen.Tillsätter man då ett microämnen,järn i det här fallet,så har man både micro och macro.Missförstå mig inte,jag tror inte att dettta är rätt sätt.Försökte bara förstå sambandet mellan "skiten i botten" och den beryktade järngödningen och att den eventuellt skulle ha något med tillväxten att göra.Nackdelarna är jag helt på det klara med.
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
        Att måla är ingen konst.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Ursprungligen postat av small
          Jag trodde att "skitnitratet och "skitfosfatet" var macroämnen.
          Ja det är dom, men dom är inte tillgängliga för växterna förrens dom har mineraliserats i bottnen som jag skrev ovan.

          Tillsätter man då ett microämnen,järn i det här fallet,så har man både micro och macro.
          Nej då har man inte makraoämnena och mikroämnena, då har man vissa (otillgängliga) makroämnen och järn.

          Testa att sätta en krukväxt i rent grus, vattna den dygnet runt och göd med bara järn och se vad som händer.

          Växter behöver alla näringsämnen i ickeorganisk form samtidigt, inte ett enda. Isåfall skulle du lätt kuna köra ner med några lastbilar järn och få Sahara att bli grönt.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • small
            • January 2003
            • 470

            #35
            Ursprungligen postat av defdac
            Ursprungligen postat av small
            Jag trodde att "skitnitratet och "skitfosfatet" var macroämnen.
            dom är inte tillgängliga för växterna förrens dom har mineraliserats i bottnen som jag skrev ovan.
            Jo, så långt är jag med Dig!Det var ju precis dit jag ville komma.Min tanke var att låta det gå så långt men Du har ju förklarat att det finns enklare sätt att komma dit (KNO3 och KH2PO4).Känner som vi pratat lite om varandra....

            Att jag sedan spånar in på järn är att jag är förundrad över att det har blivit ett sådant "undermedel" för gemene man.Försöker hitta någon positiv anledning med järn i detta sammanhang.Jag släpper det nu.

            Åter igen,tro inte att jag försöker komma på någon ny superlösning när det gäller att få växterna att trivas.Jag försöker bara förstå.
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
            Att måla är ingen konst.

            Kommentar

            • Pannecke
              • January 2005
              • 1325

              #36
              För skoj skull tog jag upp en planta av mina vallisneria och mätte den till dryga 95cm, är det vanligt att de blir så långa.
              Senast redigerad av Pannecke; 05 March 2005, 22:47. Anledning: Fel längd, den var 15cm till.
              /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

              Gå gärna in och titta på vår hemsida.

              Kommentar

              • Pannecke
                • January 2005
                • 1325

                #37
                Jag tog för skoj skull ett par kort på min röda vallisneria, den verkar vara röd på ena sidan och grön på andra sidan. Nu är det inte bara topparna som blir så utan det är vissa enskilda blad som blir röda. Titta på andra kortet, taget mot ytan, så jag har fått med både undersida och översida på samma blad.

                http://diamen.no-ip.com/akvarium/gal...ott_blad_1.jpg
                /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                Kommentar

                • Krulle
                  • September 2004
                  • 635

                  #38
                  Är dom verkligen röda?
                  Ser nästan lite mer brunaktiga ut här hos mig, visrligen är inte mitt färgseende direkt
                  det bästa så säger någon annan ngt annat så skyller jag på det

                  Är det någon speciell Vallisneria eller bara vanlig? (=


                  Vore för övrigt riktigt häftigt med röd Vallisneria hehe...


                  För övrigt så har all min Vallisneria blivit mycket snyggare sen jag började med CO2.
                  Inga alger, bara lite trådisar du jag "råkade" få i lite mycket nutrisi

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #39
                    Jag tycker det ser ut som döda blad. Bara att klippa/rycka bort.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Pannecke
                      • January 2005
                      • 1325

                      #40
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Jag tycker det ser ut som döda blad. Bara att klippa/rycka bort.
                      De kan inte vara döda för de växer ju... Fattar ingenting, nu när jag hängde på 36W lysrör till verkar dom ännu rödare.
                      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...