Några synpunkter och funderingar angående akvarieväxters skötsel utan co2.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Måns
    • June 2002
    • 191

    Några synpunkter och funderingar angående akvarieväxters skötsel utan co2.

    Jag har genom viss egen erfarenhet och mycket tittande på zoopet kommit fram till följande saker. Rätta mig gärna om det är något ni inte tycker stämmer.

    1. Anledningen till att tillsätta koldioxid är att man får snabbare resultat och större valmöjlighet vad det gäller växtval. Anledningen är inte att minska skötseltiden för akvariet, det snarare ökar skötseltiden eftersom man måste beskära växterna hela tiden.

    2. Om man inte tillsätter co2 så ska man se till att inte ha för kraftig pump och inte rikta utblåset mot vattenytan. För i så fall får man stort gasutbyte med luften och koldioxiden i vattnet försvinner. Om inte fiskarna klarar av att man inte riktar utblåset mot ytan så har man för många fiskar och för lite växter.

    3. För att öka koldioxidhalten i akvariet bör man mata rejält med flingfoder, man kan också ta lite gamla ek eller bokblad och lägga på bottnen, det brukar dessutom bli ganska dekorativt.

    4. Man ska inte hälla i för mycket gödning i akvariet, ofta är det co2 som är den begränsande faktorn så ta kanske en fjärde del eller en femtedel av rekommenderad mängd. Om man häller i för mycket gödning så blir det ofta algblomning.

    5. Om man får alger i akvariet så kan man ofta få rätt på det genom att tillsätta rätt fiskar till akvariet.
    Trådliknande alger är siamesiska algätare och amanoräkor bra på att äta. Siamesiska algätare är en trevlig stimfisk (stimmar bättre än t.ex. neontetror) som behöver ett akvarium på åtminstone 200l för att komma till sin rätt.
    Alger på ytan är platy och svärdbärare duktiga på att ta, svärdbärare är trevligare men behöver ett större akvarie än platys.
    För att minska grönalgerna kan man ha ansistrus eller otocinclusmalar, dessa ger sig ofta på växterna så ha inte för tunnbladiga växter ihop med dessa.

    6. Starta akvariet med många olika sorters växter, för att se vilka som trivs och ser snygga ut tillsammans, rensa sedan ut så att du bara har 4-5 olika arter. Om man har fler arter så blir det ofta för rörigt. Låt istället en art återkomma på flera ställen.

    7. Se till att ha åtminstone en snabbväxande växt för att bli av med nitrat från fiskfodret.

    8. Där det är för mörkt för andra växter så sätt anubias, de är omöjliga att ta död på.

    9. Sätt gärna växterna på rötter, särskilt om du vill dölja en havltaskig bakgrund.

    10. Nybörjare bör för det mesta inte starta med co2, det är bättre att först börja på en enklare nivå och sedan om man blir väldigt växtintresserad övergå till co2.
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=262584&gid=262589
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Några invändningar:

    2. Om man inte tillsätter co2 så ska man se till att inte ha för kraftig pump och inte rikta utblåset mot vattenytan. För i så fall får man stort gasutbyte med luften och koldioxiden i vattnet försvinner. Om inte fiskarna klarar av att man inte riktar utblåset mot ytan så har man för många fiskar och för lite växter.
    Om man har bra fart på växtyerna så kan dom faktiskt strippa vattnet på co2 så att halten i vattnet blir lägre än i luften, då är ytrörelse mycket bra att ha för att piska ner co2 till växterna.

    Tyvärr kan man inte mäta så små mängder co2 så lätt, så man vet aldrig om ytrörelse är att föredra eller inte.

    Ett tips är att ha ytrörelse på dagarna för att ta bort den på nätterna. Co2 produktionen är nämligen mycket högre på nätterna, så kan man spara det till morgonen och ge växterna lite skjuts.

    3. För att öka koldioxidhalten i akvariet bör man mata rejält med flingfoder, man kan också ta lite gamla ek eller bokblad och lägga på bottnen, det brukar dessutom bli ganska dekorativt.
    Att det skapas co2 i nitrificeringen är ju välkännt, men varför skulle flingfoder och ekblad vara bättre än bananskal och äppleskruttar? Eller mer realistiskt: Frysfoder och ärtor?

    7. Se till att ha åtminstone en snabbväxande växt för att bli av med nitrat från fiskfodret.
    Nitrat är det oftare brist på än för mycket av. Snabbväxare hör inte hemma i lowtec kar. Bättre att satsa på cryptos och andra som inte växer så fort.


    10. Nybörjare bör för det mesta inte starta med co2, det är bättre att först börja på en enklare nivå och sedan om man blir väldigt växtintresserad övergå till co2.
    Co2-kar med estimatedindex gödning och runt 0,5W belysning/liter är mycket enklare att sköta än det du föreslår. Att det är lite mer jobb håller jag dock med om.

    Sen vill jag lägga till en punkt:

    11: Byt endast vatten en eller två gånger om året och då max 10%. Detta för att inte få kvävebrist.

    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      #3
      11: Är det inte då bättre att ge lite KNO3 för att justera upp kvävehalten? Fosfor brukar väl inte vara ett problem, så KH2PO4 kan man nog skippa. Lite fler vattenbyten borde inte vara större problem, även i low-tech. De flesta vill ju bara "slippa" mäsk eller tub.
      (bara spekulation, jag har inte lyckats något vidare med low-tech).
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Om man tillsätter kno3 så har man ju frångått hela lowtecidén om "naturlig balans". Men visst, jag håller med dig. Kno3 tillsats och vattenbyten är avsevärt mycket bättre.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Men man tillsätter ju fiskmat, så varför inte lite växtmat? Bara inte någon "avancerad" teknisk utrustning (typ CO2 etc), och lite underhåll.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • averater
            • March 2004
            • 381

            #6
            jag kör utan co2 men med kno3 och sånnt. har ingen co2 pga lathet (har inte orkat skaffa), inte pga nån slags "det är inte naturligt"-tjosan...

            att det är mer jobb med hitech eller lowtech beror ju på hur man ser på jobb.
            -att beskära växter är skoj och därför inte jobb
            -att byta 50% av allt vattnet varje vecka är trist och därför jobb.
            (tycker jag)
            Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Jag tycker det var ganska förnuftiga generaliseringar i den här tråden.

              3. För att öka koldioxidhalten i akvariet bör man mata rejält med flingfoder, man kan också ta lite gamla ek eller bokblad och lägga på bottnen, det brukar dessutom bli ganska dekorativt.
              Att det skapas co2 i nitrificeringen är ju välkännt, men varför skulle flingfoder och ekblad vara bättre än bananskal och äppleskruttar? Eller mer realistiskt: Frysfoder och ärtor?
              Eller varför inte ännu enklare och smidigare: En jordslurry som ger en massa nedbrytbart organiskt material med startad nitrifikation, mineralisering, reducering och som ger alla substrat oavsett porösitet god CEC, katjonutbytesförmåga.

              På det sättet slipper man ammonium från foder eller annat gägg.

              10. Nybörjare bör för det mesta inte starta med co2, det är bättre att först börja på en enklare nivå och sedan om man blir väldigt växtintresserad övergå till co2.
              Jag förstår tanken men jag vet inte om den är bra eftersom nybörjare generellt sett har extremt dåligt tålamod och för lite erfarenhet för att tidigt kunna avgöra vad som går snett i en lowtechburk vilket gör att dom ofta får dåligt resultat och inte kan motkompensera katastrofer/näringsbrister i tid. När dom väl börjar få näringsbrister har det t ex föregåtts av en lååååång period med extremt dålig tillväxt och eftersom dom inte har någon erfarenhet vet dom inte hur bra det kan/ska växa.

              Att då börja med konstigheter som att skaffa många växter och ser vilka som trivs ger växtakvariehobbyn lite av en hokuspokus-löjesskimmer, när det faktiskt är så att man med rätt gödning och ljus kan få allt att växa.

              Växter vill ju växa, och gör dom inte det så fattas något. Med lowtechs är det svårt att se tecknen i tid och svårt att avgöra vilken tillväxt man har: När det växer som bäst så växer det ändå fruktansvärt sakta så man t ex inte kan se skillnad från dag till dag utan måste ta en snapshot varje vecka eller ha extremt bra minne.

              Lowtechs skulle jag vilja säga är för erfarna växtakvarister.

              Såhär ska det se ut när en nybörjare vill få fart på sina växter, det är då det blir riktigt kul:


              Nedersta bilden visar att stadium akvariet varit i väldigt länge där växterna var i en borttynande tillvaro.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Måns
                • June 2002
                • 191

                #8
                Nu blev jag konfunderad!
                Jag trodde att i lowtech kar så var det nästan alltid co2 brist som var problemet och att man därför ville bli av med kvävet. Om man tillsätter kväve, är det inte risk att algerna får sig en rejäl skjuts framåt?

                _____________________________citat________________ ________________
                Jag förstår tanken men jag vet inte om den är bra eftersom nybörjare generellt sett har extremt dåligt tålamod och för lite erfarenhet för att tidigt kunna avgöra vad som går snett i en lowtechburk vilket gör att dom ofta får dåligt resultat och inte kan motkompensera katastrofer/näringsbrister i tid. När dom väl börjar få näringsbrister har det t ex föregåtts av en lååååång period med extremt dålig tillväxt och eftersom dom inte har någon erfarenhet vet dom inte hur bra det kan/ska växa.
                __________________________________________________ _______________

                Är inte risken för näringsbrister mindre eftersom man har en låg tillväxt i lowtech kar?

                Det jag menade med att det var lättare för nybörjare med ett lowtech kar var nog framförallt om nybörjaren var mer intresserad av fiskar än av växter så att han ändå inte såg varningstecknen i tid.

                Den största anledningen till att jag inte har co2 är nog att jag är snål, för det första är en investering och för det andra så skär det i hjärtat varje gång jag måste slänga växter.

                I princip alla växter jag har provat i min lowtech burk har klarat sig, i för sig har de flesta varit lätta växter. En del har däremot fått ett fult växtsätt och glossistigman verkar inte kunna öka i växtmassa utan vissnar bort i samma takt som den får nya blad.
                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=262584&gid=262589

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Sant. Low-techs är ofta fantastiskt underhållsfria och gör man en riktig Walstadbotten och kör få vattenbyten så har man sällan problem annat än när man börjar dynga på med rejält med ljus.

                  Det största problemed med dessa är inte för mycket kväve utan tvärtom för lite och det jag menar är att det krävs fingertoppskänsla när man ska pula ner KNO3 och KH2PO4.

                  Men det passar som handen i handsken för väldigt många och matar man rejält tror jag man i mångt och mycket inte behöver KNO3 och KH2PO4 annat än vid större ljusmängder - vilket också kräver viss fingertoppskänsla man får av erfarenhet.

                  Överlag kräver lowtechs måttfullhet och väldigt mycket tålamod om man är ute efter att skaffa sig en stor växtmängd som man kan aquascape:a med.

                  Man kan ju spekulera i varför det knappt finns några lowtechs med i designtävlingarna, det är helt klart inte för att det är omöjligt. Amano har ju en rätt schysst liten low-techare i sitt vardagsrum 8)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Åke K
                    • December 2004
                    • 74

                    #10
                    För mig som alltid kört med FV, friskvårdsakvarier, känns tanken på att driva på växterna med en massa gödning felaktig. Observera att jag inte skriver att det ÄR fel, bara vad jag tycker. Vad jag kan komma ihåg har det inte inneburit några problem hos mig. Faktum är att det oftast inte är några problem om man inte skapar dom själv med för mycket fiskar, växter eller vattenbyten.

                    En del kanske är tillfreds med att slabba med en massa vatten en gång i veckan fast jag är rädd för att det på sikt kan skapa fd akvarister. Det finns andra värden i livet än att försöka komma på första plats i div pristävlingar. Jag skulle nog inte ens anmäla mig till något sådant om jag hade chansen, men att visa upp akvariet för intresserade skulle vara ok.

                    Nu är jag ingen fanatiker, skulle jag få lust eller anledning att pula ner lite gödning så är det ok. Jag har dock inte behövt det än. CO2 kommer dock inte på fråga. Jag är rädd om mina fiskar och har ingen lust att hitta dessa flytande i kolsyrat vatten pga att någon teknisk pryl slutat fungera. Det är en klar fördel också om akvariet inte är beroende av ett fungerande filter. För några månader sen la mitt filter av, kylfläkten hade lossnat så termosäkring smälte när värmen blev för hög. Det upptäckte jag först efter ett par dagar. Sen var filtret ur funktion ett par gånger till i omgångar innan jag fick ordning på saken. Behöver jag påpeka att inget hände i karet?

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Du är den enda lowtec akvaristen som står kvar vid de gamla idealen här på forumet. Det tycker jag är bra och ditt kar rockar ju. Att man deltar i en tävling är just för att visa andra sitt kar, de siterna har massor av besökare. Tycker deffinitivt att du skall ta en funderare på det.

                      Jag tror att de riskerna som lowtecmetoden innebär inte är bra för en otålig nybörjare som defadac sade. När något strular så är det svårt att rätta till. Jag ser estimated index metoden som nybörjarkar och din variant av långvårdskar som en högre nivå inom hobbyn. Jag har kört båda paralellt och lyckats avsevärt bättre med "intensivvårdsmetoden". Lowtec metoden har jag utvecklat mest över tiden efterssom mina första försök var rena katastrofer. Med tiden lär man sig känna karet och balansera matning/ljus och cirkulation, men det krävs en fingertoppskänsla jag inte hade som nybörjare och som jag änn idag inte behärskar till fullo.

                      I framtiden skall jag bli lika "naturlig" som dig.
                      MVH
                      Magnus

                      PS tror du att växterna står i samma vatten alltid i naturen......En sak att fundera över DS
                      min zoon

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Jag ser som sagt att low-techs verkligen är perfekt för vissa som inte vill pula eller dra upp växter. Men det är inte vägen om man snabbt vill ha en schysst växtburk, om man inte har high-tech-polare som snabbt kan fylla ens lowtech med gratisväxter 8)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • mohlin
                          • January 2004
                          • 1487

                          #13
                          Förstår inte motståndet mot att göda sina växter?
                          Har man en trädgård (alltså runt huset eller så - inte undervattensvarianten) så fixar man ju med gödning ganska mycket. Är man lite ekologisk så kör man egen kompost, vilket påminner mycket om vårt pulande med K, N, P och allt vad det nu är. En kompost ska skötas o blandas o fixas för att man ska få maximal nytta av den. Är man inte ekologisk så köper man det färdigt i olika former. Men läs en trädgårdsbok eller tidning eller kolla på nätet så är det lika mycket kemisnack där som här.

                          Har aldrig hört nån protestera mot det och köra "naturligt" eller kallat det för "intensivvård".

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Ja, jag ser det nog mest som att det är kul att veta exakt vad växterna vill ha och se hur bra det växer när jag ger dom det.

                            Jag försöker så långt som möjligt komma ifrån den äldre tidens konstiga setup-tips typ "häv ner lera och torv och mata ordentligt, stäng av filtret på natten och vänta ut algodlingen".

                            Det jag direkt frågar är då: Varför då? Varför fungerar det, och i alla de fall jag testat detta, varför fungerar det inte och blir sådan algodling?

                            Finns det några alternativ som garanterat ger alla mina växter precis det dom vill ha utan att chansa och be till den stora växtguden och dansa runt min totempåle och sticka nålar i min voodoodocka för att det ska börja växa?

                            Strategier som "häv ner lera och torv, mata ordentligt, vänta ut trådalgsodlingen och köp nya växter om dom du har inte fungerar" är inte det som fört fiskhobbyn framåt.

                            "Om dina Altum dör, testa Diskus istället, dör dom också så testa Scalarer!".

                            "Får du inte lek på dina sydamerikafirrar, testa Malawi istället!".

                            *shrug*
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • jackson
                              • September 2003
                              • 1242

                              #15
                              Jo, kan inte förstå att det skall vara ok att göda fiskarna, men växterna skall svältas ihjäl? Och sedan kallar man det "naturligt" och vi som göder för att efterlikna den tillgång på näringsämnen som växterna har i naturen får höra att det inte är "naturligt"...

                              Men åt var och en det som de är nöjda med. Men sk "high-tech" är enklare och ger resultat som man ser ganska snabbt. Det ger tillväxt som man inte behöver vänta månader på, och det blir enklare att sköta. I vart fall min erfarenhet, men jag har väll inte tålamodet med "low-tech". Har ett som inte får CO2 med lerbotten och bara lite gödning. I det växer det knappt om man jämför med mina "riktiga" akvarium. Skall se till att det får CO2 snart, så jag inte behöver skämmas för det .
                              Senast redigerad av jackson; 13 February 2005, 00:35. Anledning: Stavfel ;)
                              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...