Gödning till Papegojblad !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    Gödning till Papegojblad !!!

    Jag köpte två st Papagojbladsplantor häromdagen ! Eftersom jag lyckades köpa dem direkt ur den paketet dom kom i så kunde jag inte låta bli att testa vattnet i krukorna

    Jag antog vissa saker, jag antog att stenullen väger 0 gram, så jag blandade klumpen med stenull med lika delar vatten (ungefär samma vikt) och smulade sönder det till en slurry med stavmixern.

    Sedan testade jag vattnet...

    Spännande va ?? Eller är jag toknördig ???

    80ppm NO3 och minst 10 ppm PO4 !!!!!

    Det kanske inte är så konstigt att man alltid misslyckas med dessa !!!!!

    Eller är det så att de odlas emerst så att dessa värden är totalt värdelösa ??
    Senast redigerad av oveb; 29 January 2005, 20:08.
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av oveb
    Spännande va ??
    Ja...

    Ursprungligen postat av oveb
    Eller är jag toknördig ???
    Ja!
    Ursprungligen postat av oveb
    Det kanske inte är så konstigt att man alltid misslyckas med dessa !!!!!

    Eller är det så att de odlas emerst så att dessa värden är totalt värdelösa ??
    Den odlas antagligen ovan vatten så därför kan de köra med denna aggressiva gödning. Detta visar klart och tydligt att man bör ta bort ullen innan man planterar växten.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • micke eklund
      • November 2002
      • 680

      #3
      Ursprungligen postat av oveb

      Sedan testade jag vattnet...

      Spännande va ?? Eller är jag toknördig ???

      80ppm NO3 och minst 10 ppm PO4 !!!!!

      Det kanske inte är så konstigt att man alltid misslyckas med dessa !!!!!

      Eller är det så att de odlas emerst så att dessa värden är totalt värdelösa ??
      Helt underbart att bara komma på tanken att testa stenullen :-)

      Med största sannolikhet odlas papegojbladet ovan vatten.
      Själv har jag provat att plantera en stängel i en kruka med jord och ställt i fönstret. Den har inte växt speciellt fort men jag gissar att den sätter fart när vårsolen tittar fram.

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Kanske är det så att massor ljus/gödning ger vackra emersa växter utan äckliga alger då förståss...

        Förresten Micke, den enda riktigt vackra Papegojan jag nånsin sett var ju hemma hos dig

        Har du inga goa hemlisar ???
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • micke eklund
          • November 2002
          • 680

          #5
          Ursprungligen postat av oveb
          Kanske är det så att massor ljus/gödning ger vackra emersa växter utan äckliga alger då förståss...

          Förresten Micke, den enda riktigt vackra Papegojan jag nånsin sett var ju hemma hos dig

          Har du inga goa hemlisar ???
          Ja de va då de, nu ser den ut som skit igen..

          När den såg ut som bäst

          hade jag ganska duktig cirkulation. Jag var ganska snål med gödningen, endast en eller två fullpulser i veckan men jag kalkade med skolkrita 2 - 3 ggr extra i veckan. Hmm kanske ska prova det igen.

          Kommentar

          • janne22
            • April 2004
            • 233

            #6
            som du skriver så tror jag med att calcium är problemet i era problem
            själv har jag 45 mg/l i kranen..& jag har aldrig haft några som helst problem att få fina papegojor.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=97996

            http://daniellofgren81.blogspot.com/

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              Blir till att dynga på med lite "isfritt"
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • NE
                • January 2004
                • 1549

                #8
                Ursprungligen postat av janne22
                som du skriver så tror jag med att calcium är problemet i era problem
                själv har jag 45 mg/l i kranen..& jag har aldrig haft några som helst problem att få fina papegojor.
                Har du någon koll på vad du har för Mg halt i ditt vatten (och kanske andra värden)?

                /Niklas (nyfiken)
                /Niklas

                Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Jag läste också någonstans på nätet om en snubbe som hade helt fantastiska papegojblad och han var också inne på det här med cirkulation. Har nyligen satt en sorglig papegojstängsel där jag har bäst cirkulation för att se om den kommer växa bättre och bli snyggare.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • mohlin
                    • January 2004
                    • 1487

                    #10
                    Höga kvävenivåer stöder min teori exakt, vi hade fel på ett filter till vattenverket (egen brunn) och hade kväveniåer på 60-70 direkt ur kranen. Har aldrig haft så fina Papegojor som då. När filtert blev fixat blidde de duktigt sura, och har inte riktigt kommit tillbaka då jag nu håller ca 20 ppm. De borde inte vara begränsade då de står mitt i CO2 utblåset och all andra växter har det bra.

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #11
                      Ursprungligen postat av mohlin
                      Höga kvävenivåer stöder min teori exakt, vi hade fel på ett filter till vattenverket (egen brunn) och hade kväveniåer på 60-70 direkt ur kranen. Har aldrig haft så fina Papegojor som då.
                      Men vad tusan. Kan det gälla Alternanthera reineckii också månne???
                      Jag håller på och kämpar som en gnu för att få fart på denna röda tingest. I början av växtpulandet körde jag ganska hårt med KNO3 och nu slog det mig: Var det därför den trivdes så bra? :


                      Nu går den på 1/2 fart. Dock lite mindre krull när jag dämpat Mg.
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • mohlin
                        • January 2004
                        • 1487

                        #12
                        øh....är inte det samma sak? Eller? Det jag menar är Alternanthera reineckii, trodde de kallades Papegojblad....

                        Ledsen om min okunskap ställt till det för nån.

                        Men Alternanthera reineckii var helt fantastiska i alla fall. Vågar inte pytsa i så mycket kväve igen. Men i o för sig så såg fiskarna ut att må bra.

                        Kommentar

                        • BluesBoy
                          • January 2004
                          • 2559

                          #13
                          Ursprungligen postat av mohlin
                          øh....är inte det samma sak? Eller? Det jag menar är Alternanthera reineckii, trodde de kallades Papegojblad....
                          Hehe, vem är det som blandar ihop allt sa du? Jag tror jag går och hänger mig
                          Tur man har lärt sig se skillnad på växt och fisk i alla fall
                          Senast redigerad av BluesBoy; 31 January 2005, 14:21.
                          BluesBoy
                          http://www.bluesboy.se

                          Kommentar

                          • oveb
                            • January 2004
                            • 2577

                            #14
                            Fast det är väl egentligen mitt fel som redan ifrån början strulade till det med handelsnamn...
                            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                            Kommentar

                            • BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

                              #15
                              Ursprungligen postat av oveb
                              Fast det är väl egentligen mitt fel som redan ifrån början strulade till det med handelsnamn...
                              Japp, så måste det vara Äh, vad hålen, det bjuder jag på. Eftersom repet ändå gick av får man väl streta på och försöka lära sig namnen på fler grönsaker. Eller man kanske skulle hålla sig till de vingbeprydda gojorna istället...

                              Åter lite seriositet kanske.
                              Är det någon som har en teori varför bl.a. Mohlin & jag har fått fjutt på AR när det serverades rejält med N? Tillfälighet? Jag är inte lite sugen att labba lite...
                              Och varför skulle AR vara så förtjust i cirkulation. Skulle det vara kopplat till den röda färgen på någe vis? Bra cirkulation är väl en höjdare för alla växter eller?
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...