Gödning till Papegojblad !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M.W
    • November 2002
    • 393

    #91
    Ursprungligen postat av BluesBoy
    Jag kollade igenom gamla bilder på när min papegoja var som störst/bäst, och sedan kollade jag i min logg över gödningar och kom fram till att jag körde 0.2-0.3 ppm Fe
    Ok, kommer du ihåg om det var uppmätt Fe eller doserat? I vilken form doserade du Fe (Mikro)?
    Det var doserat, och jag körde med Micro+. Provade förresten med det idag och växterna bubblade bättre än vanligt. Om det berodde på (2 ml) Micro+ eller att jag gödde en fulldos igår med (1 krm torrt) NutriSi och därmed i stort sett dubblade Fe dosen ska jag inte uttala mig om.. men jag ska testa med Micro+ istället för NutriSi ett tag.
    If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

    Min blog
    PlantSwap

    Kommentar

    • Adamzon
      • October 2005
      • 342

      #92
      Hej!
      Ursäkta att jag kapar tråden lite, men hur doserar ni tort? jag menar alltså rent praktiskt?
      240 L Amerika, med BTN
      54 L Slaffs, med BTN
      350 L Växter
      45 Liter (extra akvarie)
      120 Liter lek
      144 Liter KUBEN



      Mvh: Adam Madsen
      Lidköping
      http://blog.temabild.se

      www.plantswap.se/forum/

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #93
        Köp ett kit med deciliter/centiliter/tsk/kryddmått i nån affär som säljer köksprylar.

        1 tsk (5ml) KNO3 i en 300 litersbalja ger ca 10ppm nitrat
        1 kryddmått (1ml) ger ca 4ppm i 300 liter

        osv osv...

        Bara att tippa i, jag brukar låta det sjunka ner till insuget. Då kommer det ut ur strilröret väl blandat med vatten.
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • me_trixie
          • December 2004
          • 350

          #94
          Men hur var det nu med järn och trådisar - blir det mer eller mindre trådar av mer järn?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #95
            Det blir ofta mer trådar om du dumpar ner mycket järn i ett akvarium utan CO2 och bra makronivåer och lite halvdåligt med växter.

            Håller du däremot höga fina CO2 och PMDD-nivåer över hela spektrat och har många glada växter kan du skjuta på med hur mycket järn du vill (well, järn liksom koppar är ju giftigt i stora mängder så inom rimliga gränser 0.1-1.0 ppm).
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • me_trixie
              • December 2004
              • 350

              #96
              Sista kombinationen då - mycket växter, rimligt glada och bra näringsnivåer men ingen CO2?

              Kommentar

              • me_trixie
                • December 2004
                • 350

                #97
                Andmat har jag läst är en bra indikator på att det finns god tillgång på järn. Och det eländet växer hur bra som helst. Då borde väl inte järnbrist vara et problem för papegojorna?

                Kommentar

                • Tangoman
                  • March 2005
                  • 177

                  #98
                  Bump

                  Hur går det med papegojbladen
                  och gödningen för er?

                  Mina ser mycket sorgliga ut.
                  PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
                  www.akvariefiskar.se

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #99
                    Mina ser mycket sorgliga ut.
                    Samma här. Sedan växtburken kraschade i vintras har de väldigt svårt att komma igen till skillnad från snabbväxarna. Jag har under en längre period kört med GH-boost vid varje vattenbyte och tänkte nu när burken hoppat igång sluta med det. Eventuellt bara minska Mg - har inte bestämt mig ännu.
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      Mina skrynklar ihop såfort dom ser lite intensivare ljus, i väldigt skuggiga buskage kan dom utveckla hyffsat snygga blad.

                      Vore ohyggligt intressant att få reda på hur den här växten är funtad.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • M.W
                        • November 2002
                        • 393

                        Min växte lite, men blev så full med alger att jag tröttnade på den så den åkte ur karet. Kanske skulle testa nu när karet verkar må bättre..
                        If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                        Min blog
                        PlantSwap

                        Kommentar

                        • Tangoman
                          • March 2005
                          • 177

                          Ursprungligen postat av defdac
                          Mina skrynklar ihop såfort dom ser lite intensivare ljus, i väldigt skuggiga buskage kan dom utveckla hyffsat snygga blad.

                          Vore ohyggligt intressant att få reda på hur den här växten är funtad.
                          Yes, håller med, dom är ju så snygga när dom är snygga.

                          Mörka buskage alltså!
                          PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
                          www.akvariefiskar.se

                          Kommentar

                          • Adamzon
                            • October 2005
                            • 342

                            Ursprungligen postat av defdac
                            Mina skrynklar ihop såfort dom ser lite intensivare ljus, i väldigt skuggiga buskage kan dom utveckla hyffsat snygga blad.
                            Vet inte om du minns mina problem med Hygrofilia Siamesis för ca ett år sedan

                            Jag har upptäckt att det är exakt samma sak med Hygron, Så fort den kommer ut i ljuset så skrynklar den som fasen. Men inne mot hörnen så breder den ut sig som fasen .....

                            Undrar om dom är släkt på något sätt
                            240 L Amerika, med BTN
                            54 L Slaffs, med BTN
                            350 L Växter
                            45 Liter (extra akvarie)
                            120 Liter lek
                            144 Liter KUBEN



                            Mvh: Adam Madsen
                            Lidköping
                            http://blog.temabild.se

                            www.plantswap.se/forum/

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              Försöker se om det kan vara höga nitrat(&fosfat)-nivåer i mjukt vatten i kombination med mycket CO2/ljus som kan vara orsaken.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • solbacka
                                • January 2004
                                • 3952

                                Vad glad jag blev när jag såg den här tråden! Tänkte starta en tråd om papegojblad p.g.a. mitt problem... med nya skrynkliga blad.
                                Jag visste när jag köpte denna växt att den var svår så jag hade från början inga höga förhoppningar. Den har väll inte växt så mycket men varit ok till nu och då är de nya bladen skrynkliga. Kan dessa rätta till sig eller är det kört?
                                Jag fick veta när jag köpte de att de skulle ha mycket ljus, "ska du klara dessa plantera de under rören" "suck". Jag har bytat ut mitt gula till aquastar och satt dit ett extra 18w aquastar. Så jag har 78w aquastar typ rör som bränner mina papegojblad...
                                Jag har bra ca i mitt vatten jämfört med mg, mycket nitrat-lite fosfat, mjukt/surt vatten...
                                Jag har ju presis börjat göda rätt och co2a så detta kan inte gjort till eller från ännu. Jag måste fortsätta på min linje nu med gödningen ett tag kan inte ändra något innan vattennärings värdena är stabila.
                                Kan det vara ljuset? Jag tycker dessa växter är fina och bryter av vackert mot de gröna och de är ju också från sydamerika!
                                350l Diskus 275l SA växt
                                100l tanganynika
                                Min dagbok Mina bilder
                                Min alldeles egna zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...