Gödning till Papegojblad !!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #31
    Hur går det med Papgojorna ??
    Inget vidare. De tokvägrar med algpåslag som följd. Gäller även de som jag flyttade.

    Skickar Era åxå ut massa rötter nedåt gruset till ??
    Ja, för ett tag sedan blev det en hel del rötter men sedan avstannade denna process och allmänna tillståndet blev sämre
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #32
      Hur har ni andra det med bubbel från gojorna. Jag har väldans lite bubbel bortsett från tiden då de trivdes.
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #33
        Dom är inga bubblar för mig heller, bortsett från skador.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #34
          Inte hos mig heller. Fast att jag har ändrat utströmmningen så de står i "drag".

          Blev full i skratt en dag när mina tankar gick sin egen väg. Ni komme nog ihåg för några år sen när en stor del av de Bambu-plator som var planterade runtomkring i Sverige (o Europa) blommade och sedan dog nästan samtidigt. Det visade sig vara så att Bambu blommar väldigt sällan, och sen dör de, och de plantor som fanns här i nordeuropa kom från samma odling/moderplanta, och alltså var lika gamla. Så alla gick ut samtidigt.

          Jag kom alltså att tänka att det är kanske samma sak med papegojorna. Efter ett visst antal år lägger de av, och vi har fått från samma stam allihopa! :-)

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #35
            Ursprungligen postat av mohlin
            Efter ett visst antal år lägger de av, och vi har fått från samma stam allihopa! :-)
            Ja och växter vill ha "varmt om fötterna" och "vilopauser" och alger missgynnas av "middagspauser" och ruttnande halm.

            Du kan få min voodoo-geggamojs-docka, jag lämnade den för några år sedan i källaren *var sjutton la jag den nu igen?*
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #36
              Mina bubblar lite iallafall...



              4 Meg , kolla även in den pilska förkrympte dvärgguramin som lägger sig och stilar för mamman sin
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • heljis

                • June 2003
                • 1150

                #37
                Hehe, snygg papegoja, snygga guramis! Men blev lite milt illamående av den skakande kameran plus ljusväxligarna som ser ut som vågor.. Någon slags våg-filter?
                Martin Heljedal

                They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #38
                  Hehe , blev det så illa !

                  Jag kanske blev upphetsad av att den bubblade !!
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • NE
                    • January 2004
                    • 1549

                    #39
                    Ursprungligen postat av heljis
                    Hehe, snygg papegoja, snygga guramis! Men blev lite milt illamående av den skakande kameran plus ljusväxligarna som ser ut som vågor.. Någon slags våg-filter?
                    Det är interferens mellan kamerans uppdateringsfrekvens och MH-lampans tändfrekvens.
                    /Niklas

                    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                    Kommentar

                    • plizken
                      • April 2004
                      • 1293

                      #40
                      Ursprungligen postat av NE
                      Ursprungligen postat av heljis
                      Hehe, snygg papegoja, snygga guramis! Men blev lite milt illamående av den skakande kameran plus ljusväxligarna som ser ut som vågor.. Någon slags våg-filter?
                      Det är interferens mellan kamerans uppdateringsfrekvens och MH-lampans tändfrekvens.
                      Tror du det? En MH slocknar aldrig mellan tändningarna. Den är alldeles för varm för det.
                      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                      Kommentar

                      • NE
                        • January 2004
                        • 1549

                        #41
                        Ursprungligen postat av plizken
                        Ursprungligen postat av NE
                        Ursprungligen postat av heljis
                        Hehe, snygg papegoja, snygga guramis! Men blev lite milt illamående av den skakande kameran plus ljusväxligarna som ser ut som vågor.. Någon slags våg-filter?
                        Det är interferens mellan kamerans uppdateringsfrekvens och MH-lampans tändfrekvens.
                        Tror du det? En MH slocknar aldrig mellan tändningarna. Den är alldeles för varm för det.
                        Det är gasurladdningar och en urladdning är otroligt snabb.
                        Detta är liknande ett lysrör och det flimmer som kan uppleva från dem. eftersom ljuset kommer från en urladdning genom gasen så finns det inget som kan ge ljus mellan tändningarna till skillnad från t.ex. en glödlampa med glödtråd där denna blir så uppvärmd att den börjar avge ljus.
                        Har man en elektronisk balast bruker de arbeta med betydligt högre frekvens (typ. 40Khz) och då slipper man från fenomenet eftersom den frekvensen är så många gånger högre.
                        /Niklas

                        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #42
                          Det där trodde jag också om t ex glödlampor, men inte efter att jag sett hur glödlampsbelysningen i köket pulserar kraftigt i digitalkameradisplayen. Glödtrådar tar ju ett tag att slockna, men det går tydligen tillräckligt snabbt för att man mycket tydligt ska se det när lcd-displayens uppdateringshastighet sammafaller med 60 Hz.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • ZakatH
                            • July 2004
                            • 126

                            #43
                            Har ni kommit till nån slutsats gällande AR? Hade varit trevligt med en sammanfattning isf, blir lite svårt att hänga med i svängarna när ni sätter igång, n00b som man är.
                            Införskaffade en AR "rosaefolia" för en vecka sedan eller så, har fortfarande inte planterat den dock. Behöver göra om helt å hållet i karet, vilket är lite segt, särskilt som man inte kan bestämma sig för vad man skall göra.
                            Jag kör inte med Co2 och tillsätter heller inga näringsämnen. Ska väl skaffa pmdd doningar men har inte riktigt kunnat det senaste..
                            Senast redigerad av ZakatH; 18 February 2005, 04:36.
                            540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • NE
                              • January 2004
                              • 1549

                              #44
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Det där trodde jag också om t ex glödlampor, men inte efter att jag sett hur glödlampsbelysningen i köket pulserar kraftigt i digitalkameradisplayen. Glödtrådar tar ju ett tag att slockna, men det går tydligen tillräckligt snabbt för att man mycket tydligt ska se det när lcd-displayens uppdateringshastighet sammafaller med 60 Hz.
                              Borde inte gå att se, ingen annat ljuskälla i rummet som skulle kunna påverka?
                              Jag hoppas att även ni i Linköping har 50Hz precis som vi andra i Sverige.
                              /Niklas

                              Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                              Kommentar

                              • BluesBoy
                                • January 2004
                                • 2559

                                #45
                                Har ni kommit till nån slutsats gällande AR?
                                Nej, inte jag i alla fall. Det kommer nog ta sin tid att bli klok på denna växt.
                                Nu är vi ju flera som testar olika saker så det får man väl se som ett accelererande prov
                                BluesBoy
                                http://www.bluesboy.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...