Sera co2 anläggning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laggen
    • May 2004
    • 15

    Sera co2 anläggning

    Hej. Jag har ett 400l Juwelakvarium. Nu har köpt Sera's CO2 baspaket + magnetventil och tryckreducerare. Finns det någon i cyberrymden som har erfarenheter att dela med sig av om denna anläggning vore jag tacksam. Det finns några frågor jag skulle vilja ha besvarade. Jag kan ta den första nu. På beskrivningen som visas och i texten, påstås det att man skall koppla ihop den med filtret, är det ett måste? Jag kommer med fler frågor, om jag får svar på den här.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag vet att Jackson här och på Akvarieguiden har skrivit en hel del om den. Förmodligen kan du hitta info genom att söka här, eller vänta på att Jackson ser tråden.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • laggen
      • May 2004
      • 15

      #3
      Tack Defdac

      Ursprungligen postat av defdac
      Jag vet att Jackson här och på Akvarieguiden har skrivit en hel del om den. Förmodligen kan du hitta info genom att söka här, eller vänta på att Jackson ser tråden.
      Jag kollar och där. Väntar också och ser om han svarar

      Kommentar

      • systemfel
        • May 2004
        • 43

        #4
        Tjabba jag själv har seras co2 kit med ph controller.. om du har en reaktor så ska du koppla denna till akvarie pumpen ja. Men efter som du har juvel så har du ju väll inbyggd pump i akvariet ? och hur ska du koppla in en slang där som kan driva runt co2 i rektorn så att den löser upp sig det veta fan. En liten fråga kör du med små tuber typ sodastream ?.. jag kan försöka hjälpa dig men det var väldigt knapp händig info du skrev jag vet att det ska finnas manualer på svenska annars till sera bara söka på gibbon tror jag dom heter.. dom säljer i alla fall kittet
        lycka till
        http://systemfel79.blogspot.com/

        Kommentar

        • laggen
          • May 2004
          • 15

          #5
          Jag har reaktorn som följer med bas setet och jag har sodastreamflaskor. Har du någon ide om hur jag skall få fart på reaktorn? Skall jag köpa separat syrepump till den?
          Skall jag stänga av anläggnningen nu då jag inte har den kopplad till filtret? Tömmer jag flaskan i onödan då det bara blir stora bubblor som kommer ur röret som skall kopplas till filtret?

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Har du någon ide om hur jag skall få fart på reaktorn? Skall jag köpa separat syrepump till den?
            Att använda syrepump måste väl i rimlighetens namn vara kontraproduktivt? Syrepåump finns ju inte så jag antar att du menar luftpump, och sådanna driver ur co2 ur vattnet.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • laggen
              • May 2004
              • 15

              #7
              Jag är ingen expert så jag måste ställa en massa "dumma" frågor? Jag har letat men hittar inget bra svar någonstans så jag hoppas att någon kan svara så jag inte ställer till det för mig med fiskdöd som följd.
              Senast redigerad av laggen; 20 January 2005, 16:53. Anledning: Kanske lite för argt mitt förra inlägg

              Kommentar

              • systemfel
                • May 2004
                • 43

                #8
                Ursprungligen postat av laggen
                Jag är ingen expert så jag måste ställa en massa "dumma" frågor? Jag har letat men hittar inget bra svar någonstans så jag hoppas att någon kan svara så jag inte ställer till det för mig med fiskdöd som följd.
                Hej laggen det går inte med syrepump efter som denna blåser ner luft i reaktoren.. .det du får skaffa det är ett ytterfilter (pump som står utan för akvariet). Hur du ska lösa det med det du har idag har jag inte den blekaste anig om.. för det du har i juvel karet är ju en pump bara och du kan väll inte koppla på någon slang som kan föra runt vatten från pumpen ner till reaktorn ena öppnig Den andra öppnigen ska du ha co2 slangen på.. om du inte får vattnet att röra sig i reaktorn kommer det bara bildas en massa co2 i röret som inte kan lösa upp sig unge fär som du tar ett tomt glas och vänder upp och ner på det och sedan så för du ner glaset i vattnet utan någon form av vatten drag i glaset så händer det inte mycket med luften eller hur ?.. Men kolla med din zoo affär om dom kan ha någon lösnig på det.. Jag tycker det inte är någon menig att du har co2 på om du inte kan få det att vispas runt i reaktorn.. jag kan ta lite foto på hur jag kopplat mittt så kan du se det .. Vet dock inte vad du har för mejl

                mvh Systemfel
                http://systemfel79.blogspot.com/

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Om du bara köper ett pumphuvud du kan koppla slang på så behövs inget ytterfilter. Det viktiga är att du kan få vatten att cirkulera igenom reaktorn.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • laggen
                    • May 2004
                    • 15

                    #10
                    Tack för svaren. Min mejl är lars-gunnar.hedberg@swipnet.se

                    Kommentar

                    • systemfel
                      • May 2004
                      • 43

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tropfrog
                      Om du bara köper ett pumphuvud du kan koppla slang på så behövs inget ytterfilter. Det viktiga är att du kan få vatten att cirkulera igenom reaktorn.
                      MVH
                      Magnus
                      ahhh det har du ju rätt i hehe tänkte jag inte på men ser kanske inte så snyggt ut med en extra pump men fungerar det så är det ju klart värt det
                      http://systemfel79.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        #12
                        Som redan skrivet:

                        1) SERA:s nybörjarsats består bla av reaktor med två anslutningar. En tjock som man sätter en vattenslang på till ett svart T-rör som följer med satsen. Den andra skall du ansluta till den tunnare CO2-slangen. Reaktorn trycker du fast på insidan av akvariumet på lämplig plats .

                        2) På T-röret finns en kran. Den skall sitta på utblåssidan relativt slangen som går från T-röret till reaktorn. Genom att öppna och stänga den ventilen kan du reglera hur mycket vatten som går ned i reaktorn eller rätt igenom. Det skall vara ganska strömt i reaktorn. Inblåstet (på sidan med slangen till reaktorn) sätter man en slangbit som skall gå till en pump. Det kan vara utblåset på ditt interna filter eller ett pumphuvud. Den kan sättas på utblåset på vilket filter som helst (utom intervallfilter). Jag rekomenderar ett pumphuvud (Eheim har små och bra pumphuvuden). Den kan placeras i samma låda som innerpumpen. 600-1000 liter kan vara lämplig fart på pumpen.

                        3) CO2-slangen från reaktorn skall gå till utblåset på backventilen/bubbelräknaren. Det är plastsaken med två runda kammare, med en seg vätska och två gröna sugproppar. Den sättes på utsidan av akvariumet, nära reaktorn. På ingången till backventilen/bubbelräknaren går slangen sedan vidare till magnetventilen och tryckregulatorn/nålventilen. Du fäster slangen till bubbelräknaren genom att skuva av skruven på anslutningen och trä den på slangen. Fäst slangen och skruva sedan fast skruven. Skruva fast den ganska stadigt, men ta inte i för mycket. Backventilen/räknaren är av plast, så det kan bli jängpaj om du drar för hårt. Använd gärna en liten skiftnyckel och hål fast slanganslutningen, inte bubbelräknaren, när du drar det sista.

                        4) Dra slangen till utgången från magnetventilen. Fästes på samma vis som ovan till bubbelräknaren. Anslut strömmen på magnetventilen till samma timer som belysningen. Magnetventilen skall öppna när strömmen är på. Dra sedan vidare en slang från ingången på magnetventilen till utgången på regulator/nålventil.

                        5) Skriva fast regulatorn på sodastreamerflaskan. Ställ in trycket inom det gröna området på tryckmätaren. Det göres med insex-nyckeln ("ikea"-nyckeln) som följer med satsen. Skruven sitter högst upp på regulatorn. Den skall helst ställas in på 1 bar. Du behöver kontrollera trycket några ggr under första dagen. När den visar noll är gasen slut. Ha gärna en flaska i reserv så att du snabbt kan byta när gasen tar slut.

                        6) Vrid nålventilen (den stora skruven med "+" och "-" på) så att du får lämpligt antal bubblor genom systemet (gasflaskor skall alltid stå, teoretiskt kan liggande CO2-gasflaskor frysa). Skulle tro att ca 60-100 bubblor i sekunden kan vara lämpligt för dig att börja med. Mät kH-värdet en gång. Slå upp i pH-kH-CO2-tabellen efter lämpligt pH-värde för ditt kH-värde. Ha koll på pH-värdet med en bra vätsketest i början. Justera till den lämpliga nivån (ca 15-20 ppm CO2 i början kan vara bra, eller 1 pH-grad lägre än utan CO2-tillsats).

                        Min installation hittar du på följande länk: http://www.djurportalen.nu/@bildarki...sabild&id=5390

                        Brynäs Zoo i Valbo utanför Gävle har ett demonstrationsväxtakvarium igång sedan en vecka. De har SERA:s system. Gå och titta på den vackra, proffsigt utförda installationen, om du har möjlighet.
                        Senast redigerad av jackson; 30 January 2005, 07:14. Anledning: Länk
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        • laggen
                          • May 2004
                          • 15

                          #13
                          Tack för svaret Jackson. Jag har köpt min anläggning samtidigt som Lena på Brynäs zoo. Jag har inte fått min att fungera ännu. Jag har en annan variant än den hon har, min skall vara anpassad för 400l. Jag har bubbelräknaren integrerad i reaktorn. Problemet är att bubbelräknaren vattenfylls varje gång magnetventilen slås av för natten och trycket från CO2 slangen orkar inte båsa ut vattnet när den slår till på morgonen. Har även en dialog med SERA i Tyskland men de har inget bra svar ännu. Vad tror du kan det vara något fel på reaktorn?

                          Kommentar

                          • jackson
                            • September 2003
                            • 1242

                            #14
                            Hmm. Ser inte den varianten som du har ut som den Lena har? Har du en länk till en bild på den hos http://www.SERA.de/ ?
                            Undra om det var dig de berättade om när jag var inne och justerade installationen åt dem?
                            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...