Blir galen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • whisse
    • July 2002
    • 312

    #31
    Det där är ju en kruxig fråga. Vissa säger under 14 timmar=OK.

    Kommentar

    • Michael Legnér
      • January 2002
      • 467

      #32
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Det där är ju en kruxig fråga. Vissa säger under 14 timmar=OK.
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      Det där med tio/elva timmar baseras på en tropisk dags längd. De har ju inte långdragna skymningar som vi i Sverige har på sommaren. Dessutom dyker det upp moln i naturen.

      När jag hade Hygrophila så syntes det på dem att de "gick och la sig" efter ca tio timmars ljus.

      Det allra viktigaste är dock att inte kompensera svagt ljus med lång belysningstid.

      /Micke

      Mina akvarium...(websiten uppdaterad 4/12)
      /Micke
      Mitt akvarium

      Kommentar

      • Boerboel
        • September 2002
        • 473

        #33
        Det där med att växterna "går och lägger sig"..
        Jag ställde om min timer, så att den skulle lysa från 12 - 22 varje dag, istället för 9 - 21, (nope, visste inte heller bättre), och växterna "gick och lade sig" vid 21-snåret... =) Så lite roligt ut..

        //Helena
        //Helena

        Kommentar

        • whisse
          • July 2002
          • 312

          #34
          Vad är bättre då? att tända tidigt eller släcka sent?
          Ur fisksynpunkt så känns det som om de hellre är "vakna" längre eftersom vi oftast är det och de blir då förvirrade om det blir mörkt i akvariet och tänt i rummet...

          Kommentar

          • Boerboel
            • September 2002
            • 473

            #35
            Det tror jag inte är förvirrande för dem.. Jämför med solnedgång, på vissa platser är det då skugga och väldigt mörkt, och på vissa är det betydligt ljusare. Jag har tänt senare på kvällen, eftersom att jag inte är hemma på dagen. Tror att det mer är en smakfråga för hur man själv vill ha det.

            //Helena
            //Helena

            Kommentar

            Arbetssätt...