Svärdplantor, kan de återhämta sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Svärdplantor, kan de återhämta sig?

    Jag har en stor ancistrus som har gallra ur alla min stora svärdplantor trots att jag ändå stödmatar honom. De är alldeles "håliga" som "nät" mitt på dem . Är det bara att slänga dem nu eller kan de återhämta sig? I övrigt runtomkring är de gröna och fina.Hoppas att ni förstår vad jag menar.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Om dom ges rätt förutsättningar så kan dom komma igen. Men knappast om ancistrusen går kvar i karet.

    Ta bara bort de fula bladen så kommer det nya om växten trivs..
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Svärdsplantor brukar tåla "total nedkabbning" så det är inga problem. Brukar ta lite tid innan de ser ok ut igen dock.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Dagge
        • December 2004
        • 188

        #4
        Håller med Petnym

        Hade en ganska stor svärdsplanta i mitt gamla kar. Överöst med alger så jag tog bort nästan allt utom ett par små blad och satte ner när jag köpte mitt nya kar.

        Karet kom igång någon gång okt/nov och först nu för 2 eller 3 veckor sedan såg jag att den repar sig, och snacka då om repning. Kanske den växten som går bäst just nu förutom min Sessiliflora.

        Kan ju visserligen nämna att jag inte kört med CO2 under hela tiden, går nog snabbare om man göder och allt sånt direkt.
        Dagge
        Ampblog

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          Ursprungligen postat av cikliden2
          Jag har en stor ancistrus som har gallra ur alla min stora svärdplantor trots att jag ändå stödmatar honom. De är alldeles "håliga" som "nät" mitt på dem . Är det bara att slänga dem nu eller kan de återhämta sig? I övrigt runtomkring är de gröna och fina.Hoppas att ni förstår vad jag menar.
          Är du verkligen säker på att det är ancistrusarna som mumsar i sig dem ??

          Mina såg åxå ut som "nät" innan jag började tillsätta Kaliumsulfat och sedan dess så har inga blad ätits av malarna Jag har 2 ganska så stora ancistrusar i karet och stödmatar bara ibland.

          Misstänker om du kan konstatera att halvnya blad är fina och lite äldre är "nätiga" att det är samma sak hos dig. Jag skall försöka hitta en bild !
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Kaliumbrist ??



            Så här ser svår kaliumbrist ut

            Länk till förstor bild HÄR
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Apgrym bild 8) Coolt att svår kaliumbrist kan bli nätformad i Echinodorus.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                På den bilden ser man klart att kanterna är bruna. Äter en ancistrus på växten så är det fortfarande grönt och fint, men nätigt.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • cikliden2
                  • January 2005
                  • 434

                  #9
                  Ja du..

                  Mina svärdplantor är jättefina och gröna och är alltså bara skadade där ancistrusen har ätit i mitten på bladen som ett fint nät.

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #10
                    Då har du en hungrig ancistrus...
                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    • Rickard p
                      • November 2009
                      • 115

                      #11
                      Hitta den här gamla tråden om svärds plantor och dom skriver att det beror på kalium brist men vilken kalium jag kör med pmdd men finns Kaliumnitrat,
                      Kaliumdivätefosfat, Kaliumsulfat ?.
                      Ätter ansistus malen bara längds ut på bladen verkar svajit har aldrig sett dom göra det men jag sover väll då.
                      Det går inte se Haakas brist symtomer längre kan man läsa om det någon annan stans ?.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Det är garanterat inte kaliumbrist om bladen blir som nät och du har malar i akvariet.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...