Tofsalger kontra växtgödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olarun
    • February 2004
    • 5

    Tofsalger kontra växtgödning

    Hej!
    Jag har problem med tofsalger, vilka börjar etablera sig på växtrötter, trädrötter, glasväggar mm. Hur kommer jag bäst tillrätta med detta problem? Jag har läst översikten på denna hemsida och börjat vidta åtgärder. Hur farligt är indirekt solljus? Akvariumet på 120 l står nära ett fönster och är övertäckt med ett tjockt tyg på förmiddagen då solen kan skina in i rummet. Vågar jag ge växtnäring eller riskerar jag ytterligare algpåväxt? Blev rekommenderad att använda amtras plant aquarium fertilizer. Är detta bra?Tofsalgerna är i princip de enda algerna som finns i akvariumet. Någon har sagt att om man får in tofsalger får man lära sig att älska dem för de försvinner aldrig. Är detta sant?

    Till sist undrar jag om det är nödvändigt med all den kemi som det skrivs om i detta forum för att lyckas med sin hobby. Om ja, var får man bäst hjälp att komma igång (artiklar, böcker mm).

    Tackar på förhand
    Ola, nygammal akvarist
    Ola R
  • HQI
    • November 2004
    • 207

    #2
    Tofsalger kan du aldrig göra något åt,tá upp och skrubba rötter och liknande men annars är det bara att börja om med ett nytvättat kar. Har du afrikanska ciklider,så gör det inget. Men det är absolut inte snyggt. I mitt växtakvarium hade jag blivit helt knäckt med sådana alger(de tillhör blågrönalger,så kolla om det finns andra tips om dessa),de är helt enkelt skitfula. Lycka Till! Jag lider med dig.
    PS. Jag tror det är PH:t och inte växtgödning,men på marknaden finns det mycket skit,när det gäller gödning.DS
    HQI

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Jag har läst översikten på denna hemsida och börjat vidta åtgärder.
      Många som gör utan att hjälpas. Den är inget vidare.

      Hur farligt är indirekt solljus?
      Kan växterna inte utnyttja allt ljus pga näringsbegränsningar så är det "farligt" iom att alger aldrig kan bli näringsbegränsade så dom är dom enda som kan ta tillvara på ljuset.

      Jag själv har en 29-litrare i fönstret utan CO2 startad med en jordslurrybotten som inte har några alger i sig. Men då har jag en fullvärdig gödning jag göder med. Tyvärr går inte sådana att köpa i Sverige.

      Vågar jag ge växtnäring eller riskerar jag ytterligare algpåväxt?
      Om toffsarna sitter på växterna är dom helt klart begränsade av något. Du vågar ge växtnäring om du ger en fullvärdig och välskruvad växtnäring.

      Blev rekommenderad att använda amtras plant aquarium fertilizer. Är detta bra?
      Nej, den innehåller mest järn och det är sannolikt inte järnbegränsning som är ditt problem om du har toffsalger.

      Tofsalgerna är i princip de enda algerna som finns i akvariumet. Någon har sagt att om man får in tofsalger får man lära sig att älska dem för de försvinner aldrig. Är detta sant?
      Du kan räta upp näringsförhållandena till perfektion men dom sitter kvar på statiska föremål (stenar, rötter). Med perfekta näringsförhållanden kommer det komma så mycket nya blad att du ändå måste trimma bort toffsalgsangripna blad så vad gäller växterna är det ett övergående problem när du väl börjar göda rätt.

      Däremot är det bara blod och svett vad gäller inredningen, dvs skrubba.

      Till sist undrar jag om det är nödvändigt med all den kemi som det skrivs om i detta forum för att lyckas med sin hobby.
      Absolut inte.

      Du behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".

      Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

      Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

      Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

      När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".

      Ingen kemi, bara tre väldigt ofarliga och väldigt billiga pulver.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Heja defdac!!!!
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Åke K
          • December 2004
          • 74

          #5
          Ola, om du inte direkt skall specialisera dig på växtakvarie eller något annat så tycker jag att det enda du skall ha i karet är diväteoxid, även kallat vatten. Växtgödning och andra saker kan du börja med om du anser att du behöver det men oftast klarar man sig utan. Vänta tills du kört akvariet i ett halvår eller mer innan du börjar experimentera. Inte för att det är farligt eller så men har du inte kunskap på om hur karet fungerar utan vet du inte om du behöver hälla i nåt. Under den tiden kollar du hur fiskar och växter mår. Sen hör tofsalger och penselalger till rödalgerna. Trots att dom är mörkgröna till brunsvarta.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Växtgödning och andra saker kan du börja med om du anser att du behöver det men oftast klarar man sig utan.
            Ja om man inte har växter.

            För att växter överhuvudtaget ska fungera i dagens kranvatten utan några som helst kvävenivåer så måste man sluta göra vattenbyten trots att man har hög fisklast - och även då märker man en otrolig skillnad med extra kvävetillsats.

            Växter är väldigt lätta att få algfria om man får dom att trivas, och det gör man inte med kranvatten och regelbundna vattenbyten. Kanske för 20 år sedan eller om man har egen brunn, men knappast med dagens reningsverksvatten.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • gebex
              • March 2004
              • 9

              #7
              Vissa algätare äter toftalger bl.a. Siamensis. Dom tar inte bort algerna helt men kan hjälpa att hålla dom under kontroll.

              Kommentar

              • Åke K
                • December 2004
                • 74

                #8
                Visst, växter växer dåligt i kranvatten men dom dör inte. Fast i akvariet tillkommer det snabbt näringsämnen från fiskarnas ämnesomsättning och från foderrester. Sånt är mumma för växterna. Detta försvinner ur akvariet vid vattenbyten, särskilt om man byter vatten ofta. Därför måste man kanske tillsätta näringsämnen. Tycker det är fel väg att gå.

                Överdrivna vattenbyten betyder bara mer jobb och förhindrar att akvariet kommer i något sånär biologisk balans. Akvarievattnet blir inte gammalt och förstört på något sätt om balansen finns. Så småningom ansamlas dock en del ämnen som inte växterna kan ta hand om men det tar lång tid. Om man inte har för mycket fiskar men det är inget nybörjaren skall syssla med. Själv byter jag vatten bara då och då. Vilket fn betyder 1/5 varannan månad ungefär. Eller ännu mindre.

                Kommentar

                • peppito
                  • December 2003
                  • 1612

                  #9
                  1/5 varannan månad låter väldigt lite om du har växter eftersom växterna behöver ämnen som finns i vatten. De flesta av dessa bör förbrukas efter ett tag vilket gör att du kan ha ett flertal mera krävande växter.
                  "du ångrar bara det du inte gjorde"

                  Kommentar

                  • Åke K
                    • December 2004
                    • 74

                    #10
                    Du säger att det finns näringsämnen i vattenledningsvattnet och därför skall man byta ofta, andra säger att detta vatten är för näringsfattigt!!!! Hur skall ni ha det?????

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Visst, växter växer dåligt i kranvatten men dom dör inte.
                      Du måste skämta. Dom dör inom någon vecka i en hink med kranvatten om dom bara får ljus och står tätt.

                      Näringsåtgången i ett tätbevuxet akvarium som får hyffsat med ljus är lååååååååångt större än vad sedimenterat och reducerad fiskskit/mat någonsin kan orka förse snabbväxare med hur du än vrider och vänder på det. Vissa långsamväxande bikarbonatsväxter går hjälpligt, men testa en Ludwigia inclinata var verticillata "Cuba" under dessa förhållanden och se vad som blir kvar.

                      Fast i akvariet tillkommer det snabbt näringsämnen från fiskarnas ämnesomsättning och från foderrester.
                      "Snabbt"? Det går oerhört långsamt eftersom maten först måste sedimentera, sedan åka ner en bit i bottnen för att där börja reduceras - och då måste man ha en ganska bra redox i substratet vilket nyuppsatta burkar eller burkar som får rejält med slamsugningar aldrig bygger upp.

                      Ett par år gamla akvarier som fått stå och "damma igen" med väldigt hög fisklast har en del gottigheter. Men släng på någon watt per liter och CO2 så har du förbrukat dessa depåer inom några veckor/månader.

                      Sånt är mumma för växterna. Detta försvinner ur akvariet vid vattenbyten, särskilt om man byter vatten ofta. Därför måste man kanske tillsätta näringsämnen. Tycker det är fel väg att gå.
                      Det låter som väldigt fel väg att gå om man vill ha svårare växter och kunna garantera att växterna alltid har allt dom behöver.

                      Men visst. Gillar man att bara kunna välja på enkla ogräs så go for it.

                      Överdrivna vattenbyten betyder bara mer jobb och förhindrar att akvariet kommer i något sånär biologisk balans.
                      Sällan. Jag har gjort 50-100% veckovattenbyten i flera år. Man utnyttjar det faktum att det är helt näringsfritt och att man på så sätt kan dosera upp helt kända perfekta näringsnivåer, mer i linje med dom som finns i växttäta vattendrag i naturen - istället för som på low-techs-vis svälta ihjäl växterna med onaturligt felskruvade näringsnivåer, där den mesta näringen dessutom bara finns tillgänglig för alger iom att både kvävet och fosforn är uppbunden i organiska föreningar som växterna inte kan ta upp.

                      Själv byter jag vatten bara då och då. Vilket fn betyder 1/5 varannan månad ungefär. Eller ännu mindre.
                      I mina low-techs med ogräs/lätta växter fyller jag bara på vatten och byter det någon gång per år. Och ändå måste jag fylla på med kväve och fosfor via KNO3 och KH2PO4.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Åke K
                        • December 2004
                        • 74

                        #12
                        Vilken tur att inte jag känner till alla dessa fackuttryck, då hade jag kunnat bli orolig. Eller att mina växter inte heller känner till det, dom hade kunnat dö av oro. Jag har dock aldrig haft problem med växterna så jag är tvivlande.

                        Jag brukar aldrig plantera akvarieväxter för sig själv i en spann med kranvatten, så min erfarenhet på det området är begränsad. Jag brukar sätta dom i akvariet och där går det bra. Sen håller jag inte på med diverse känsliga specialväxter, det finns ett stort utval som klarar det mesta. För det mesta växer dom så det knakar och jag måste vara hård med sax och planteringsredskap. Särskilt Cryptocorynerna tycks vilja ta över helt. Normalt alltså, i ett par år har karet gått på tomgång pga långvarig sjukskrivning, av mig alltså, men nu börjar jag köra igång igen.

                        Fattar inte riktigt varför skit mm skall sedimentera i bottnen först. För det mesta kastar sig nedbrytarna över sånt direkt. Fast det gäller ju bara skit och matrester, fiskarnas ämnesomsättningsrester utsöndras direkt till vattnet via njurarna precis som när vi pissar. Där finns det en massa kvävehaltiga godsaker. Ammoniak och urinämne t.ex.

                        Visst kan man använda destillerat vatten och sen tillsätta diverse olika ämnen för att få ett utvalt specialvatten men för att citera Spike Jones: That isn´t the simpliest sort of arangement. För min del tycker jag att det är bättre att sänka ambitionsnivån och låta hobbyn vara ett nöje istället för att försöka få allt att vara på topp. Det funkar oftast bättre och ger även en stor personlig tillfredställelse.

                        Kommentar

                        • M.W
                          • November 2002
                          • 393

                          #13
                          Som att jämföra en Trabant med en Ferrari F1, och jag gillar Ferrarin bättre =D
                          Alla kanske inte vill ha Cryptocoryner heller..
                          If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                          Min blog
                          PlantSwap

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Vilken tur att inte jag känner till alla dessa fackuttryck, då hade jag kunnat bli orolig.
                            Ignorance is bliss.

                            Eller att mina växter inte heller känner till det, dom hade kunnat dö av oro. Jag har dock aldrig haft problem med växterna så jag är tvivlande.
                            Bara för att det fungerar för dig innebär det inte att det gör det för alla andra.

                            Jag brukar sätta dom i akvariet och där går det bra. Sen håller jag inte på med diverse känsliga specialväxter, det finns ett stort utval som klarar det mesta. För det mesta växer dom så det knakar och jag måste vara hård med sax och planteringsredskap. Särskilt Cryptocorynerna tycks vilja ta över helt. Normalt alltså, i ett par år har karet gått på tomgång pga långvarig sjukskrivning, av mig alltså, men nu börjar jag köra igång igen.
                            Cryptocoryne har en väldigt låg ämnesomsättning som passar den sakta takt av sedimentering och reduktion som förekommer i ett akvarium. Snygga är dom också.

                            Men speciellt hård med sax behöver du inte vara med dom. Du kan ju t ex inte dra upp mer Cryptocoryne i torrvikt än vad du stoppar ner fiskfoder, och isåfall är det extremt begränsad tillväxt du pratar om.

                            Fattar inte riktigt varför skit mm skall sedimentera i bottnen först. För det mesta kastar sig nedbrytarna över sånt direkt.
                            Det krävs en väldigt speciell typ av miljö för att reducera t ex rost till tvåvärt järn som växterna kan ta upp - det därför den måste sedimentera ner i bottnen där denna miljö finns.

                            Problemet är bara att en sådan fin redox bara finns i gamla fleråriga substrat vilket inte hjälper glada nybörjare när dom vill börja med växter.

                            Fast det gäller ju bara skit och matrester, fiskarnas ämnesomsättningsrester utsöndras direkt till vattnet via njurarna precis som när vi pissar. Där finns det en massa kvävehaltiga godsaker. Ammoniak och urinämne t.ex.
                            Ammoniak förekommer inte i speciellt hög grad i akvarier med det pH vi brukar ha:
                            http://defblog.akvarie.net/picture/1484.html
                            .. däremot Ammonium som är ett av de mest algframkallande ämnena som finns i akvariet. Det har visat sig på sista tiden att det inte är nitratet och fosfatet som är algbovarna utan just Ammonium. Det är ammonium som får igång algernas sporutveckling och det ämne växtakvarister således *inte* vill göda med.

                            Visst kan man använda destillerat vatten och sen tillsätta diverse olika ämnen för att få ett utvalt specialvatten men för att citera Spike Jones: That isn´t the simpliest sort of arangement.
                            Det är ingen som pratat om destillerat vatten även om vårt kranvatten så smått börjar likna det 8)

                            För min del tycker jag att det är bättre att sänka ambitionsnivån och låta hobbyn vara ett nöje istället för att försöka få allt att vara på topp. Det funkar oftast bättre och ger även en stor personlig tillfredställelse.
                            Det är få förunnat att kunna köra försummelsemetoden ala low-tech, och ambitionsnivån är ju upp till var och en.

                            Jag ville ha ett Amanoakvarium i vardagsrummet och hittade en enkel metod för att åstakomma det. Det tar ca en timme av trimmande, vattenbyte i veckan och tre anspråkslösa pulver - där trimmningen är det som tar tid och är det roliga.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Åke K
                              • December 2004
                              • 74

                              #15
                              Jomenvisst, fiskarna utsöndrar ammoniak som vid pH under 7 övergår till att bli ammonium som inte bara är bra för alger, även andra växter tar upp detta. Resten blir via nitrit nitrat som också växterna tar upp. Har man gott om växter blir det inte mycket över till algerna. Nitrifikationen från ammonium till nitrat sker via bakterier och dessa gillar INTE vattenbyten. Därför är det bättre att byta mindre mängd vatten varje gång annars får man aldrig balans i karet. Vilket ju innebär nya vattenbyten för att få ner ammoniumhalten.

                              Ursprungsfrågan var om man klarar sig utan att tillföra olika gödningsämnen och där tycker jag att man skall prova utan. För dom allra flesta funkar det utmärkt som det gjorde för ALLA innan man började med kemikalieakvariet. Framför allt tycker jag nybörjaren skall ta det lugnt i början, tids nog kan experimenterandet börja.

                              Till sist, för att reducera järn till sånt som växterna kan ta hand om går det bra att stänga av filtret under natten. Det blir snabbt syrebrist där med åtföljande reduktion. Sen när filtret startar pumpas detta ut i karet. Så har jag haft det i över 10 år nu med gott resultat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...