Tofsalger kontra växtgödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #46
    TMG räcker inte ensamt när du börjar komma upp i större växtmängd och kör bra med ljus och CO2, så då behöver du komplettera med mer makrogödning: KNO3 och KH2PO4.

    TMG+KNO3+KH2PO4 är det enklaste och mest kompletta man kan köra med i Sverige just nu.

    NutriSi+KNO3+KH2PO4 (+ ev. MgSO4 och K2SO4) är det absolut billigaste.

    NutriSi/Mikro+ tillsammans med MgSO4 och K2SO4 = TMG.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Mohlén
      • January 2004
      • 273

      #47
      OK, tackar defdac! Ska en sväng till djuraffären imorgon, antar att de bara har TMG där men ska fråga efter de andra ämnena också, annars får de bli en skvätt tmg bara för att testa.

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #48
        Ursprungligen postat av M.W
        Som att jämföra en Trabant med en Ferrari F1, och jag gillar Ferrarin bättre =D
        Alla kanske inte vill ha Cryptocoryner heller..
        Mmmmm.... Men, Ferrarin behöver du inte mycket mer än bränsle till. Resten sköter de på de reguljära servicetillfällena. Fast jag föredrar min Porsche (tysk konstruktion rockar)...
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • M.W
          • November 2002
          • 393

          #49
          Ursprungligen postat av Gimbo

          Mmmmm.... Men, Ferrarin behöver du inte mycket mer än bränsle till. Resten sköter de på de reguljära servicetillfällena.
          Min "Ferrariburk" har börjat dra mer bränsle på sista tiden, och servicen gör jag så gärna... Bara det bästa är gott nog
          If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

          Min blog
          PlantSwap

          Kommentar

          • thorre
            • November 2004
            • 307

            #50
            defdac: Jag behöver lite hjälp med doseringen av K2SO4 och MGSO4. Hur ska dessa blandas i förhållande till ditt ursprungliga recept?

            Tack för att du finns och tar dig tid att svara på alla frågor så att man vågar prova på sådana saker.

            /thorre

            Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

            Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

            Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

            När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".
            thorre.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #51
              Ursprungligen postat av thorre
              defdac: Jag behöver lite hjälp med doseringen av K2SO4 och MGSO4. Hur ska dessa blandas i förhållande till ditt ursprungliga recept?
              Som jag skrev i ett mail till dig så behöver man inte göda med K2SO4 och MgSO4 i de allra flesta fall. Du kan docka använda dom för att finlira lite med längre fram när du fått bättre kläm på hur det växer.

              MgSO4 behöver man normalt sett inte då Sveriges kranvatten verkar ha väldigt br Ca:MG-förhållande.

              K2SO4 behövs oftast inte då man får tillräckligt med K från KNO3.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • dinajel
                • November 2004
                • 606

                #52
                Ursprungligen postat av Maria Hagberg Partille
                Underbart!! Nu börjar till och med en amatör som jag förstå vad det handlar om, väldans sugen på att börja expremitera!!!
                Jag med måste jag säga, även om det kanske inte är nån större idé i mitt hittills enda kar med växter i, för det är ett vanligt 88-liters sällskapskar, med standardväxter och där jag satsar mycket mer på fiskarna. Plus att växterna trivs rätt bra som det är idag.

                Men ändå! Jag är en sucker för att prova nya grejer, speciellt om det har spännande namn som KNO3, KH2PO4, osv. och involverar mätande och doserande. ::anta galna vetenskapsman-blicken::

                Min fråga är dock följande: Kan man fjuppa ner alla tre ämnen på en gång i en halvlitersflarra? Dvs. fylla en liten PET-flaska med vatten och sen pula ner 7 tsk Nisse, 4 krm Pelle och 7 krm Miriam, och sen skaka och dosera 10 ml per 100 liter? Eller måste man ha tre separata flaskor och dosera 10 ml från varje? Det blandas ju ändå i akvariet sen, liksom?
                Bilder på mina akvarier.

                Kommentar

                • plizken
                  • April 2004
                  • 1293

                  #53
                  Ursprungligen postat av dinajel

                  Min fråga är dock följande: Kan man fjuppa ner alla tre ämnen på en gång i en halvlitersflarra? Dvs. fylla en liten PET-flaska med vatten och sen pula ner 7 tsk Nisse, 4 krm Pelle och 7 krm Miriam, och sen skaka och dosera 10 ml per 100 liter? Eller måste man ha tre separata flaskor och dosera 10 ml från varje? Det blandas ju ändå i akvariet sen, liksom?
                  Jag skulle inte rekomendera att göra det. Det är riktigt praktiskt att kunna tex, pytsa i lite Nisse då och då om man skulle upptäcka lite röda blad på växterna eller kanske lite pelle om man som jag har fått lite prickalger på rutorna.
                  Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                  Kommentar

                  • mgrant
                    • July 2003
                    • 475

                    #54
                    Dessutom har Pelle en tendens att grumla till Miriam.
                    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #55
                      Ursprungligen postat av mgrant
                      Dessutom har Pelle en tendens att grumla till Miriam.
                      Haha helt riktigt. Miriam är så förtjust i Pelle att dom blir ett och lägger sig på bottnen.

                      Det är iofs ingen jättefara eftersom dom ändå trots allt finns i akvariet, men numera brukar man rekommendera att dosera Pelle och Nisse ena dagen och Miriam nästa dag osv.

                      Jag själv doserar alla samtidigt, men jag doserar Miriam i ena hörnet av akvariet och Pelle i andra. Vill dom gänga sig så kommer dom göra det hur man än vrider och vänder på det.

                      Jag undrar om Nisse känner sig utanför.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • averater
                        • March 2004
                        • 381

                        #56
                        nu måste jag bara röra upp den tidigare disskutionen med att vara lite anti.
                        disskutionen om nattavstängt filter alltså. och jag vill vara anti defdac och gänget, för att få igång det hela igen, har inget mot dem, de brukar disskutera bra.

                        dör verkligen nitrifikationsbakterierna av nattavstängt filter, att de inte kan nitrifiera ammonium under anaeroba förhållanden är självklart, men dör de verkligen. skulle gärna se länkar eller referenser till tester eller vetenskapliga skrifter som visa detta. dessutom så sker en stor del av nitrifieringen i den övre delen av bottnen.

                        och enna annan kritik mot ett svar som defdac lämnade innan om att geggan måste sedimenteras ner i bottnen för att kunna brytas ner. det är fel, nästan allt organiskt material bryts bäst ner under aeroba förhållanden dvs i vattnet och i översta lagret av bottnen, sammt i filtret (när det är igång). antar att defdac tänkte fel eller skrev fel eller att jag missförstog något i det inlägget.

                        i inkörda kar med mycket växter är väl dessutom nitrit/ammonium sällan något problem, och det borde därför inte bli märkbart värre av nattavstängt filter?

                        mvh gustav
                        Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #57
                          Ursprungligen postat av averater
                          dör verkligen nitrifikationsbakterierna av nattavstängt filter,
                          Ja. Du får nitritispikar efter att ha haft filtret avstängt en längre tid, och det är ofta tillräckligt för att döda fisk.

                          och enna annan kritik mot ett svar som defdac lämnade innan om att geggan måste sedimenteras ner i bottnen för att kunna brytas ner. det är fel, nästan allt organiskt material bryts bäst ner under aeroba förhållanden dvs i vattnet och i översta lagret av bottnen, sammt i filtret (när det är igång). antar att defdac tänkte fel eller skrev fel eller att jag missförstog något i det inlägget.
                          Nej det är du som blandar ihop nitrifikation/nedbrytning med mineralisering (som sker längre ner där redoxen är lägre än det syrerikare topplagret i bottnen).

                          i inkörda kar med mycket växter är väl dessutom nitrit/ammonium sällan något problem, och det borde därför inte bli märkbart värre av nattavstängt filter?
                          Det är sant att extremt mycket hungriga växter som matas fint med CO2 kommer kunna suga upp en hel del ammonium så att eventuella nitritspikar blir ganska små och att man dessutom har en hel del nitrifikation i bottnen som hjälper till.

                          Men då kan du lika gärna köra enbart en powerhead, vilket t ex Walstad ofta gör, och då risker du inte att filtret häver ur sig en massa otäckheter som resten av systemet eventuellt inte klarar av att ta hand om.
                          Senast redigerad av defdac; 12 January 2005, 17:27.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • plizken
                            • April 2004
                            • 1293

                            #58
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Citat:
                            Ursprungligen postat av averater
                            dör verkligen nitrifikationsbakterierna av nattavstängt filter,



                            Ja. Du får nitritispikar efter att ha haft filtret avstängt en längre tid, och det är ofta tillräckligt för att döda fisk.
                            Jag undrar om det är så farligt. Om man tänker steget längre och ponerar att man har ett ytterfilter inkopplat från dag ett och kör det i intervaller på säg 12 timmar av och 12 timmar på så kan det väl inte bildas någon särkilt frisk och stark bakteriekultur i denna alternerande aeroba/anaeroba miljö.

                            Det jag menar är att det kan inte finnas något i det som ska kunna dö.

                            Jag kan bara se ett senario där filtret aldrig fungerar på vettigt sätt och i princip är helt befriat från allt vad biologisk filtrering heter.
                            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #59
                              Ursprungligen postat av plizken
                              Jag undrar om det är så farligt. Om man tänker steget längre och ponerar att man har ett ytterfilter inkopplat från dag ett och kör det i intervaller på säg 12 timmar av och 12 timmar på så kan det väl inte bildas någon särkilt frisk och stark bakteriekultur i denna alternerande aeroba/anaeroba miljö.

                              Det jag menar är att det kan inte finnas något i det som ska kunna dö.

                              Jag kan bara se ett senario där filtret aldrig fungerar på vettigt sätt och i princip är helt befriat från allt vad biologisk filtrering heter.
                              Exakt och det har jag redan sagt i första svaret när tipset framkom att man skulle utgå från ett helt rent filter: Ingenting kan då dö, det finns heller inget att reducera och därmed ingen vinst i det hela annat än att man låter CO2-halten byggas upp rejält under natten *i akvariet pga bottnens respiration och 0 cirkulation* - man kan därför lika gärna köra med en filterlös-pump.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • plizken
                                • April 2004
                                • 1293

                                #60
                                Ursprungligen postat av defdac
                                Exakt och det har jag redan sagt i första svaret när tipset framkom att man skulle utgå från ett helt rent filter: Ingenting kan då dö,.
                                Missade det.

                                det finns heller inget att reducera och därmed ingen vinst i det hela annat än att man låter CO2-halten byggas upp rejält under natten *i akvariet pga bottnens respiration och 0 cirkulation* - man kan därför lika gärna köra med en filterlös-pump
                                Och kontentan är: Att stoppa pumpen nattetid är onödigt och eventuellt riskabelt samt att det tar bort själva meningen med filter.

                                Nu tror jag att jag är med. Låter som en kanonidé.
                                Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...