Tofsalger kontra växtgödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #16
    Stänga av pumpen under natten skadar nyttobakterierna mer än vattenbyten och kan förgifta vattnet, men ok...
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Har man gott om växter blir det inte mycket över till algerna.
      Helt fel. Växter blir begränsade vid ca 100 ggr så höga näringsnivåer som alger klarar.

      Nitrifikationen från ammonium till nitrat sker via bakterier och dessa gillar INTE vattenbyten.
      Stäng av filtret under vattenbytet. Det är där dom flesta bakterierna sitter, och du kommer inte kunna övertyga mig om att du kan döda speciellt mycket bakterier med vattenbyten.

      Därför är det bättre att byta mindre mängd vatten varje gång annars får man aldrig balans i karet.
      Jag har balans trots >100% vattenbyten varje vecka?

      Ursprungsfrågan var om man klarar sig utan att tillföra olika gödningsämnen och där tycker jag att man skall prova utan. För dom allra flesta funkar det utmärkt
      Problemet är just det att det inte gör det. Om du söker lite här i forumet inser du snabbt hur många som har problem med makrobrister - som inte kommer ner i tillräcklig mängd via foder/fiskar.

      Framför allt tycker jag nybörjaren skall ta det lugnt i början, tids nog kan experimenterandet börja.
      Visst. Man kan svälta ihjäl sina växter - till glädje för växtförsäljarna.

      När det finns ljus fotosyntetiserar växterna. Fotosyntetiserar dom går det åt näring. I nystartade kar finns ingen näring.

      Enligt din princip ska nybörjare vänta i några år för att bygga upp näringsdepåer och därefter välja saktaväxande växer som inte tar slut på dessa depåer för snabbt.

      Ingen hit för växtakvariehobbyn. Däremot är KNO3 och KH2PO4 det bästa som hänt växtakvaristiken det sista decenniet.

      Till sist, för att reducera järn till sånt som växterna kan ta hand om går det bra att stänga av filtret under natten. Det blir snabbt syrebrist där med åtföljande reduktion. Sen när filtret startar pumpas detta ut i karet. Så har jag haft det i över 10 år nu med gott resultat.
      Nu hoppas jag verkligen att du skämtar, för det här var det mest korkade jag hört på länge.

      Det här dödar fisk och skapar grönvatten på ett litet kick pga skyhöga ammoniumnivåer när filtret går igång. Det behöver man inte haft akvarium speciellt länge för att råkat ur för själv.

      Skärpning.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • thorre
        • November 2004
        • 307

        #18
        defdac

        Jag tänkte att jag skulle testa Nisse, Pelle och Miriam eftersom jag har en del alger (tofs) på mina växter. Jag tillsätter i dag inte CO2 och har inga direkta planer på att göra det heller.

        Är det någonting förutom dessa pulver som jag bör blanda i mitt vatten när jag gör mina vattenbyten för att växterna (och fiskarna) ska trivas i mitt kar?

        Tacksam för svar från dig.
        Karet: http://thorre.se/gallery/aquarium/akvarium0028?full=1
        thorre.se

        Kommentar

        • Åke K
          • December 2004
          • 74

          #19
          Nu börjar det nästan lukta personangrepp, tryter argumenten blir en del desperata. Jag skall gärna besvara detta men just nu har jag dåligt med tid så jag återkommer, fast då i en annan tråd under rätt rubrik. Onödigt att solka ner Olas fråga med mer skit. Vill bara påpeka att efter nästan 40 års akvarieägande har jag samlat på mig en hel del erfarenhet, både av akvarieskötsel och "akvarister". Inklusive orcher. På återseende.

          Kommentar

          • Kharn
            • May 2004
            • 256

            #20
            Ursprungligen postat av Åke K
            Nu börjar det nästan lukta personangrepp, tryter argumenten blir en del desperata.
            Hmm...

            Jag kan nog lova att jag skall äta mina skor om Defdacs argument tryter och att han skulle bli desperat.


            Under hela min tid här på forumen och efter att ha läst otaliga inlägg och svar från Defdac.. och kan jag säga att han aldrig gått till något personangrepp.

            Trots att han fått förklara om och om igen för oss ( ex mig ) som har lite svårare för att förstå vissa saker.

            Mitt intryck är att han är en av dom som tar sig mest tid att snällt och sakligt förklara alla begreppen for oss som inte är så insatta i det har med växter.
            Det är nog det som gör honom till en av dom mest omtyckta och respekterade personerna här.

            Hadde det inte varit för Defdacs väldigt stora kunnskaper samt vilja att hjälpa så hadde nog väldigt många här på forumen slutat med växter för länge sedan.
            Jag hadde i alla fall inte kommit dit jag är idag .

            MVH Jimmy
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Ursprungligen postat av thorre
              Jag tänkte att jag skulle testa Nisse, Pelle och Miriam eftersom jag har en del alger (tofs) på mina växter.
              Oj, det syns inte 8) Faktum är att jag inte kan se tecken på en endaste liten brist i din burk - tom Lotusen ser kvävemätt ut, och Anubiasen är läskigt fri från prickalger. Starkt jobbat!

              Jag tillsätter i dag inte CO2 och har inga direkta planer på att göra det heller.
              Med växterna i sådant skick förstår jag verkligen det!

              Är det någonting förutom dessa pulver som jag bör blanda i mitt vatten när jag gör mina vattenbyten för att växterna (och fiskarna) ska trivas i mitt kar?
              Ärligt talat ser det just nu inte ut som du behöver göda med något alls. Växterna verkar ha precis det dom behöver och du kommer förmodligen inte märka mycket skillnad med mer gödning då växterna förmodligen i ditt läge växer på så bra dom kan med det kol som finns tillhands.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • mange993
                • April 2004
                • 372

                #22
                ..

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #23
                  Nu börjar det nästan lukta personangrepp, tryter argumenten blir en del desperata.
                  Nejdå Åke, det luktar diskussion Desperationen kommer lååååångt senare - tro mig *väntar förväntansfullt på fortsättningen*
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #24
                    "Vill bara påpeka att efter nästan 40 års akvarieägande har jag samlat på mig en hel del erfarenhet, både av akvarieskötsel och "akvarister"."

                    Tyvärr så är det nog just den inställningen i kombination med "det funkar bra och jag är nöjd" som gör att akvariehobbyn går så pinsamt sakta framåt. Det finns massor av nya rön, men akvaristerna är extremt dåliga på att ta dom åt sig.

                    Att defdacs argument skulle ta slut....Ha, inte en schans, honom tystar man inte så lätt, för akvarieväxternas bästa.

                    Jag har många gånger varit lite skeptisk till att tillsätta kväve och fosfor i mina kar. Men nu har jag lärt mig av egna erfarenheter att det är brist av ämnena som ger algblommningar inte för mycket av dom. Detta tackvare att defdac aldrig ger sig. Prova själv skall du få se att det kan bli mycket bättre än vad det är idag med mycket enkla medel. Överdocering verkar tom omöjligt, iaf i mitt kar.
                    MVH
                    Magnus
                    PS, hur gör man riktiga citat i nya forumet?DS
                    min zoon

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #25
                      PS, hur gör man riktiga citat i nya forumet?DS
                      Gå in i Kontrollpanelen | Redigera alternativ och ändra Redigeringsgränssnitt (längst ned) till "Standardredigerare - Extra formateringverktyg" så får du med en Citatknapp när du skriver inlägg.

                      Alternativt lägg till QUOTE-taggar manuellt i inlägget.
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #26
                        Gå in i Kontrollpanelen | Redigera alternativ och ändra Redigeringsgränssnitt (längst ned) till "Standardredigerare - Extra formateringverktyg" så får du med en Citatknapp när du skriver inlägg.
                        Tack!!
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • fs_fs
                          • June 2002
                          • 73

                          #27
                          Till sist, för att reducera järn till sånt som växterna kan ta hand om går det bra att stänga av filtret under natten. Det blir snabbt syrebrist där med åtföljande reduktion. Sen när filtret startar pumpas detta ut i karet. Så har jag haft det i över 10 år nu med gott resultat.
                          Nu hoppas jag verkligen att du skämtar, för det här var det mest korkade jag hört på länge.

                          Det här dödar fisk och skapar grönvatten på ett litet kick pga skyhöga ammoniumnivåer när filtret går igång. Det behöver man inte haft akvarium speciellt länge för att råkat ur för själv.

                          Skärpning.
                          Till Åke K:s försvar. Tror jag läst något om att stänga av filtret förut. Hmmm. leta leta leta. Här är det, tidskriften Akvariet, nummer 8 1992 Del 1 av en artikelserie med namnet Vattenväxternas vilkor och vattnets syrehalt av Hanns-J. Krause, Darmstadt. Hoppar in en bit under punkt 3, Mineralsalter löslighet.

                          Citat:
                          Likaså kan enligt mina egna undersökningar järnutfällning ske i de flesta akvariefilter, helt klart till följd av oxidationsprosseser (Krause, 1982a). Tvättar man efter någon tid filtermassan i en hink och analyserar det svartbruna slammet så upptäcker man i sanning stora mängder järn och andra näringsämnen! Värden på 3000 mg/l Fe och 1500 mg/l Mn är inte ovanligt! Samtidigt kan halterna i vatten från samma akvarium vara så låga som 0,02 mg/l. Denna effekt uteblir vid intermittent filtrering, då man alltså regelbundet har filtret avstängt, t ex under natten. Då kan reduktionsprocesser ske i filtret som löser ut de här näringsämnena igen. Ett sådant förfarande strider klart mot dagens förhärskande mening inom akvaristiken! De akvarister som låter filtret vara igång endast på dagen (t ex kan det kopplas till belysningens klockströmbrytare) är emellertid inga oerfarna nybörjare. Tvärtom, de besitter mycken erfarenhet, har ett utpräglat sinne för iakttagelser och förfogar över ingående kunskaper. Genomgående berättar de om stor framgång. En av dem har till och med vågat att skriva en utförlig artikel därom (Sowa, 1986). Jag har också provat och är inte missnöjd: istället för 3000 mg/l Fe i slammet fann jag endast 1/100 därav, alltså 30 mg/l. I akvariet blir försörjningen desto bättre, ty varje morgon när filtret startar kommer akvarievattnet att förses med en portion av näringsämnen (man kan då mäta upp flera mg/l Fe och Mn i akvariet!).
                          Jag känner inte till ett enda tillbud som kan sättas i samband med att man haft filtret avstängt nattetid, något som borde skett enligt akvarielitteraturens rent teoretiska profetior. Säkert är förfarandet endast användbart i vanliga sällskapskvarier med växter och ett rimligt antal fiskar, däremot inte i akvarier där fisk hålls i mycket stort anta. Ytterliggare förutsättningar skulle vara: ett från början rengjort filter, en inte för stor filtervolym, regelbunden in- och urkopplingsrytm, och framför allt, ett någotsånär tätt bestånd av växter. Enligt den framgångsrike akvariefotografen Nieuwenhuzen (1982) tycks denna praxis inte vara helt ovanlig hos de holländska växtakvaristerna! Dock kan inte ens han avhålla sig från att utfärda en varning i enlighet med den "klassiska" akvaristikens läror!
                          Slut citat.

                          För övrigt är hela artikelserien rätt intressant även om den kanske har några år på nacken.

                          // Fredrik
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=100111

                          Kommentar

                          • Åke K
                            • December 2004
                            • 74

                            #28
                            Gör ett snabbkoll här och finner att jag inte behöver bläddra igenom flera årgångar Akvariet, tack så mycket. Det var just den artikeln jag utgick från när jag började med nattavstängt filter och som jag tänkte referera till senare. Jag började ganska direkt och jag har ALDRIG haft några problem. Tror att vissa debattörer här borde vidga sina vyer lite. Men som sagt, jag återkommer i ärendet.

                            Kommentar

                            • oveb
                              • January 2004
                              • 2577

                              #29
                              Pratas det inte lite äpplen och päron här ?? Att få enkla växter att klara sig hyggligt kanske går men att få ett kar som gnistrar av skönhet lär väl vara svårt ??

                              Kanske vore på sin plats med lite bilder Åke K ?

                              Defdac's kar ses lättast på förstasidan på http://www.aquaticplantcentral.com där det blev "Tank of the Month" nu i Januari.
                              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                              Kommentar

                              • Tropfrog
                                • October 2002
                                • 8078

                                #30
                                Jag förstår inte varför det diskuteras järnhalter fortfarande, trodde den missuppfattningen att järn var ett kritiskt gödningsämne försvann på 70 talet. Jag har aldrig lyckats få järnbrist i mitt kar trots att mitt micro var slut i 3 veckor.

                                Däremot är brist på macroämnena mycket vanligare i akvarium, det har jag genom smärtsamma erfarenheter lyckats konstatera själv.

                                Dessutom tycker jag att det verkar konstigt att man varnar för stora vattenbyten pga att nitrificeringen skadas för att i nästa andetag råda folk att stänga av filtret nattetid. Något vi nog alla måste vara övernes om (efterssom det finns forskning på området) är att nitrificeringsbakterierna finns på fasta föremål och inte i vattnet samt att dom behöver syre för att arbeta. Bakterierna finns i filtret och dom skadas av att det står stilla efterssom dom inte får syre. Detta är en extremt bra backup till växterna för att hålla amoniumnivåerna låga.

                                I ett akvarium med mycket växter finns det dock inte lika mycket nitrificeringsbakterier i filtret som i ett fiskakvarium.

                                OM järn hade varit ett kritiskt ämne i mitt akvarium hade jag nog vågat mig på att stänga ett av två filter under natten som experiment, då har man i allafall backup. Men diskussionen blir överflödig då järn sällan är ett bekymmer, men makroämnena är ofta. DVS helt fel fokus.

                                Oveb: Helt rätt angående äpplen och päron. MEN vi måste komma ihåg att defdac också har ett lowtec kar i sin garderob som går med svag belysning och utan co2. Så där tror jag att han vet vad han talar om även där. Det är inte lika snyggt, det växer inte lika bra men det är lite lättare att sköta. Eller? Även i detta kar har han dock kostaterat att extra tillsats av nitrat och fosfat har haft possitiva effekter.

                                Om jag har generaliserat för mycket över dig defdac så får du säga till.

                                Själv har jag ett tangkar med växter och drar ungefär samma slutsatser, det går men det växer fruktansvärt sakta och blir aldrig lika tätt, inte ens med makrotillsats.

                                Mitt växtkar passar inte in i diskussionen efterssom jag inte vill råda någon att köra så mycket ljus som jag gör, men jag tycker det är en utmaning.

                                Undrar egentligen vem det egentligen är som behöver vidga sina vyer? Mycket har hänt inom växtakvaristiken sedan 1992. Sen att artiklen du länkar till var långt efter sin tid ger mig ännu mer vatten på min kvarn. Stäng inte av pumpen på nätterna. Det kan gå åt pipan och det hjälper dig deffinitivt inte till friskare växter.
                                MVH
                                Magnus
                                Senast redigerad av Tropfrog; 05 January 2005, 09:15.
                                min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...