Hur mycket KNO3?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Hur mycket KNO3?

    Tänkte jag skulle göda växtnäringsdiskussionen med en fråga till. Dumt att inte utnyttja den samlade kunskap som verkar finnas här(?).

    Ok. Hur mycket KNO3 vågar (bör) man hälla i? (Retorisk fråga, svara inte på denna.) Jag antar att man får Kalium och Nitrat från det. Om man ökar dosen successivt tills man börjar få mätbara nitratnivåer i sitt kar, är det risk för att man doserat för mycket Kalium då? Och i så fall hur skall man öka nitraten i karet i så fall? Vad händer om man har i för mycket Kalium? Är det något annat (som är mätbart) man också måste se till att ha i samtidigt?

    Peter / (Fortfarande med mycket allvarlig näringsbrist i sitt kar)


    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ibörjan (några få gånger för ett halvår sedan) när jag började dosera K2SO4 och MgSO4 torrt så tog jag fel och doserade matskedar istället för teskedar och det hände inget speciellt (ingen algexplosion). Kalium är helt riskfritt att dosera för mycket skulle jag vilja påstå.

    Nitrat, Fosfat och Magnesium däremot ska man nog se upp med.

    Eftersom den rekommenderade kaliumhalten är 20 ppm och den rekommenderade kvävehalten är 5 ppm så är det omöjligt att dosera för mycket kalium enbart med hjälp av KNO3.

    Doserar du t ex 1 tesked KNO3 på 1000 liter och du har omätbara nivåer av nitrat så får du 3.43 ppm kväve och 2.17 ppm kalium.
    Därför bör du t ex komplettera med 7 teskedar K2SO4 som ger 16.16 ppm kalium (dvs sammanlagt 18.33 ppm kalium).

    http://www.defblog.se

    Kommentar

    Arbetssätt...