Vattenbyte i växtkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boerboel
    • September 2002
    • 473

    #16
    Jag har lite "halvröda" växter i mitt kar. De är gröna längst ner, och röda resten av biten. Ex Rotala Rotundifolia mm. De helröda jag har är Stort Papegojblad och Myriophyllum tuberculatum.

    Alger har jag inte haft så mycket problem med, lite grönt på rutorna. Å andra sidan har jag bara 4 ottosar. Rutorna är ju inte så svåra att få rena själv heller.

    Så fort jag fått karet inkört, så tror jag att algproblemet blir betydligt mindre.

    Kanske har lite väl hög dos med TMG.

    Vad är det optimala värdet på chelaterat järn?

    Mitt ligger på 0,25 (något per liter vatten). Testet är köpt på Hjortgatan.

    Ulla, kör du inte ens med hembränt?

    Jag tycker mig ha märkt skillnad mellan att köra med det, eller inte köra alls.

    Jag har ett helt litet "bubbelverk" i mitt kar =).





    //Helena
    //Helena

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      De är gröna längst ner, och röda resten av biten.
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
      Gissa varför man aldrig kan få för mycket ljus
      Du kan även få rödare färg genom att använda UV-ljus (UV-A och UV-B) utan täckglas men det oxiderar näringsämnen.
      Du kan även framkalla rödare färg genom att begränsa kvävet (nitrathalten).

      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Så fort jag fått karet inkört, så tror jag att algproblemet blir betydligt mindre.
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
      Yepp. Och framförallt när växtmassan överstiger 30% av akvarievolymen.

      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Kanske har lite väl hög dos med TMG.
      Vad är det optimala värdet på chelaterat järn?
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
      10 ml TMG i 100 liter ger 0.05 ppm järn.
      105 ml TMG i 375 liter borde ge 0.14 ppm järn (om jag inte räknat fel?)
      Rekommenderad järnhalt är 0.1-0.3 ppm järn så du ligger ganska bra.

      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Mitt ligger på 0,25 (något per liter vatten). Testet är köpt på Hjortgatan.
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
      Det låter rimligt eftersom dina växter kanske inte gör av med 0.14 ppm järn på en vecka - du får en uppbyggnad av näring. Men 0.25 är inget farlig värde och fungerar det för dig så kan du fortsätta din gödningsregim.

      Men att dosera gödning varje dag är lurigt om man inte har regelbundna vattenbyten eller klarar av att dosera rätt mängd varje dag.

      Därför är det ofta enklare att alltid byta 50% vatten i veckan och dosera gödningen så att man får rekommenderad halt i det nyinsatta vattnet - då kan man vara säker på att man aldrig får för mycket gödning i vattnet.

      Tex så skulle du dosera 37,5 ml TMG efter ett 50% veckovattenbyte för att få 0.1 ppm i dom nya friska 187 litrarna ledningsvatten.

      Men som sagt: Du verkar ha hittat en dagsdoserings regim som fungerar ypperligt för dig och din burk, så jag tycker du ska hålla fast vid den. Märker du tendens till trådalger (tecken på för mycket järn) så kan du kanske gå ner lite i TMG-doseringen.

      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Boerboel
        • September 2002
        • 473

        #18
        Tack så mycket för alla svar!

        Jag bytte ungefär 50% i igår, och tillsatte 40 ml TMG. Skall ta och mäta järnet senare idag, för att se hur det ser ut..

        //Helena
        //Helena

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Oj! Dubbla dosen. Friskt vågat =)

          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Boerboel
            • September 2002
            • 473

            #20
            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Oj! Dubbla dosen. Friskt vågat =)


            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

            Hm, 37,5 ml *2=40?? =)

            Alltså, bytte 50%, och tillsatte enbart 40 ml, och det får räcka veckan ut.. vill se om det blir någon skillnad, och hur skillnaden visar sig. Järnet ligger på samma resultat som jag skrev i början...

            Tänkte köra på 50%-iga byten ett par veckor nu, och enbart TMG, och se hur det blir då..

            *Kul att exprimentera lite*



            //Helena
            //Helena

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              Hm, 37,5 ml *2=40?? =)
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
              Nja. Eftersom du hade ganska mycket järn redan i burken så tänkte jag att du ville dosera enbart den nyinsatta vattenmängden dvs 187,5 liter, dvs 18,75 ml TMG.
              Men eftersom du mätte och såg att järnhalten låg där den brukade så är det lugnt =)


              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • j_som_i_jonas
                • November 2002
                • 106

                #22
                Hej,

                jag försöker också hänga med i svängarna här. Intressant!

                defdac&gt; 10 ml TMG i 100 liter ger 0.05 ppm järn.
                defdac&gt; 105 ml TMG i 375 liter borde ge 0.14 ppm järn

                50% vattenbyte av 375 liter = 187.5l (mängden vatten bör dock
                vara lägre pga sand/grus, etc.) Alltså, enligt ovan:

                18,75ml TMG i 187.5l = 0.05 ppm järn,
                37,5ml TMG i 187.5l = 0.1 ppm järn,
                52,5ml TMG i 187.5l = 0.14 ppm järn

                defdac&gt; Tex så skulle du dosera 37,5 ml TMG efter ett 50%
                defdac&gt; veckovattenbyte för att få 0.1 ppm i dom nya friska
                defdac&gt; 187 litrarna ledningsvatten.

                boerboel hade 0.25 ppm chelaterat järn om jag inte förstod
                fel, och hällde i 40ml (ca. 37.5 alltså) TMG efter 50%
                vattenbyte.

                defdac&gt; Rekommenderad järnhalt är 0.1-0.3 ppm järn så du
                defdac&gt; ligger ganska bra.

                0.25ppm/2 [pga 50% vattenbyte] + 0.1ppm [via 37,5ml TMG i
                det nya vattnet] ger 0.225ppm järn. Förstår jag det rätt då?

                defdac&gt; Eftersom du hade ganska mycket järn redan i burken
                defdac&gt; så tänkte jag att du ville dosera enbart den nyinsatta
                defdac&gt; vattenmängden dvs 187,5 liter, dvs 18,75 ml TMG. Men
                defdac&gt; eftersom du mätte och såg att järnhalten låg där den
                defdac&gt; brukade så är det lugnt =)

                Det är här jag inte riktigt förstår varför du rekommenderar
                just 18,75ml, till och med en dosering av 75 ml till det
                nya vattnet skulle väl få halten att gå ned (0.2ppm &lt; 0.25ppm)?

                Är det något jag missat när jag tänkt? Med mina kemi-kunskaper
                så är jag nog rädd för det


                Med vänliga hälsningar,
                med vänliga hälsningar,

                jonas

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                  defdac&gt; 10 ml TMG i 100 liter ger 0.05 ppm järn.
                  <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                  Värdet 0.05 ppm kommer av en oexakt mätning jag gjorde för några månader sedan. En exakt beräkning jag gjorde igår gav:
                  0.0007%*520g*2 Fe = 0,728 g/liter Fe eller 0,728mg/ml Fe.
                  10 ml*0,728mg/ml i 100 liter vatten ger 0,0728 ppm. Inte 0.05 ppm som jag brukar säga. Sorry för det.

                  40ml*0,728mg/ml i 187.51 liter borde ge 0.155 ppm järn, vilket är ett väldigt schysst värde i dessa 187.51 litrar vatten.

                  Totala mängden järn hon då får borde bli:
                  187.51(l)*0.25(mg/l)=46.8775 mg Fe i gamla vattnet
                  187.51(l)*0.155(mg/l)=29,06405 mg Fe i nya vattnet.
                  Tillsammans borde det ge en mängd på 75,94155 mg på 375 liter = 0,20 ppm järn. Vilket är lägre än det hon hade från början - precis som du misstänkte Jonas!

                  Det jag menade med att det var "friskt vågat" var det faktum att hon visste att hon hade ganska mycket järn i 50% av vattnet efter vattenbytet och ändå doserade dubbla, av TMG, rekommenderade dosen TMG. En mer logisk dosering vore den rekommenderade dosen - dvs 20 ml i Helenas fall. Mer logiskt eftersom hon dels inte vill riskera att det nyinsatta vattnet är *totalt* näringsfritt och dels kanske vill sänka de kvarvarande 0,25 ppm ganska rejält - till 0.1 ppm.
                  Hon hade naturligtvis sänkt järnhalten hur hon än gjort (om hon inte som du säger doserat väldigt mycket TMG), jag tänkte att den bästa sänkningen hon kunde göra var att köra på rekommenderad dos TMG i det nyinsatta vattnet - utan att för den skull riskera undergödning om växterna mot förmodan skulle hinna käka upp allt i den gamla vattenmängden.
                  Finlir utan någon större sexuell betydelse.
                  Speciellt inte när Helenas burk verkar fungera så bra som den gör.

                  Med "friskt vågat" menade jag inte att det var fel - jag doserar också dubbla dosen TMG eftersom jag har så mycket ljus och koldioxid - vilket jag tycker är friskt vågat av mig själv.


                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • j_som_i_jonas
                    • November 2002
                    • 106

                    #24
                    Ah! Nu förstår jag hur du menade! Trodde att friskt vågat
                    var ett uttryck av att det var en experimentellt spännande
                    stor dos TMG även för dig. Då hade i alla fall jag varit
                    lite rädd om det var mitt akvarium
                    med vänliga hälsningar,

                    jonas

                    Kommentar

                    • Boerboel
                      • September 2002
                      • 473

                      #25
                      Ok,.. Men jag har hört att Linköpingsvattnet inte skall innehålla något järn alls, i princip..

                      Eftersom att jag doserat 15 ml om dagen innan, och nu doserade 40 ml/veckan, så tänkte jag att det iallfall inte kan bli för mycket...
                      Dessutom så spar jag på TMG.. Hm, sen får jag se i slutet av veckan om det räcker, men som sagt, man måste experimentera lite.

                      Jag har som sagt en del växter i karet =), och de verkar sluka en del järn.

                      Satte i två Ech. Ovalis för ca 3 veckor sedan, och på den ena har det redan blivit tre stängslar..

                      Och nu har även mitt CO2-system kommit, dock ligger det fortfarande på posten..
                      Det skall bli väldigt kul att se hur stor skillnaden blir.

                      Även en CO2-test skall införskaffas. Någon som vet skillnaden mellan det test som Hjortgatan säljer (Hagen?) och ett JBL-test?
                      (Tänkte spara lite tid och gå och köpa ett i affären, vill ju testa vattnet innan jag sätter in apparaten)...






                      //Helena
                      //Helena

                      Kommentar

                      Arbetssätt...