Problemet är bladlöss

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • duboisi
    • January 2003
    • 28

    Problemet är bladlöss

    Sedan ett tagt tillbaka har jag haft bladlöss i mitt kar.. Nu undrar jag hur man ska gå till väga för att ta bort dem utan att fiskarna tar stryk.
    levande foder rockar
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    bladlöss? Borde fungera som foder de med... klarar sig bladlöss under vatten föresten ? annars antar jag att du har ett öppet kar, med växterna fritt växandes ur baljan? skaka ner bladlöss till fiskarna då, till "lunch" kanske ?

    *funderingar bara* lycka till.
    B!

    Kommentar

    • duboisi
      • January 2003
      • 28

      #3
      det blir nog lite svårt för mina fiskar att se dem. Lössen springer obehindrat på ytan. Täckglas har jag nu men i sommras var det lite dåligt på den fronten.. fiskarna jag har är sådana att de bara äter "kött" som ligger under vattenytan. Jag vill ha bort dem mest för att de är ett störande moment i akvariet..
      levande foder rockar

      Kommentar

      • join4t
        • October 2003
        • 854

        #4
        Jag har massor av orange bladlöss på mina flytväxter och de börjar bli så många att de tär på växterna. Jag har inte kommit på nåt bra sätt att bli av med dem, om man ska få bort dem utan gift blir det många timmar med pincett...

        Har funderat på att helt enkelt byta ut mina växter.
        "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

        Kommentar

        • duboisi
          • January 2003
          • 28

          #5
          Mina små kryp går inte fånga med pincett för de hoppar så fort du kommer nära.. Byta ut växterna vill ja nog inte göra då det kommer bli dyrt o skaffa nya. Hörde i går att man kanske skulle spola växterna med riktigt kallt vatten??
          levande foder rockar

          Kommentar

          • Maya
            • November 2003
            • 1162

            #6
            skulle funka.... jag brukar göra så på sommaren med både mina pelargoner och mina hoyor... om de har bladlöss så ställer jag ut dem i regnet... om det inte finns nån regn så blir det under vattenkranen.... det "negativa" med den behandlingen är att man får bort lössen men inte äggen... så upprepad behandling är ett måste...
            Mvh M.
            Tänk att så lite... kan göra så mycket....
            Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
            Min hemsida om hoyor & pelargoner

            Tempora mutantur nos et mutamur in illis

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #7
              Maya:
              Blanda lite såpa i vattnet och spruta på pelagonerna eller vad det är, så har man ihjäl eländet. Fungerar fint på mina rosor.

              Fast INTE i akvariet.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Duboisi: du har hoppstjärtar, inte bladlöss. Hoppstjärtar äter döda växtdelar, inte levande. De hoppar bra & springer gärna på vattenytan. De är också mindre än bladlöss.

                Bladlöss rör sig väldigt långsamt, kan ha vingar (det har aldrig hoppstjärtar), och sitter direkt på växten. De kan inte gå på vattnet, och inte hoppa.

                Bladlöss:
                http://mrec.ifas.ufl.edu/lso/images/aphids/aphidgph2.jpg
                http://www.agen.ufl.edu/~chyn/age2062/lect/lect_18/aphids.gif
                http://monroe.ifas.ufl.edu/aphids%20on%20milkweed.JPG

                Hoppstjärtar:
                http://www.ag.ndsu.nodak.edu/aginfo/entomology/ndsucpr/Years/2003/June/5/Springtail.jpg
                http://www.uoguelph.ca/~samarsha/STEVEweb/images/Springtail.jpg
                http://www.btinternet.com/~micka.wffps/springtail.jpg
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Maya
                  • November 2003
                  • 1162

                  #9
                  *S* tack för tipset Mohlin... visste iofs redan om det... är ren o skär lathet att jag inte gör de... har tackolov inte varit så värst drabbad av bladlöss.... skulle bli väldigt olycklig om alla mina pelargoner skulle få Sk*ten...
                  Mvh M.
                  Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                  Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                  Min hemsida om hoyor & pelargoner

                  Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                  Kommentar

                  • dgqlof
                    • November 2003
                    • 1344

                    #10
                    Min standardlösning på problem i vattenytan är grovdammsugare (en sådan som även kan dammsuga upp vatten). Kostar ungefär som ett innerfilter i inköp och är mycket praktiskt om man vill ha bort andmat, oljig hinna, en utspilld hink vatten och säkert även hoppstjärtar. Men du lär få sänka ner växtern under ytan, annars slurpas de också in i dammsugaren.

                    Men med nedsänkta flytväxter en vecka och noggrann städning av ytan kanske de svälter ihjäl.

                    Kommentar

                    • duboisi
                      • January 2003
                      • 28

                      #11
                      Azur: stämmer det som du säger så är det hoppstjärtar.. de varierar mellan ljusgrön-ljusbrun i färg. De är inte lika stora som bladlöss och de springer på vattnet o hoppar bra. Ska försöka tillverka en grovdammsugare av en större plåthink. Det borde inte vara så svårt!!
                      bygga själv är det bästa(billigaste)nu innan jul...
                      Tack så mycke för alla tips. Jag ska testa det där med o dammsuga, raporterar sedan på denna tråden
                      levande foder rockar

                      Kommentar

                      • codehacker
                        • December 2017
                        • 29

                        #12
                        Gammal tråd, men problemet är säkert aktuellt för en och annan ibland. Har fått bladlus invasion på de av mina växter som kommit upp över vattenytan i karet. Klippte av och slängde en massa blad - inte bra för plantorna - och lössen är kvar på de plantor som ånyo tittar upp. Något kemiskt är ju inte att tänka på i karet så jag tog helt sonika och lade på ett ugnsgaller på bladen och tryckte ned under ytan. Det blev en festmåltid för firrarna som rensade bladen från löss och ägg på nolltid! Borde funka på hoppstjärtar med då bladen klarar sig bra under vattenytan så att hoppstjärtarna på ytan sväljer ihjäl utan mat, kan man anta. Annars kan man nog slänga i lite skräddare för att hjälpa dom på traven till de sälla jaktmarkerna. :-)
                        Senast redigerad av codehacker; 22 February 2020, 22:31.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...