En CO2-flaska till 2 akvarier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulla
    • April 2002
    • 1163

    En CO2-flaska till 2 akvarier?

    Hej, jag ska skaffa CO2-anläggning, har jag tänkt. Men jag har 2 kar som jag vill ha det till, de står ganska bra placerade, 5-6 meter från varann så jag skulle kunna ha en, lite större gasflaska till båda karen placerad mett emellan, (dold i bokhyllan).

    Är det någon som kan rekommendera en flervägs-koppling till flaskan. Såg på Simontorps sida att det fanns Aquamedic 3-vägs nålventiler. Är de lämpliga? Tänkte på hur exakta nålventilerna är i så fall.

    Det finns även en på "Marine Monsters" i USA, den har 6 förgreningar med var sin nålventil, pris runt 85 dollar. Så många behövs ju inte men är det någon som provat den?

    Hur är det med påfyllning, vet att många fyller sina flaskor hos firmor för brand-utrustningar, men hur rent är den gasen? På vissa växtforum tycker de att man absolut ska ha livsmedels- eller sjukvårdskvalité på gasen. Painball-patroner skulle man inte använda, de innehåller olja... Antar att det är mindre risk att få nålventilerna igenslammade av föroreningar i gasen om man väljer de "renare" sorterna.

    Hur är det med reaktorer? Skiljer det mycket mellan mängden gas man kan utnyttja mellan ett hembygge och en köpt reaktor? Vilka är bäst, Eheim, Aquamedic, Dupla? Ska ha en till ett 350-liters kar (305 liter vatten) och en till ett 678-liters (530 liter vatten).

    Ulla, 350-liters sällskapsakvarium,678-liters regnbågsfisk-akvarium och ett "bra att ha", 92-liters akvarium.
    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Såg på Simontorps sida att det fanns Aquamedic 3-vägs nålventiler.
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Vad har dom för URL (internet adress)?

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Är de lämpliga? Tänkte på hur exakta nålventilerna är i så fall.
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Normalt sett är det nålventiler man justerar antal bubblor per sekund och regulatorn justerar grovt till ett visst arbetstryck.
    Exaktheten hos nålventilen beror på kvaliteten.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Hur är det med påfyllning, vet att många fyller sina flaskor hos firmor för brand-utrustningar, men hur rent är den gasen?
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Det frågar man där man fyller på. Här på jobbet används brandtubs-koldioxidgas till att kolsyra vattnet. Säg att du vill ha livsmedelskvalitet.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Painball-patroner skulle man inte använda, de innehåller olja... Antar att det är mindre risk att få nålventilerna igenslammade av föroreningar i gasen om man väljer de "renare" sorterna.
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Varför skulle paintballutrustning vara mindre känslig för föroreningar? Skulle en nålventil vara känslig för lite smörjning? Skulle föroreningarna skada vattnet?
    Högst otroligt.
    I den mån det inte är 100% koldioxid utan "bara" 99% så tror jag inte den försvinnande lilla mängden av annan gas (förmodligen luft, dvs kväve, argon, syre) skulle kunna skada utrustning/vatten. Mycket av den enkla anledningen att det är så otroligt försvinnande liten del, även om du väljer den skitigaste varianten.
    Om det är olja i tuben så lär den inte komma ut om du inte har tuben uppochnervänd. I den mån det är olja löst i koldioxiden tror jag du får *betydligt* mer skit/olja genom gasutbytet mellan vattenytan och luften. Speciellt om du bor inne i en storstad.

    Kort och gått så tvivlar jag på att den skitigaste (industri) koldioxiden är sämre för akvariet än den luft du skulle trycka ner med en vanlig luftpump. IMHO.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Skiljer det mycket mellan mängden gas man kan utnyttja mellan ett hembygge och en köpt reaktor?
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Dom bästa ritningarna för hemmabyggda reaktorer skulle jag vilja påstå inte skiljer sig något från dom man kan köpa i handeln. Pump, rör och biobollar. Det fiffigaste är om man kan utnyttja den pumpen man har till akvariet (ungefär) såhär (fast med skillnaden att retur-slangen går ner i filtret istället):
    http://www.spectrumdesignplastics.com/images/fishtank2.jpg

    I ärlighetens namn har jag dock testat en massa reaktor-typer och den bästa är ändå min gamla skruttiga glas-spiral där en bubbla i sekunden sakta färdas uppåt och sakta löses upp. Den kräver ingen elektricitet och tar minimalt med plats. Jag ska testa att göra en egen spiral av syreslang och ett PVC-rör. Om det fungerar känner jag på mig att det blir en artikel om det på Hjortgatanszoo.


    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Ulla
      • April 2002
      • 1163

      #3
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Såg på Simontorps sida att det fanns Aquamedic 3-vägs nålventiler.
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      <font color=green>defdac:Vad har dom för URL (internet adress)?</font id=green>


      Det är Bioplast som tillverkar ventilen, de har även en 2-vägsventil.
      http://www.simontorp.com/index_prod.htm Kolla under Tillbehör/Växtgödning och CO2.
      Synd att de bara säljer till återförsäljare, men kan ju inte kolla priserna heller.

      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Är de lämpliga? Tänkte på hur exakta nålventilerna är i så fall.
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      <font color=green>defdac:Normalt sett är det nålventiler man justerar antal bubblor per sekund och regulatorn justerar grovt till ett visst arbetstryck.
      Exaktheten hos nålventilen beror på kvaliteten.</font id=green>


      Någon som vet nå´t om kvaliteten på Bioplast-nålventiler?


      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>

      Hur är det med påfyllning, vet att många fyller sina flaskor hos firmor för brand-utrustningar, men hur rent är den gasen?
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      <font color=green>defdacet frågar man där man fyller på. Här på jobbet används brandtubs-koldioxidgas till att kolsyra vattnet. Säg att du vill ha livsmedelskvalitet.</font id=green>


      Ja, duger det till dricksvatten så borde det vara ganska rent.

      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Painball-patroner skulle man inte använda, de innehåller olja... Antar att det är mindre risk att få nålventilerna igenslammade av föroreningar i gasen om man väljer de "renare" sorterna.
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>


      <font color=green>defdac:Varför skulle paintballutrustning vara mindre känslig för föroreningar? Skulle en nålventil vara känslig för lite smörjning? Skulle föroreningarna skada vattnet?
      Högst otroligt.</font id=green>


      Paintball-vapen har ju inte direkt nålventiler med väldigt små öppningar, det är lite mer "tryck" i dem. Det jag funderade på var om oljan täpper igen nålventilerna?


      <font color=green>defdac:.Kort och gått så tvivlar jag på att den skitigaste (industri) koldioxiden är sämre för akvariet än den luft du skulle trycka ner med en vanlig luftpump. IMHO.</font id=green>

      Det är inte fiskarna jag tänker på, utan nålventilerna!

      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      Skiljer det mycket mellan mängden gas man kan utnyttja mellan ett hembyggd och en köpt reaktor?
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>


      <font color=green>defdacom bästa ritningarna för hemmabyggda reaktorer skulle jag vilja påstå inte skiljer sig något från dom man kan köpa i handeln. Pump, rör och biobollar. Det fiffigaste är om man kan utnyttja den pumpen man har till akvariet (ungefär) såhär (fast med skillnaden att retur-slangen går ner i filtret istället):
      http://www.spectrumdesignplastics.com/images/fishtank2.jpg

      I ärlighetens namn har jag dock testat en massa reaktor-typer och den bästa är ändå min gamla skruttiga glas-spiral där en bubbla i sekunden sakta färdas uppåt och sakta löses upp.
      </font id=green>

      <font color=navy>Var har du fåttt tag på den?</font id=navy>

      Ulla, 350-liters sällskapsakvarium,678-liters regnbågsfisk-akvarium och ett "bra att ha", 92-liters akvarium.
      Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Paintball-vapen har ju inte direkt nålventiler med väldigt små öppningar, det är lite mer "tryck" i dem. Det jag funderade på var om oljan täpper igen nålventilerna?
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
        Jo det är sant förstås. Bra fråga! Ingen aning.

        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Var har du fåttt tag på den?
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
        Jag köpte ett JBL-set med glaska, regulator och glasspiralen.
        Men jag gissar att dom komersiella reaktorerna är bättre än min glasspiral och att mina egenhändigt gjorda reaktorer kanske var felkonstruerade. Jag hade inte tillräckligt med tålamod att förfina konstruktionerna.

        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Michael Legnér
          • January 2002
          • 467

          #5
          BioPlast verkar göra stora ansträngningar med att ta sig in på Sverigemarknaden nu för både Aquarium Africa i Norrköping och Fyra Tassar i Linköping ska börja/har börjat med deras CO2-utrustning.

          De har både två- och tre-vägsventiler. Går säkerligen bra att ringa Simontorp och fråga både om pris och inköpsställe. Jag har gjort det själv med keramikgrottor.

          /Micke

          Mina akvarium...(websiten uppdaterad 4/12)
          /Micke
          Mitt akvarium

          Kommentar

          Arbetssätt...