bottenvärme och filterstorlek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    bottenvärme och filterstorlek

    Hej
    Kan ni som har provat bottenvärme ge mig lite informnation om det. Är det en bra lösning? Fördelar, nackdelar osv.
    Dessutom undrar jag om man kan ha för stor filteryta i ett växt akvarium? Jag har funderat på att bygga en sump under karet med filtermaterial i. Detta dels för att få lite mer vatten som buffert dels för att kunna öka filterytan.
    MVH
    Magnus

    min zoon
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Kan ni som har provat bottenvärme ge mig lite informnation om det. Är det en bra lösning? Fördelar, nackdelar osv.
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Med bottenvärme får du ett "läckage" av näringen i bottnen upp i vattnet vilket kan vara högst önskvärt i stora växtakvarium fullspäckade med växter.
    I små akvarium är det dock väldigt svårt att kontrollera detta "läckage", vilket lätt kan leda till övergödning och algodling.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Dessutom undrar jag om man kan ha för stor filteryta i ett växt akvarium? Jag har funderat på att bygga en sump under karet med filtermaterial i. Detta dels för att få lite mer vatten som buffert dels för att kunna öka filterytan.
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Nej du kan inte få för stor filteryta. En bra biologisk filtrering är alltid önskvärd så att ammonium- till nitrat-omvandlingen går snabbt. Dessutom ger de aeroba nitrifikationsprocesserna ifrån sig lite koldioxid i kväveomvandlingsprocessen vilket ju är ett plus i växtakvarier.
    Minuset torde vara att dom även käkar lite växtgödning, men jag göder gärna mina nyttiga bakterier i samma utsträckning som mina växter. Speciellt om bakterierna och växterna tillsammans gör livet svårt för algerna.


    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Vad är stora respektive små akvarium i detta fallet. Om jag fyller mitt 375 liters med växter är det då en bra idé att skaffa bottenvärme? Skall jag kombinera med bottengödning?
      Magnus

      min zoon

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Vad är stora respektive små akvarium i detta fallet. Om jag fyller mitt 375 liters med växter är det då en bra idé att skaffa bottenvärme? Skall jag kombinera med bottengödning?
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
        Jag personligen vill inte köra med bottenvärme i mitt 310-liters-akvarium pga att jag alltid vill veta exakta gödningnivåer genom att dosera exakt mängd gödning i vattnet. Observera dock att det är vad jag föredrar i mina försök att få stor kontroll och kunna styra växtakvariet i den riktning jag vill. Jag vill t ex kunna begränsa tillförseln av kväve korta perioder för att framkalla rödare färger i växterna.

        Vill man höfta lite och inte vara så beroende av exakt vattengödning men ändå få väldigt bra resultat så tror jag man ska fixa bottenvärme och lägga i en smaskig botten med torv, lera, sand blandat med värmekablar och sedan toppa med minst dubbla mängden grus. Så utan en bra botten, tror jag inte, att du får någon effekt med bottenbärme.


        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Okej
          Tack för tipset
          Magnus

          min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...