avlopps lösning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • schlyter
    • November 2002
    • 2

    avlopps lösning

    Jag täntke starta upp mitt 160L akvarium igen
    och har fått en lysande ide, jag var på en mäsas där man använde akvarium som renare av avloppsvatten, alltså att man lätt växter ta upp det skittiga vattnet osv

    Ialla fall , där såg jag att man hade växterna stående på ett plast nät som låg ca 5cm ner under ytan och som växterna sen stod på, det enda man behövde göra sen var att se till att dra ner luft till rötterna så kunde man ha även icke sump växter i akvariet,

    Är det någon som provat detta. följden måste ju bli att man kan odla andra växter som får jävligt näringsrikt vatten och därför blir stora och fina+ att man kan använda kraftigare ljus utan att störa fiskarna + att ens ciklider inte kan skövla ens växter¨

    Skicka gärna svar till o84schlyter@hotmail.com

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Alla växter (även vanliga akvarieväxter) behöver ju kväve och fosfor för att växa och det innebär självklart att växterna fungerar som ett reningsverk.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell


    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Nog för att jag hört talas om Pelargon-entusiaster som kissar i en potta i garaget för att användas som gödning, men i akvarier är det väldigt små mängder fosfor och kväve som behövs för växternas del. Ett akvarium med extremt mycket ljus och väldigt mycket koldioxid är de rekommenderade nivåerna ca 5-10 ppm kväve och 0.1-1.0 ppm fosfor. Kan man inte tillfredsställa ljusmängden och koldioxidmängden så kommer växterna inte kunna växa så mycket och all gödning går oavkortat till algerna - algblommning.

      Som du vet så varierar vår avföring dessutom rätt kraftigt i "kvalitet" beroende på hur mycket vi dricker (bara att jämföra färgen efter ett hårt träningspass och efter 10 bira på krogen . Därtill gissar jag att kväve och fosfors relationen inte direkt är optimal för växtakvarier. Dessutom gissar jag att kvävet till största delen är i ammoniumform (som hos fiskarna) vilket ofta är det ämne som triggar algblommning. Nitrat är att föredra som kvävekälla för växter i akvarium om man ser till alg-tillväxt kontra växt-tillväxt.
      Det är bl a därför man undviker krukväxtgödning.

      Men låt oss anta att vi kan ta reda på fosfor- och kvävehalten. Vi kommer då kanske fram till (för att dra till med något) att 5 cl per 100 liter vatten skulle ge den rekommenderade fosforsmängden på 0.1-1.0 ppm fosfor.
      Förutsatt att man även kan hålla ljuset och koldioxidmängden optimalt så kommer det förmodligen bli ganska schysst tillväxt. Förmodligen dock inte utan att även få ganska mycket alger "på köpet".

      Har du därtill en massa skitiga ciklider som späder på fosfor och ammoniummängden så blir det lite för många oberäknliga faktorer att hålla i ordning på.

      Tillväxt får du säkert förutsatt ordentligt med ljus och koldioxid. Tyvärr förmodligen både på växter och alger.

      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • schlyter
        • November 2002
        • 2

        #4
        självklart manade jag att använda rent vatten från början, det speciella med akvariet kommer bli att växterna sitter ovanför, och att man kan ge dem mer ljus än vad man i vanliga fall kan utan att man stör fiskarna..


        Jag har tex sätt en hydrogrow för hampa i spanien och det växte utavbara fan

        Kommentar

        Arbetssätt...