Funderingar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pappamange
    • October 2004
    • 20

    Funderingar...

    Jag funderade lite angående kolsyra. Har nån testat att hälla i en skvätt kolsyrat mineralvatten? Det borde väl vara ganska lätt att dosera utan dyrbara bubbelräknare m.m.

    Jag tycker knappast att mineralvatten skulle skada fisken heller, eller är jag helt ute och reser. Hur som helst så är frågan fri, nån mer som tänkt på eller testat detta?
  • mattias89
    • December 2003
    • 316

    #2
    Bra tanke men ja vet inte om d funkar... du kan ju testa me en 33a
    Mvh Mattias Nordfeldt

    Kommentar

    • rennicke
      • November 2003
      • 335

      #3
      Den här frågan har dykt upp förut, svaret är jag tämligen säker blev att folk har kört med kolsyrat vatten i akvarier. Sök efter detta så kanske du får upp någon gammal tråd!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


      Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

      Kommentar

      • pappamange
        • October 2004
        • 20

        #4
        Jaha, jag tyckte jag kollade, men jag ska leta runt en gång till. Tyckte själv jag var rätt smart :O) Tetade nyss göra en sats mäsk till växtakvariet. Synd bara jag sålde kokaren för 5 år sen :O)

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Mineralvatten går fint, men det blir världens dyraste CO2!
          Jag har själv varit inne på det, sen köpte jag en 5-líters dumk och några kilo socker!

          Kommentar

          • Neptun
            • March 2004
            • 719

            #6
            Det fungerar och det finns en del trådar om det här på forumet.
            kolla in:
            http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20742&whichpage=1&SearchTerms=m ineralvatten,co2
            "Failure does not require planning"

            Kommentar

            • pappamange
              • October 2004
              • 20

              #7
              Tack för trådarna, jag är ny här och mest skummat runt på forumet, ursäkta för jag tog upp samma sak igen, ska kolla efter bättre innan jag skriver inlägg igen!

              Men vi har faktiskt Netto här i stan 6 x 1,5 liter mineralvatten 14.98 + pant (12:-, dom kör med 2:- PET-flaskor) Från ingen CO2 alls till 20 cl varannan dag gör väl åtminstonde en liten skillnad?

              Hur som helst, om mina beräkningar stämmer varar 9 liter mineralvatten 90 dagar och det kostar mig 15 plus 12 spänn = 27:- På köpet blir jag av med ungarna nästan en hel timme. Dom 12 kronorna hade säkert blivit 50 för att bli av med dom en hel timme. M.a.o tjänar jag 23 spänn på kalaset, så vem sa att mineralvatten var dyr kolsyra? Jag går plus 23 spänn var tredje månad på min CO2, de ni! :O)

              M.V.H
              Magnus

              Kommentar

              • pappamange
                • October 2004
                • 20

                #8
                Oj, jag glömde visst skriva att ungarna får panta flaskorna som måste pantas på Netto, fast det har ni väl redan räknat ut :O)

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #9

                  Jag köpte 6 st 1/2 liters ramlösor för att ha till växtgödning. Vad gör man om man inte känner för att dricka 3 liter ramlösa men likförbaskat vill blanda till gödningen ??

                  Jag hällde dem iallafall i mitt fisksoppekar, efter 2 timmar så bubblade växterna glatt så nog funkar det alltid...



                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • pappamange
                    • October 2004
                    • 20

                    #10
                    oveb
                    Jag kollade din sida och vilka underbara akvarium du har. Gillade speciellt bilden din kompis tagit med macroobjektiv, den var suverän! Tack för att du delat med dig dina erfarenheter med ramlösan, fick även lite kött på benen om UVC

                    Funderade på UVC tidigare också (har damm på ca:1,5 m3 tänkte om man kunde använda samma till båda?) Har faktiskt inte haft problem med alger än, peppar peppar..... Men nästa år kommer dammen att vara igång hela säsongen och då kommer det att bli värre är jag rädd :O/

                    Nåja. jag efterlyser f.ö. en gästbok på din hemsida. Hade en sådan funnits hade jag skrivit detta inlägg där istället! :O)

                    M.V.H.
                    Magnus

                    Kommentar

                    Arbetssätt...