Trenger vi algespisere?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hanzo
    • January 2003
    • 206

    Trenger vi algespisere?

    Nå har jeg kjørt High-tech plantekar i snart to år, og det har vært to algefri år. Tidvis har jeg vært opptatt med andre ting en akvarium, noe som kjapt har vist seg i form av alger på planter og dekor. Men da er det frem med test-kitet, så finner vi kjernen til problemet på under ti minutt. Men jeg har algespisere som de fleste andre, ottoer, SAE's, Amano reker og ancistrus i store doser. Det jeg har merket meg i det siste er at de gjør mer skadde en godt, SAE spiser javamose og R. Wallicii som bare juling, og de samme gjør Japonicaene. Jeg er nå snart lei av dette, og kommer til å skjære kraftig ned på bestanden av disse såkalte algespiserene.

    Hva er dere erfaringer, er det virkelig nødvendig med disse såkalte algespiserene for å ha et algefritt akvarium?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    I ett akvarium i bra balans mellan fiskar och växter, samt att man inte övermatar och sköter vattenbytena då är det enligt min mening inte nödvändigt med algätande fiskar.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jag vill nog tillochmed gå så långt som att säga att algätande djur endast i undantagsfall har nån större effekt på alger.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      Arbetssätt...