Växt kontra alg: Vem vinner när och varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Växt kontra alg: Vem vinner när och varför?

    Ni som är dåliga på engelska men gillar växtakvarier tycker jag ska skriva ut de här inläggen på papper och bära med er var ni än går samt ha med er ett bra lexikon.

    Då kommer ni lära er både lite halvkass botanisk engelska och hur man sköter ett växtakvarium utan alger:

    http://www.aquaticplantcentral.com/forum/viewtopic.php?t=2822#19390
    http://www.aquaticplantcentral.com/forum/viewtopic.php?t=2822#19411

    Dessa två inlägg är just nu en bra sammanfattning av min växtakvaristiska bibel.

    (Överkursen är varför ett stort friskt rotsystem inte är något specifikt att sträva efter:
    http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200410/msg00141.html
    Kanske dock kan vara lite magstarkt för alla växtakvarister som stoltserar med stora fina rotsystem på auktionerna
    http://www.defblog.se
  • Magnus W
    • March 2003
    • 247

    #2
    Utmärkt läsning. Tackar för länkarna.

    No, you are gaining nothing by limiting the water column and selecting against the plants.
    This does not hurt algae, they laugh at the levels we have...
    Det här fick mig att fnissa en hel del.

    -- MW
    Plats här för fyndig signatur

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3

      Kanon tycker ja mä !

      Jag gillade uttrycket:

      "They operate at the ppb range."

      Tillräckligt nördigt sagt för att jag skulle förstå !
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • PatrikMalmo

        #4
        Mm, det var intressant läsning. Tack! Har fått grönt vatten i karet i stället för blågröna, och sköter inte karet annorlunda nu än innan - det enda jag ändrat på är ökad tillförsel av micronäringsämnen. Grönt vatten verkar ju enligt Barrs inlägg orsakas av NH4 eller variationer i CO2. Ingetdera stämmer in på mitt kar - däremot har jag legat väldigt högt på nitrat och fosfat ett bra tag. Månne är det en obalans mellan dem som orsakat grönvattnet... *lurar* ...eller så har jag för lite CO2 trots mina mätvärden. Kanske är det inte alls det, utan att kalium (som jag också kört i stora doser) har blockat micronäringsupptaget något. Har nyligen gått ned i kalium, så det lär visa sig.

        Trots grönvattnet så växer det satan i varje fall, men det vore ju skoj att SE hela karet. Nu har jag ju också en högljusburk, och har precis kört igång ett test med mindre ljus (=lampan en bra bit ovanför karet). Får se var det landar.

        Jag har dock aldrig haft eller sett så stora Heternanthera som jag har nu. De ligger precis under vattenytan och får troligen allt de behöver. Något måste ha blivit klart bättre i karet i vart fall - Heternantheran gick trögt innan. tenellusen funkar bra även den, trots (eller pga) det minskade ljuset.

        Detta är det första växtkar jag haft som varit en verklig utmaning - sanslöst roligt att se variationerna i det!!

        Hilsen!!

        Kommentar

        • plizken
          • April 2004
          • 1293

          #5
          Mycket intressant Defdac. Tackar..

          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

          Kommentar

          • Z_Lawer
            • September 2004
            • 333

            #6
            Det som fanns att läsa i de postade länkena var en väldigt jobbig läsning - personer som var engagerade i diskutionen verkade sväva i sin egen värld, på en kunskapsnivå som är ganska svårtillänglig för vanliga nybörjare. Dessutom så hoppade man fram och tillbaka utan en tanke på att binda samman sina meningar, vilket sänkte ner läsbarheten totalt. Trots att min engelska ligger på universitetsnivå så förstod jag innehållet först efter att ha läst igenom texten flera gånger och mening för mening. Phuu! Vad jag förstod av texten är följande (med mina egna ord - rätta mig om jag missförstod det hela) :


            1. Växter vill ha mycket mycket mycket mer av en viss näring än alger, varför övergödning med exempelvis NO3 inte borde leda till någon "algaeinfestation", däremot för mycket annan övergödning såsom mycket avfall från fiskar/mat eller direkt tillsats av NH4 brukar oftast leda till alginvasion. Att mycket fiskavfall/överutfordring leder till alger verkar hänga samman med att de gödningsnivåer man får från för mycket fiskavfall/överutfordring är fortfarande alldeles för lite för växter, oavsett hur mycket fisk man än har och hur mycket man matar med, men är fullt tillräckligt för att alger skall må prima och frodas. Kan man då inte ha otroligt mycket fisk och bara vräka maten i karet för att få gödningen att räcka även till växterna? Nej, detta vore detsamma som att tillsätta mycket NH4 (ammonium?)- man tar koll på fiskarna. Man får fart på växterna med mycket ammonium, men tar död på fisken. Därför göder man mycket med NO3 (kväve) istället.

            2. man bör göda redan vid uppstart av akvariet. Rädslan för alger genom att göda redan i början är obefogad - trots att man precis tappat klart vatten från kranen innehåller det tillräckligt med näring för alger men alldeles för lite för växter att börja växa. Utebliven gödning vid uppstart lägger därför bra grund för alger. Likaså att undvika att göda direkt i vatten för rädslan att främja alger - den näring som ändå finns i (kran-)vattnet och i bottenmaterialet är tillräcklig för alger men obefintlig för växter.

            3. Nivåväxlingar på CO2-innehållet kan leda till alger. Se därför till att ha stabila värden på CO2 i akvariet.

            4. Växter har någon sorts buffert inbyggd för att lagra näringsämnen, en buffert som alger inte verkar ha. Avsaknandet av denna buffert gör att algerna dör när man exempelvis mörklägger akvariet totalt i endast några dagar (blackout).
            Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Grönt vatten verkar ju enligt Barrs inlägg orsakas av NH4 eller variationer i CO2. Ingetdera stämmer in på mitt kar
              Klassiska misstaget alla experter gör: Dom tror att deras CO2-nivå är perfekt. Jag kör med tub och min CO2-nivå varierar rejält, om inte annat vid vattenbytena. Dom med kontroller får helt klart ett övertag. Men jag har för mig att du kör med mäsk? Eller du kanske har skaffat tub+kontroller nu?

              - däremot har jag legat väldigt högt på nitrat och fosfat ett bra tag. Månne är det en obalans mellan dem som orsakat grönvattnet...
              Inte högre än mig och jag har inget grönvatten 8)

              Trots grönvattnet så växer det satan i varje fall, men det vore ju skoj att SE hela karet. Nu har jag ju också en högljusburk, och har precis kört igång ett test med mindre ljus (=lampan en bra bit ovanför karet). Får se var det landar.
              Justja du hade typ 1,5 watt/liter. Det är lite lurigt att få in tillräckligt med CO2 i vattnet då om man inte har en industrianläggning för CO2 eller nått Att få stabilitet i sådana kar måste vara ohyggligt svårt eftersom pH-värdet/CO2-nivån kommer gå som en jojo.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                1. Växter vill ha mycket mycket mycket mer av en viss näring än alger, varför övergödning med exempelvis NO3 inte borde leda till någon "algaeinfestation", däremot för mycket annan övergödning såsom mycket avfall från fiskar/mat eller direkt tillsats av NH4 brukar oftast leda till alginvasion. Att mycket fiskavfall/överutfordring leder till alger verkar hänga samman med att de gödningsnivåer man får från för mycket fiskavfall/överutfordring är fortfarande alldeles för lite för växter, oavsett hur mycket fisk man än har och hur mycket man matar med, men är fullt tillräckligt för att alger skall må prima och frodas. Kan man då inte ha otroligt mycket fisk och bara vräka maten i karet för att få gödningen att räcka även till växterna? Nej, detta vore detsamma som att tillsätta mycket NH4 (ammonium?)- man tar koll på fiskarna. Man får fart på växterna med mycket ammonium, men tar död på fisken. Därför göder man mycket med NO3 (kväve) istället.
                Grejjen är inte så mycket att man tar kål på fiskarna med NH4 utan att det är en för härlig kväveform för algerna. Dom gynnas för mycket av det. Däremot är det lite lurigare för både växter och alger att reducera NO3 och växterna med deras större massa klarar det bättre än alger.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Z_Lawer
                  • September 2004
                  • 333

                  #9
                  citat:
                  --------------------------------------------------------------------------------

                  1. Växter vill ha mycket mycket mycket mer av en viss näring än alger, varför övergödning med exempelvis NO3 inte borde leda till någon "algaeinfestation", däremot för mycket annan övergödning såsom mycket avfall från fiskar/mat eller direkt tillsats av NH4 brukar oftast leda till alginvasion. Att mycket fiskavfall/överutfordring leder till alger verkar hänga samman med att de gödningsnivåer man får från för mycket fiskavfall/överutfordring är fortfarande alldeles för lite för växter, oavsett hur mycket fisk man än har och hur mycket man matar med, men är fullt tillräckligt för att alger skall må prima och frodas. Kan man då inte ha otroligt mycket fisk och bara vräka maten i karet för att få gödningen att räcka även till växterna? Nej, detta vore detsamma som att tillsätta mycket NH4 (ammonium?)- man tar koll på fiskarna. Man får fart på växterna med mycket ammonium, men tar död på fisken. Därför göder man mycket med NO3 (kväve) istället.

                  --------------------------------------------------------------------------------


                  Grejjen är inte så mycket att man tar kål på fiskarna med NH4 utan att det är en för härlig kväveform för algerna. Dom gynnas för mycket av det. Däremot är det lite lurigare för både växter och alger att reducera NO3 och växterna med deras större massa klarar det bättre än alger.

                  Aha, på det viset. Men jag undrar vad gäller det här med växternas större buffert: om man mörklägger akvariet i tre dygn pga exempelvis grönvatten, så dör väl växterna också, inte bara alger? Vad är då fördelen med att växter har större buffert än t ex svävalger?
                  Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Men jag undrar vad gäller det här med växternas större buffert: om man mörklägger akvariet i tre dygn pga exempelvis grönvatten, så dör väl växterna också, inte bara alger?
                    Nej dom klarar betydligt längre perioder (en vecka eller mer skulle jag tippa) även om dom ser lite sorgsna ut efter mörkläggningen. Ofta ganska likbleka men dom repar sig väldigt snabbt.

                    Dom transporteras under ganska långa perioder i helmörker så det är ganska tuffa rackare på det viset.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Neptun
                      • March 2004
                      • 719

                      #11
                      skriver ut...
                      "Failure does not require planning"

                      Kommentar

                      • Marie J
                        • January 2004
                        • 10616

                        #12
                        Tack för länkarna Defdac!
                        Skriver ut och har bland mina övriga akvariepapper.
                        /Marie.

                        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...