blommning länkat till trivsel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomaslj
    • May 2003
    • 704

    blommning länkat till trivsel?


    Funderat på om blommning av olika växter kan ses som trivseltecken?.
    Har haft anubias sen jag startade karet och haft lite problem till o från... Under vissa perioder har bladen varit helt gröna till massa prickalger-grönalger...

    Men nu under den senaste månaden har jag skymtat upp till 6 blommor från mina anubias... då kan man ju tro att dem trivs, men ändå så har mina blad sammtidigt fått en hel del prickalger på sig ( trots att jag ökat min fosfat)

    Så är blommningen bara en tillfällighet. Blommar anubias'en under en viss period om året?

    http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L
  • AndreasBK
    • December 2003
    • 374

    #2
    Öh är inte anubias växter som växer under vattenytan?
    Blommning hänger inta alltid ihop med trivsel, ibland då en organsim mår tillräckligt dåligt får den för sig att den ska satsa allt på ett kort = fortplantning.
    T.ex. porslinsblommor (hoya) måste man plåga tillräckligt för att få dem att blomma, alltså behandla dem dåligt.
    Andreas akvariesida

    Kommentar

    • mattias89
      • December 2003
      • 316

      #3
      Ja har alltid haft anubias i mina kar o de blommar me jämna mellanrum... fast mina trivs ju oxå bra... helt utan gödning
      Mvh Mattias Nordfeldt

      Kommentar

      • AndreasBK
        • December 2003
        • 374

        #4
        Ursprungligen skickat av mattias89
        Ja har alltid haft anubias i mina kar o de blommar me jämna mellanrum... fast mina trivs ju oxå bra... helt utan gödning
        Blommar de så de skjuter upp blomställningarna ovanför vattenytan?
        Andreas akvariesida

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jag håller med AndreasBK. Blommning sker ofta som ett sista desperat försök att föröka sig under suboptimala förhållanden.

          Crypt ska man t ex odla i näringsfattigt substrat för att få att blomma.

          På "The crypt page" är tricket att öka belysningstid och intensitet (=mindre näring i förhållande till önskat näringsupptag).
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Thomaslj
            • May 2003
            • 704

            #6
            ahh.. kk, har väl kanske varit lite slarvig med näringen på senaste kanske=)
            http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

            Kommentar

            • Lenita
              • June 2003
              • 850

              #7
              Växter blommar inte som en sista "desperat" åtgärd, utan det är en del av deras naturliga fortplantningssystem. Jag vet inte om Anubias blommar en speciell period under året, men många blommor är ju knutna till en viss säsong/årstid i det fria, så det är inte helt omöjligt att det är på det viset även vad det gäller Anubias.
              ____________________________________
              Pax vobiscum!

              Kommentar

              • mattias89
                • December 2003
                • 316

                #8
                Nej själken skuts upp ca 10-15 cm... med en vit blomma med diameter på ca 2 cm. Blomman ser ut som ett blad ungefär... lr nott sont med en 1,5 cm lång ståndare. Detta händer ganska ofta och den blommar just nu... och det är inte en sista "desperat åtgärd"... den växer stadigt och är alltid grön och fin.
                Mvh Mattias Nordfeldt

                Kommentar

                • AndreasBK
                  • December 2003
                  • 374

                  #9
                  Tror inte att Anubias blommar någon speciell årstid i akvarie. Då de växer i det fria förändras ljusförhållandena och möjligen även temperaturen och vattenkvalitén. I ett akvarie är inte årstidernasväxlingar så markanta (om man bortser från temperaturtoppar på sommaren).
                  Andreas akvariesida

                  Kommentar

                  • heljis

                    • June 2003
                    • 1150

                    #10
                    Jag tror inte heller att så fort en växt blommar är det som "sista desperat åtgärd"
                    Däremot <b>är</b> det vanligt att en växt som känner att den inte har lång tid kvar sätter all kraft på att försöka fortplanta sig innan det är för sent.

                    Som Lenita skriver, det är en del av många växters naturliga fortplantningssystem, så det behöver ju absolut inte vara länkad vare sig till trivsel eller vantrivsel.

                    Sen finns det ju växter som agaven tex, som lever i runda slängar 70 år(har jag för mig), blommar och sedan dör samma vecka.
                    Martin Heljedal

                    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                    Kommentar

                    • Lenita
                      • June 2003
                      • 850

                      #11

                      Det spelar faktiskt inte så stor roll om växter lever i det fria eller i akvarie. Fortplantningen ligger genetiskt i växter precis som hos djur. D.v.s. om de i det fria blommar under vinterhalvåret, så är det troligare att de även blommar i akvariet under samma period. Men det beror väldigt mycket på vad det är för sorts växt. Precis som defdac påpekade tidigare så kräver olika växter olika miljöer för att blomma. En näringsfattig miljö är nödvändig för en del (ungefär som för vissa kaktusar eller orkidéer) medan andra kräver en jämn näringstillförsel året runt (som faktiskt hoya bella kräver, hoya carnosa däremot kan man gärna "misshandla").

                      Sen finns det ju växter som agaven tex, som lever i runda slängar 70 år(har jag för mig), blommar och sedan dör samma vecka.
                      Som arbetslös akademiker känner man ibland att livet nog kommer bli på det viset..
                      ____________________________________
                      Pax vobiscum!

                      Kommentar

                      • plizken
                        • April 2004
                        • 1293

                        #12
                        Det är inget fel på svaren på den här tråden.. En växt blommar för att fortplanta sig och den gör det oftast när miljön den befinner sig i inte är duglig att växa i längre.

                        Det är mera fel på frågan som ställdes. En växt trivs eller vantrivs inte, den är helt styrd av miljön den befinner sig i och dom genetiska arven den har.

                        Blir det någon ändring av ljusmiljön så reagerar den med att ändra sitt tillväxtsätt eller slutar växa totalt. (Fototaxi)

                        Blir det någon ändring i näringsflödet så reagerar den på samma sätt. (Kemotaxi)

                        Felet är att många tillskriver växter mänskliga egenskaper. den växer inte för att den mår bra utan för att miljön gynnar dom processer som får den att växa.
                        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                        Kommentar

                        • AndreasBK
                          • December 2003
                          • 374

                          #13
                          Ursprungligen skickat av Lenita

                          Det spelar faktiskt inte så stor roll om växter lever i det fria eller i akvarie. Fortplantningen ligger genetiskt i växter precis som hos djur. D.v.s. om de i det fria blommar under vinterhalvåret, så är det troligare att de även blommar i akvariet under samma period. Men det beror väldigt mycket på vad det är för sorts växt. Precis som defdac påpekade tidigare så kräver olika växter olika miljöer för att blomma. En näringsfattig miljö är nödvändig för en del (ungefär som för vissa kaktusar eller orkidéer) medan andra kräver en jämn näringstillförsel året runt (som faktiskt hoya bella kräver, hoya carnosa däremot kan man gärna "misshandla").
                          Men hur känner växten av vad det är räät tid för blommning? Vad är ett år egentligen?
                          Det är en konstruktion av männsikan för att mäta tid.
                          Visst det är tiden det tar för vår planet att ta sig ett varv runt solen, men hur har växten någon aning om var på varvet man befinner sig.
                          Ljusförhållandena förändras ju utomhus, men om man tänker sig att man har akvariet avskärmat från allt naturligt solljus.
                          Kommer växten ändå blomma vid samma tid?
                          Andreas akvariesida

                          Kommentar

                          • plizken
                            • April 2004
                            • 1293

                            #14
                            <hr noshade size="1">
                            Men hur känner växten av vad det är räät tid för blommning? Vad är ett år egentligen?
                            Det är en konstruktion av männsikan för att mäta tid
                            <hr noshade size="1">

                            Nej, ett år är tiden det tar för jorden att snurra ett varv runt solen. Ingenting som människan har kommit på..

                            Hur den känner av när det är dags för blommning?

                            Om vi nu är överens om att många växter blommar när förhållandena inte längre är gynnsamma för tillväxt så kan jag nämna ett tänkbart senario som skulle kunna förklara det på ett förståeligt sätt.

                            Det blir höst, temperaturen minskar kraftigt nattetid ovanför ytan och träd och buskar börjar fälla löv. Löven hamnar i vattnet där de börjar förmultna.
                            Dom förmultnande löven avger mängder av organiska syror och humusämnen som absorberar och chelaterar fria näringsämnen till en sån grad att vattnets fria näringsämnen inte längre är fria för växterna att tillgodogöra sig av.

                            Allt detta samtidigt som fotosyntesen rubbas kraftigt av den ökade mängden kol i vattnet och den minskade belysningen. Ingenting stämmer längre och växten börjar blomma.


                            Nej det här händer inte i ett akvarium så det är sällan man behöver fundera på årstiden innom akvaristiken. Det man kan göra är att lära sig se på växterna i vilket "årstidsstadie" dom är och sköta gödningen efter det för att få gröna och fina växter året om.

                            Cryoptocoryne-sjukan är ett perfekt exempel på detta. Det är ingen sjukdom utan bara en övervintringsfunktion hos dessa växter som kommer av ändrade förhållanden.
                            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Man kan trigga blomning som är deras naturliga fortplantningssystem med olika typer av ljusmängder och gödningsförfaranden. Lura den biologiska klockan hos växter görs t ex med julstjärnor:
                              http://www.fof.se/main/artikelPrint.lasso?id=03831a
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...