Hål i bladen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Hål i bladen!

    Jag upplever att jag fått en dramatisk ökning av hål ibladen den senaste veckan. När jag försökt ta reda på orsaken till detta så har jag upptäckt att det verkar råda total förvirring på detta området. (Åtminståne blir jag förvirrad)

    En del säger att det beror på koldioxidbrist, andra järnbrist eller nitratbrist eller rent av någon annan kryptisk kemikalie som är omöjlig att få tag på. Finns det någon mer genomgående förklaring av detta fenomen eller är det så illa att det bara påvisar bristen av något av ovanstående ämnen? (Nitrat låter som en bra gissning då jag för tillfället bara har 1 fisk / 140 liter vatten)

    Jag funderar på om jag bara skall börja tömma i mer "Tropica Mastergrow" och hoppas att algerna inte tar över eller skall jag bara komplettera med någon extra kemikalie? Jag har just beställt ingridienserna till PMDD.

    Vad gäller alger så har jag inga akuta problem av detta men det finns en del gröna fläckar på mina stenar.

    Peter


    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt
  • Micke J
    • August 2002
    • 277

    #2
    Kolla denna länken med bristsymptomer på växter: http://m1.402.telia.com/~u40209170/h...eficiency.html
    Men det låter som kaliumbrist.
    Skulle även kunna vara nitrat.
    Får du fläckar först på bladen där det sedan blir hål?
    Vad har du för ljusmängd och hur mycket växter?
    Micke J

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      >Kolla denna länken med bristsymptomer på växter:

      Mycket bra länk!

      >Men det låter som kaliumbrist.
      >Skulle även kunna vara nitrat.

      Ja, kanske... Men beskrivningarna är snarlika och ingen passar in helt.

      >Får du fläckar först på bladen där det sedan blir hål?

      Mina Hygrophila corymbosa och till vis del också mina "Hygrophila corymbosa compact" blir gula eller nästan vita och får nålstick som växer till större hål.

      Mina svärdsplantor har gulnat lite och fått en del bruna prickar som antagligen snart blir hål.

      Andra Echinodorus har också börjat få bruna fläckar.

      >Vad har du för ljusmängd och hur mycket växter?

      Mycket växter... 300 W på 980 liter (70 cm höjd).

      Peter


      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Först vill jag säga att kvävebrist låter mycket troligt eftersom du har så lite fisk och så extremt mycket växter. Speciellt om du redan kör med TMG som innehåller kalium. KNO3 kommer råda bot på det när du får dina PMDD-prylar.

        Eftersom ni båda bor i Linköping precis som jag och jag just har nukat en märklig brist som mest syntes på mina H. polysperma och A. reineckii "lilcana" så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter även om det kanske inte är just den bristen du har petnym. Bladen blir liksom kurviga och "krulliga" och hela växten växer ganska långsamt, eller inget alls. Nya skott är förvridna och ibland mörka.
        När jag släppte ner en skolkrita i burken så försvann bristen och H. polysperman boostade något kopiöst.

        Här i Linköping så har vi väldigt mjukt vatten, och tydligen extremt kalkfritt. Hur GH och KH och calcium och magnesium hänger ihop är jag extremt dålig på. Jag hoppas R. Be kan klargöra om någon tycker att det här låter märkligt: GH består av både magnesium och calcium och KH bara av calcium?

        Jag göder med PMDD, som innehåller MgSO4. För mycket magnesium kan blockera Ca-upptaget och Ca-nivån ska helst vara dubbelt så hög som Magnesium-nivån. Det innebär i princip dubbel dosering Ca(CO3) jämfört med MgSO4 vilket blir extremt grisigt om man doserar i pulverform. Därför bröt jag av skolkritor och lade dom på strategiska ställen i akvariet.
        Nu växer både H. polysperma och A. reneickii som sjutton.

        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Micke J
          • August 2002
          • 277

          #5
          Har du mätt ditt nitratvärde?
          Skulle vara intressant att veta vad det ligger på.
          Jag har nämligen samma symptomer på mina växter.
          Och jag tillsätter MgSO4, K2SO4, FE och Micro + varje vecka.
          Nu när jag fått hjälp och räknat så upptäckte jag att dom mängderna jag tillsatte av varje ämne inte var tillräckligt i mitt akvarium.
          Så nu har jag ökat dosen och tillsätter dosen för hela akvariet vid varje vattenbyte.
          Alltså inte till bara den mängd vatten som jag byter.
          Det jag misstänker det kan vara brist på förrutom kalium skulle kunna vara något av nitrat, fosfor, kalcium.
          Nu är jag bara kört med den nya dosen gödninge i en vecka och har inte sett några ändringar än.
          Men vid kaliumbrist så tar det några veckor enligt vad jag förstått innan man ser förbättring på växterna.
          Micke J



          Kommentar

          • Micke J
            • August 2002
            • 277

            #6
            defdac hann svara före mej.
            <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>
            Micke J

            Kommentar

            • Fisherman
              • September 2002
              • 107

              #7
              hejsan,

              Vid för stark nitratövergödning kan även hål i bladen uppstå.
              Just svärdsplantor som får bruna lite upphöjda fläckar och som sedan blir hål tyder på detta.
              Även små sniglar kan orsaka små hål i bladen.

              Att göda akvarieväxter är inte lätt.

              mvh Fisherman <img src=icon_smile_approve.gif border=0 align=middle>
              mvh Fisherman

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                &gt;Eftersom ni båda bor i Linköping precis som jag

                Oj, är det så mycket Linköpingsbor här... :-)

                &gt;Har du mätt ditt nitratvärde?

                Mina mätvärden brukar vara:
                NO2 - omätbart
                NO3 - omätbart
                Chelaterat järn - omätbart
                O-chelaterat järn - omätbart
                pH - omätbart (Skojar bara! ca 7 eller strax under)
                GH - ca 3-5
                KH - Var ca 5 (innan jag började med CO2, har inte mätt sedan dess)

                Peter


                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                  Oj, är det så mycket Linköpingsbor här... :-)
                  <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                  Hmm.. Kan det vara så att vi växtakvarister i (centrala) Linköping har lite extra jobbigt med våra växtakvarier för att vårt vatten är så fantastiskt fritt från precis vartenda litet näringsämne. Bra för vår kunskapsnivå, sämre för vårt tålamod.

                  <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                  NO2 - omätbart
                  NO3 - omätbart
                  Chelaterat järn - omätbart
                  O-chelaterat järn - omätbart
                  <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                  Vi kan nog utesluta övergödning av nitrat
                  Du måste få upp NO3 till 5 ppm och Fe till 0.1 ppm om du inte ska förlita dig helt på din botten. Lite märkligt att din botten inte läcker något med tanke på att du har både lera och torv och bottenvärme - å andra sidan så har du jäkligt mycket växter som förmodligen strippar vattnet på minsta lilla näringsämne som bottnen kan läcka upp i vattenkolumnen.

                  <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                  GH - ca 3-5
                  KH - Var ca 5 (innan jag började med CO2, har inte mätt sedan dess)
                  <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                  GH (magnesium&calcium) brukar normalt sett inte kunna vara mindre än KH (bara kalcium). Om dom är lika stora så borde det betyda att du har 0 ppm magnesium, och det är ju inte bra. 10 ppm magnesium rekommenderas.


                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10

                    &gt;Vi kan nog utesluta övergödning av nitrat

                    Nej, någon övergödning är det nog inte! ;-)

                    &gt;Du måste få upp NO3 till 5 ppm och Fe till 0.1 ppm om
                    &gt;du inte skaförlita dig helt på din botten. Lite märkligt
                    &gt;att din botten inte läcker något med tanke på att du har
                    &gt;både lera och torv och bottenvärme - å andra sidan så har
                    &gt;du jäkligt mycket växter som förmodligen strippar vattnet
                    &gt;på minsta lilla näringsämne som bottnen kan läcka upp i
                    &gt;vattenkolumnen.

                    Min bottenvärme är faktiskt inte påslagen. Jag slutade upp med denna samtidigt som jag lade i mina rötter eftersom mitt vatten blev så extremt brunt av dessa båda faktorer.

                    Kanske dags att stoppa i kontakten igen och börja värma på lite underifrån också... ;-)


                    &gt;GH (magnesium&calcium) brukar normalt sett inte kunna vara mindre än
                    &gt;KH (bara kalcium). Om dom är lika stora så borde det betyda att du
                    &gt;har 0 ppm magnesium, och det är ju inte bra. 10 ppm magnesium
                    &gt;rekommenderas.

                    Det kan vara så att KH faktiskt är lägre, eftersom det var länge sedan jag mätte detta.

                    Peter

                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                      Min bottenvärme är faktiskt inte påslagen. Jag slutade upp med denna samtidigt som jag lade i mina rötter eftersom mitt vatten blev så extremt brunt av dessa båda faktorer.

                      Kanske dags att stoppa i kontakten igen och börja värma på lite underifrån också... ;-)
                      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                      Reflektion kolon (som du säkert redan tänkt på)
                      Eftersom du inte vet hur mycket näring som kommer läcka upp i vattnet när du drar igång bottenvärmen så kanske du ska hålla nogrann koll på nitraten och järnet så att det inte springer iväg för mycket, vilket skulle kunna leda till algexplosion.

                      Gissa varför jag hellre stoppar ner exakta mängder av alla ämnen i vattnet än förlitar mig på att bottnen släpper ifrån sig tillräcklig mängd gödning. =)


                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Micke J
                        • August 2002
                        • 277

                        #12
                        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Hmm.. Kan det vara så att vi växtakvarister i (centrala) Linköping har lite extra jobbigt med våra växtakvarier för att vårt vatten är så fantastiskt fritt från precis vartenda litet näringsämne. Bra för vår kunskapsnivå, sämre för vårt tålamod. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                        Ja detta är ju helt tydligt.
                        Undrar hur många i Linköping som har problem med sina växter igentligen?

                        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Gissa varför jag hellre stoppar ner exakta mängder av alla ämnen i vattnet än förlitar mig på att bottnen släpper ifrån sig tillräcklig mängd gödning. =) <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                        Och då måste man veta hur mycket man ska hälla i.
                        Då måste man ta till Chuck Gadds gödningskalkulator.

                        Tack defdac för denna länk och all hjälp.

                        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Eftersom ni båda bor i Linköping precis som jag och jag just har nukat en märklig brist som mest syntes på mina H. polysperma och A. reineckii "lilcana" så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter även om det kanske inte är just den bristen du har petnym. Bladen blir liksom kurviga och "krulliga" och hela växten växer ganska långsamt, eller inget alls. Nya skott är förvridna och ibland mörka.
                        När jag släppte ner en skolkrita i burken så försvann bristen och H. polysperman boostade något kopiöst.

                        Här i Linköping så har vi väldigt mjukt vatten, och tydligen extremt kalkfritt. Hur GH och KH och calcium och magnesium hänger ihop är jag extremt dålig på. Jag hoppas R. Be kan klargöra om någon tycker att det här låter märkligt: GH består av både magnesium och calcium och KH bara av calcium?

                        Jag göder med PMDD, som innehåller MgSO4. För mycket magnesium kan blockera Ca-upptaget och Ca-nivån ska helst vara dubbelt så hög som Magnesium-nivån. Det innebär i princip dubbel dosering Ca(CO3) jämfört med MgSO4 vilket blir extremt grisigt om man doserar i pulverform. Därför bröt jag av skolkritor och lade dom på strategiska ställen i akvariet.
                        Nu växer både H. polysperma och A. reneickii som sjutton.
                        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                        Ja det är väl Ca, fosfat och nitrat som jag har kvar att tillsätta i mitt akvarium.
                        Ska i dag inhandla skolkrita för att få Ca.
                        Fosfat och nitrat kommer jag använda gödningspinnar för krukväxter.
                        Tack för tipsen defdac.

                        "I dag kommer min nya 4-rörs ramp med 2*aquarelle + 2*Hagens Sunglo"
                        <img src=extra_smiley_bouncy.gif border=0 align=middle>
                        Micke J

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          &gt;Hmm.. Kan det vara så att vi växtakvarister i (centrala)
                          &gt;Linköping har lite extra jobbigt med våra växtakvarier för
                          &gt;att vårt vatten är så fantastiskt fritt från precis vartenda
                          &gt;litet näringsämne. Bra för vår kunskapsnivå, sämre för vårt
                          &gt;tålamod.

                          Jag tror att vi skall vara mycket nöjda med vårat vatten här i Linköping. Det hade varit mycket värre om det varit jättehårt/jättemjukt eller innehållit en massa ämnen som man var tvungen att försöka få bort istället. (Det enda jag ogillar är att det innehåller en hel del klor.)

                          &gt;Gissa varför jag hellre stoppar ner exakta mängder av alla
                          &gt;ämnen i vattnet än förlitar mig på att bottnen släpper ifrån
                          &gt;sig tillräcklig mängd gödning. =)

                          Nu är vi inte riktigt överens... Syftet med min bottengödning är inte att den skall förse mitt vatten med näringsämnen utan att en del av mina växter (med stora rotsystem) också skall kunna ta upp näring från botten. (Bottengödningen får ju inte under några omständigheter ge ifrån sig så mycket näring att vattnet blir övergött. Men den sannolikheten känns inte så stor om man har ett växtakvarie och bara använder sig av naturliga gödningsämnen som lera och torv etc. Häller man däremot botten full med "blåkorn" eller liknande så får man nog skylla sig själv)

                          Peter


                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                            Syftet med min bottengödning är inte att den skall förse mitt vatten med näringsämnen utan att en del av mina växter (med stora rotsystem) också skall kunna ta upp näring från botten.
                            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                            Ja jag förstår ditt syfte, men som du ser själv när du bränner på med bottenvärmen så läcker en viss, okontrollerbar, mängd gödning upp i vattnet. Dessutom vet du inte vad det är för ämne.
                            Detta går att kontrollera med vattentest. Så problemet är inte stort - läckaget kan t om vara önskvärt vilket många äldre växtakvarister upptäckt genom att dom får bättre tillväxt med bottenvärme (dom flesta tror att bottengödningen blir mer effektiv med bottenvärme, när det i själva verket är läckaget upp i vattenkolumnen som ger den stora kicken). I ditt gigantiska akvarium vore det högst önskvärt om du kunde utnyttja din bottengödning på detta sätt eftersom det annars skulle gå åt kopiösa mängder mikro- och makrogödning.

                            Blåkorn och andra trädgårds- och krukväxtgödningar är som du säger inte så bra kvävekällor i akvarier eftersom dom ofta innehåller kväve i ammoniumform. Om man dessutom lägger dom i en botten med bottenvärme så blir det förmodligen alg-cirkus.

                            Däremot är det lite ironiskt att lite Blåkorn i just din burk förmodligen skulle göra underverk, med tanke på att du har 0 ppm nitrat och nitrit, och förmodligen ingen fosfor heller


                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              • January 2002
                              • 585

                              #15
                              Hej

                              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>...och KH bara av calcium?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                              Alkaliniteten(karbonathårdheten) utgörs av vätekarbonat(HCO3) i huvudsak, vid pH-värden över 8,3 finns även karbonat(CO3). Alla kemikalier där karbonat och vätekarbonat finns höjer alltså karbonathårdheten.

                              Karbonathårdheten förändras inte av CO2-tillförsel, men kolet i koldioxiden kan användas av bakerier som i sin tur(genom en process) kan sänker karbonathårdheten. Att fixa ett vatten där GH är högre eller lägre än KH är inga problem.

                              Rickard Berg,
                              AKA 7868, BKA 671-10
                              NANFA, DFC
                              *************************
                              http://http://www.killis.tk
                              /Rickard
                              don Quijote och KA.
                              http://www.killifish.tk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...