Innan jag provar. Cyano och Furanol

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    Innan jag provar. Cyano och Furanol

    JBL:s Furanol innehåller Nifurpirinol som bekant är. Min tanke är att det eftersom det är aktiv i både grampositiva och gramnegativa bakterier borde kunna vara verksamt mot Cyano.

    Mitt problem är att jag nästan är utan cyano. Jag har bara tillgång till det i ett 300L växtkar. vågar jag prova effekten i ett sådant?

    Jag vet att det är aktivt mot nitrobakter och andra "nyttobakterier" men det skulle vara kul att prova, man får väl lagra lite filtervadd i ett annat filter eller liknande tills experimentet är avklarat.

    Några reflektioner?


    Har det gått för långt med algmördarmanin när man hoppar av lycka varje gång man ser en ny typ av alg i sina kar.? =)
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Ursprungligen skickat av plizken

    Har det gått för långt med algmördarmanin när man hoppar av lycka varje gång man ser en ny typ av alg i sina kar.? =)
    Jag ser åxå varje ny alg som en utmaning men att "bota" ett redan friskt kar är väl kanske att gå lite för långt

    Du kanske har en större "killer-instinct" än vad jag har !! Fast liiiite synd om bakterierna i filtret är det väl ! Synd om det slår tillbaka med en nitrittopp...

    Jag kommer att vara maximalt snäll mot mina filter framöver, jag fick precis mätbar nivå att nitrit och fick svävalger som "belöning"

    Kanske var det inte nitriten/ammoniumet men det känns logiskt att det triggade eländet. Nu spelar det kanske inte så stor roll längre, svävalger håller tydligen andra alger borta och UV-C filtret ligger på posten...

    Har nog haft alla vanliga alger i mina växtkar nu, samlingen är komplett s.a.s. Tänkte försöka mig på algfritt framöver (mauahahahah).
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • plizken
      • April 2004
      • 1293

      #3
      Jo UVC-filter kommer väldigt snart att kopplas in här med.

      Saken är den att cyanon i växtkaret har hängt med genom två fungistopbehandlingar och ett par veckor med 40-50 ppm nitrat. Den vägrar dö.. Vem vet. Kanske UV-filtret hjälper till att avliva det gröna monstret.

      Tillväxten i karet är enorm och numera är cyanon bara runt tassarna på Glosson men där verkar den trivas.
      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4

        Nja , det är väl ändå inte troligt att den skulle ge sig iväg igenom filtret.

        Däremot slog det mig att din hungriga glosso kanske strippar vattnet runt omkring sig på kväve. Hur är det med cirkulationen genom glosson ?

        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Däremot slog det mig att din hungriga glosso kanske strippar vattnet runt omkring sig på kväve. Hur är det med cirkulationen genom glosson ?
          Insiktsfullt!

          En annan idé är att Glosson fungerar rätt bra som "dammfångare" där dammet är DOC - vilket både en riktad cirkulation genom Glosson och regelbundna "dammsugningar" skulle se till att få bort + att cirkulationen skull se till att näringsnivåerna skulle vara samma för Glosson som för alla andra.

          ( "What's DOC?" http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200312/msg00624.html )
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #6
            Det där var lite intressant.. Jag har inte tänkt på cirkulationen.

            Nu är växtmassan massiv i akvariet,(även i en växtakvarists ögon)
            Allt som syns av botten är en fläck där det tidigare satt en växt som inte trivs i ett EI-kar. det intressanta är att den kala botten är helt fri från cyano så det där med DOC kanske inte är en dum idé att labba med.
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            Arbetssätt...