Fel i kalkylatorn?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ex Libris
    • April 2004
    • 25

    #16
    Jag tror du löst det Heeke! Om man tittar på MgSO4 ser man att det (till skillnad från tex KNO3) är kristalliniskt och därför förmodligen innehåller H20. Jag får räkna in dig bland växtsnitsarna i fortsättningen ;-)

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #17
      Måste väl finnas några stycken "vätxnördar" som doserar/doserat MgSO4 och som nu undrar om dom doserat hälften/dubbel rekomenderad dos?
      Någon kanske till och med sitter inne med svaret hur MgSO4 normalt distrubueras, utan vatten, eller med, och i så fall hur mycket.
      (Hoppas Jocke vet hur "hans" MgSO4 är sammansatt, väntar på svar från honom)
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Måste väl finnas några stycken "vätxnördar" som doserar/doserat MgSO4 och som nu undrar om dom doserat hälften/dubbel rekomenderad dos?
        Jag undrar om det behövs doseras överhuvudtaget.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • PatrikMalmo

          #19
          Det enda jag använt magnesiumsulfat till i akvariesammanhang är till saltblandningar för att gå upp i hårdhet/salthalt från rent osmosvatten - och det var längesedan. I växtsammanhang är jag inne på defdacs spår om man alls behöver det. Vad skulle det förbättra, varför och i relation till vilka andra ämnen? *nyfiken*

          Hilsen!!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Vad skulle det förbättra, varför och i relation till vilka andra ämnen? *nyfiken*
            Det skulle vara om man har extremt mycket högre Calciumhalt så man kan trycka upp Magnesium:Calcium-förhållandet till 1:4.

            Ett annat område jag märkt är när man t ex har skyhöga Natriumnivåer pga mjukgörare. Då kan Natrium bli hämmande på Magnesium och Calcium, så då kan trycka upp båda dessa istället för att få bort Natriumet (vilket är jättesvårt och kräver RO-enhet).
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #21
              Ursprungligen skickat av defdac
              Vad skulle det förbättra, varför och i relation till vilka andra ämnen? *nyfiken*
              Det skulle vara om man har extremt mycket högre Calciumhalt så man kan trycka upp Magnesium:Calcium-förhållandet till 1:4.
              Är det således ingen mening att ösa i MgSO4 när man har Ca=30,Mg=4 i kranvattnet ?

              Finns det inte risk att Mg tar slut först och stoppar all fotosyntes ??

              Bör man "modda" Thomas kalkylblad med en halvering av mängden Mg i sådanafall ???
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Är det således ingen mening att ösa i MgSO4 när man har Ca=30,Mg=4 i kranvattnet ?
                Jag tvivlar starkt på att du märker någon skillnad om du doserar MgSO4.

                Finns det inte risk att Mg tar slut först och stoppar all fotosyntes ??
                Jag har aldrig märkt det. Det var vid några förvirrade tillfällen jag trodde att jag lyckats få fram en Magnesiumbrist men jag tvivlar starkt på att det var det.

                Med ett stort vattenbyte i veckan och 4 ppm Mg i kranvattnet tror jag det ska mycket till innan man märker Mg-brist.

                Bör man "modda" Thomas kalkylblad med en halvering av mängden Mg i sådanafall ???
                Nej, det är ju bra att se vilka ppm man ska ligga runt. Däremot ska man inte bli för anal med enstaka ppm hit och dit. Växterna bryr sig inte sålänge allt finns att tillgå i rimliga mängder.

                Orimligt små mängder kanske man ska diskutera istället. Dessa är orimligt låga mängder i mitt tycke:
                Fe: 0.01 ppm
                Mg: 1 ppm
                Ca: 15 ppm
                NO3: 1 ppm
                PO4: 0.3 ppm

                Jag tycker hellre man ska ligga runt:
                Fe: 0.1-0.2
                Mg: 5-10
                Ca: 20->
                NO3: 5-40
                PO4: 1-4

                .. där ett normalt sällskaps akvarium som sköts bra och som plötsligt blir planterat med en stor växtmassa och får mer ljus direkt halkar ner på orimligt låga nivåer av NO3 och PO4.


                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Ex Libris
                  • April 2004
                  • 25

                  #23
                  Dock kvarstår Heekes ursprungliga påpekande, Thomas kalkylator visar förmodligen dubbelt så stor dos Mg än den man får.

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #24
                    Ursprungligen skickat av Ex Libris
                    Dock kvarstår Heekes ursprungliga påpekande, Thomas kalkylator visar förmodligen dubbelt så stor dos Mg än den man får.
                    Nej,nej Thomas kalkylator visar möjligt vis halv dos.
                    Dvs följer man hans räknare kommer man få halva mängden "önskad nivå" Mg.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #25
                      Nu har jag fått svar av Jocke!
                      Den magnesiumsulfat som han säljer är MgSO4+7H2O (51.1% vatten)

                      Enligt uppgift går det inte att få tag på "torr" MgSO4.

                      Detta innebär att Chuck Gadds onlinekalkylator ger korrekt resultat för "Jockes" MgSO4.
                      Thomas Elfströms Excelkalkylator ger ca hälften av korrekt dos för en given Mg nivå (ppm). Detta pga att hälften (51.1%) av det man doserar igentligen bara är vatten.

                      Som sagt är kanske Mg nivån inte det mest kritiska innom växtakvaristiken, men det är ju bra, om man nu doserar Mg, att man räknar fram "rätt" mängd.


                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...