Gödningslära!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Gödningslära!

    Hej!
    Nu tänker jag lära mig <b>allt</b> som behövs för att få mina växter att trvias och frodas, vad som än krävs!
    (så det kommer en hel del frågor)

    1 Kan merparten växter endast ta upp kol i form av CO2?

    2 Vilka växter kan utnyttja kolet i bikarbonat? (för det kan väl en del?)

    3 Är det någonsin bra med bottengödning i form av punktgödning?

    4 Om bladen tenderar att bli genomskinliga, vad är det för brist då?

    5 Om bladen istället börjar bli gula, är det kväve brist eller är det ngt annat?

    6 OM man har för lite ljus för en växt, kommer den enbart växa långsammare eller kommer den oundvikligt att dö?

    7 Har cryptocoryne i ett kar, nyplanterade. Har planterat den i en mindre och en större grupp, går det bra?

    och <b>snälla</b>, svara inte bara med orden att det löser sig om man använder co2, eftersom jag vill försöka att ordna saken utan extra co2...:S
    Björn Forsberg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    1 Kan merparten växter endast ta upp kol i form av CO2?
    Ja det är den enklaste kolkällan.

    2 Vilka växter kan utnyttja kolet i bikarbonat? (för det kan väl en del?)
    Ja jag tror de flesta faktiskt kan göra det, men det är några få som är ganska duktiga på det typ Javaormbunke, Anubias, Vallisneria, Vattenpest, Hornsärv osv.

    3 Är det någonsin bra med bottengödning i form av punktgödning?
    Ja när det gäller sumpväxter som är vana att ha perioder ovan ytan typ Echinodorus, Cryptocoryne osv märker nybörjare ofta en otrolig skillnad när man petar ner lerkulor.

    Vi som kör perfekt vattengödning kan inte svära på samma skillnad.

    4 Om bladen tenderar att bli genomskinliga, vad är det för brist då?
    Man måste vara mer specifik. Är det som gamla eller nya bladen? Gamla genomskinliga blad är ofta någon makrobrist. Makroämnen är dom näringsämnen som tas upp i absolut störst mängd.

    5 Om bladen istället börjar bli gula, är det kväve brist eller är det ngt annat?
    Det beror på om det är dom gamla eller nya bladen. Gul-vita nya blad är mikrobrist (järn) och gula gamla blad kan t ex vara kaliumbrist.

    6 OM man har för lite ljus för en växt, kommer den enbart växa långsammare eller kommer den oundvikligt att dö?
    Det beror på om växten orkar över ljuskompensationspunkten: Den punkt där kolintaget (fotosyntesen) är lika med kolutsläppet (respirationen).

    Ljuskompensationspunkten kan du skjuta mot mer kolintag antingen genom att ge mer kol via CO2 eller mer ljus.

    Ligger du under ljuskompensationspunkten kommer växten göra av med mer kol än den tar in och därmed dö.

    7 Har cryptocoryne i ett kar, nyplanterade. Har planterat den i en mindre och en större grupp, går det bra?
    Ja. Om du vattengöder: Se till att den försiktiga cirkulationen når alla blad. Du ska se pyttelite rörelse/vajande på de flesta blad så du är säker på att alla näringsämnen hela tiden exponeras mot bladen.

    och <b>snälla</b>, svara inte bara med orden att det löser sig om man använder co2, eftersom jag vill försöka att ordna saken utan extra co2...:S
    Då tycker jag du ska snegla på low-tech-lösningen som består av en tjock urlakad jordbotten toppat med lite grus. Då får du en viss CO2-produktion den vägen. Det kommer inte växa snabbt men växterna kommer klara sig.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Ja jag tror de flesta faktiskt kan göra det, men det är några få som är ganska duktiga på det typ Javaormbunke, Anubias, Vallisneria, Vattenpest, Hornsärv osv.
      Ngt tips på hur man kan tillsätta bikarbonat i ett kar, där man får (och vill ha) pH 7.5 med hjälp av rötter, men där pH i kranen är över 8.
      (kan alger utnyttja bikarbonat som kolkälla, och på så sätt kan övergödning ske pga, för mycket bikarbonat?)
      Ja när det gäller sumpväxter som är vana att ha perioder ovan ytan typ Echinodorus, Cryptocoryne osv märker nybörjare ofta en otrolig skillnad när man petar ner lerkulor.
      Ok! Har nu petat ner bottengödning vid min osiris svärdplanta samt vid mina cryptocoryne. Dock så var det mer tabletter än kulor av lera...
      Man måste vara mer specifik. Är det som gamla eller nya bladen? Gamla genomskinliga blad är ofta någon makrobrist. Makroämnen är dom näringsämnen som tas upp i absolut störst mängd.
      Det är de äldre röda bladen på min osiris svärdplanta, men som jag har förstått det så ska de bladen vara röda, men vet inte om de ska vara genomskinliga. Det enda som jag tycker är konstigt är att de röda bladen inte har lika tydliga bladnerver än de gröna...
      Det beror på om det är dom gamla eller nya bladen. Gul-vita nya blad är mikrobrist (järn) och gula gamla blad kan t ex vara kaliumbrist.
      Det var främst de gamla bladen på min anubias. har tillsatt tmg, och det borde väl räcka som kaliumgödning?
      Ligger du under ljuskompensationspunkten kommer växten göra av med mer kol än den tar in och därmed dö
      Ok! Har en växt som oroar mig, men vet inte vad det är för ngn sort. Den verkar dock ljuskrävande, och har små lansettliknande blad på en stjälk.
      Ja. Om du vattengöder: Se till att den försiktiga cirkulationen når alla blad. Du ska se pyttelite rörelse/vajande på de flesta blad så du är säker på att alla näringsämnen hela tiden exponeras mot bladen.
      Har en mycket försiktig cirkulation. Enda sättet som jag såg att det cirkulerade vatten förbi cryptocoryne var att de små partiklarna i vattnet åkte förbi alla bladen, räcker det?
      Då tycker jag du ska snegla på low-tech-lösningen som består av en tjock urlakad jordbotten toppat med lite grus. Då får du en viss CO2-produktion den vägen. Det kommer inte växa snabbt men växterna kommer klara sig.
      Lite för sent för det nu, men ska nog testa det i ett annat kar...
      (hur gör man jorden urlakad?)

      Såg nu att en del av bladen på cryptocoryne har en del hål i bladen, alldeles runda. De fanns nog redan då jag köpte växten , men vad beror det på?
      Tack för alla svaren, börjar förstå lite mera om växterna nu

      Mvh "En tacksam akvarist"
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ngt tips på hur man kan tillsätta bikarbonat i ett kar, där man får (och vill ha) pH 7.5 med hjälp av rötter, men där pH i kranen är över 8.
        Uhm. Genom bikarbonat? =) Det var en i föreningen som ville sälja 7 kilo senast.

        (kan alger utnyttja bikarbonat som kolkälla, och på så sätt kan övergödning ske pga, för mycket bikarbonat?)
        Ja dom är überbra på att använda bikarbonat jämfört med växter. Alger är aldrig näringsbegränsade på samma sätt som växter, så låt dom vara och fokusera på växterna istället.

        Växterna vill ha stabila förhållanden, dvs egentligen så lite pill med burken som möjligt genom t ex:
        1) low-techmetoden där man bara pytsar i vatten och matar ordentligt
        2) Hydroponics-stuket där man genom ett stort vattenbyte iveckan pytsar ner garanterade nivåer av alla näringsämnen vilket i sig skapar stabilitet vilket får alger att vänta på rätt läge (Co2-dipp, Ammoniumspik pga övermatning osv)

        Det var främst de gamla bladen på min anubias. har tillsatt tmg, och det borde väl räcka som kaliumgödning?
        Mjo. Det är dock för lite kalium i förhållande till mikroämnena i TMG tyvärr.

        Ok! Har en växt som oroar mig, men vet inte vad det är för ngn sort. Den verkar dock ljuskrävande, och har små lansettliknande blad på en stjälk.
        Sätt den i mitten av karet och se till att ingen inredning eller andra växter skuggar den.

        Har en mycket försiktig cirkulation. Enda sättet som jag såg att det cirkulerade vatten förbi cryptocoryne var att de små partiklarna i vattnet åkte förbi alla bladen, räcker det?
        Ingen aning. Man kan även pytsa i något "dimmigt" typ CaCO3 och se hur snabbt dimman sprider sig. Där det inte blir dimma når knappt någon gödning.
        Fast det problemet är bara marginellt om man kör low-tech med fet botten.

        (hur gör man jorden urlakad?)
        Man köper näringsfattig jord (topsoil) och häver ner det i en hink med vatten och har stark genomluftning i ett par veckor. Byter vatten varje dag i hinken.

        Såg nu att en del av bladen på cryptocoryne har en del hål i bladen, alldeles runda. De fanns nog redan då jag köpte växten , men vad beror det på?
        Du köpte dom bara häromdagen om jag inte minns fel. Cryptorocyne är väldigt känsliga för miljöbyte. Dom kommer förmodligen smälta ihop så att det bara blir rotknölen kvar. Spara den och vänta på att nya blad sätts.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          Uhm. Genom bikarbonat? =) Det var en i föreningen som ville sälja 7 kilo senast
          Ok;P Frågan kanske var lite konstig också, men jag tror att jag låter bli bikarbonat i karet:P
          Växterna vill ha stabila förhållanden, dvs egentligen så lite pill med burken som möjligt genom t ex:
          1) low-techmetoden där man bara pytsar i vatten och matar ordentligt
          2) Hydroponics-stuket där man genom ett stort vattenbyte iveckan pytsar ner garanterade nivåer av alla näringsämnen vilket i sig skapar stabilitet vilket får alger att vänta på rätt läge (Co2-dipp, Ammoniumspik pga övermatning osv)
          Antar att jag kör lowtech-metoden fast att jag göder med tmg och bottengödning.
          Mjo. Det är dock för lite kalium i förhållande till mikroämnena i TMG tyvärr.
          Borde jag försiktigt tillsätta KNO3? Hur ska jag i så fall blanda KNO3 med vatten? (eller kommer det bara resultera i mängder med alger?)
          Sätt den i mitten av karet och se till att ingen inredning eller andra växter skuggar den.
          Den är i mitten. Det lite tråkiga är att min anubias också är i mitten:S
          Ingen aning. Man kan även pytsa i något "dimmigt" typ CaCO3 och se hur snabbt dimman sprider sig. Där det inte blir dimma når knappt någon gödning.
          Fast det problemet är bara marginellt om man kör low-tech med fet botten.
          Nåja, de får ju i alla fall bottengödning
          Du köpte dom bara häromdagen om jag inte minns fel. Cryptorocyne är väldigt känsliga för miljöbyte. Dom kommer förmodligen smälta ihop så att det bara blir rotknölen kvar. Spara den och vänta på att nya blad sätts.
          Jo, jag vet
          Hoppas i alla fall att det inte tar så lång tid för den att återhämta sig;P

          har hört att de flesta svärdplantor är lätta att ha. Kan jag skaffa fler sådana om min första ser ut att må bra? (tycker att de är urtjusiga och borde väl vara lättare än en del av mina andra)

          Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Antar att jag kör lowtech-metoden fast att jag göder med tmg och bottengödning.
            Lite Florapol/kattsand/lera är inte riktigt vad jag kallar low-tech. Snarare old-school.
            Low-tech för mig är en riktigt tjock jordbotten så att man får CO2 från bottnen.

            Borde jag försiktigt tillsätta KNO3? Hur ska jag i så fall blanda KNO3 med vatten? (eller kommer det bara resultera i mängder med alger?)
            Beroende på vad du har i bottnen så skulle jag vilja påstå att man först och främst ska köra KNO3 och KH2PO4, och sedan eventuellt börja med mikrogödning. Detta när man har rejält med växter.

            Ska man köra några Anubias i en Malawi-burk blir det svårare.

            Eftersom du inte specat exakt hur din burk ser ut så kan jag inte ge några exakta tips.

            Nåja, de får ju i alla fall bottengödning
            Jasså?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • malawi´n
              • August 2003
              • 1643

              #7
              Lite Florapol/kattsand/lera är inte riktigt vad jag kallar low-tech. Snarare old-school.
              Low-tech för mig är en riktigt tjock jordbotten så att man får CO2 från bottnen.
              Ok.
              Beroende på vad du har i bottnen så skulle jag vilja påstå att man först och främst ska köra KNO3 och KH2PO4, och sedan eventuellt börja med mikrogödning. Detta när man har rejält med växter.

              Ska man köra några Anubias i en Malawi-burk blir det svårare.

              Eftersom du inte specat exakt hur din burk ser ut så kan jag inte ge några exakta tips
              Ok. I karet har jag 1 anubias, 1 osiris svärdplanta, 1 större och 1 mindre cryptocoryne klunga, en liten grupp med vattenpest samt 1 växt som jag inte vet namnet på och som jag inte hittar i artregistret.
              har rådasans på bottnen. 2 stycken stora rötter i, pH runt 7.5, göder med 5 ml tmg/vecka just nu. har gett svärdplantan, cryptocoryne och den okända bottengödning i form av TetraPlant Crypto-tabletter som innehåller bland annat järn.
              Fiskarna är följande:
              2 stycken lejonhuvudsciklider på 5 och 12 cm
              1 siamesiska algätare på 5 cm
              2 små kuhli
              1 palett på 5 cm
              1 ampullariasnäcka
              1 banjomal på 6 cm
              Har ett innerfilter med ganska liten filtervolym samt en doppvärmare. Kör med täckglas, som jag rengör varje vecka. Har 1 Powerglo lysrör som ger runt 0.3 W/l. har tänt 12-13 timmar/dygn.
              matar varje dag, men ger inte malarna ngt särskilt, utan de klarar sig på vad som blir över. (alltså blir det ibland lite mkt mat när jag försöker mata malarna samtidigt;P)
              Storleken på karet är 54 liter, inget direkt solljus in. Värme är ca 25 grader på dagen. Just nu är det lite dimmigt pga. omstart!
              Akvariumet har varit igång i 2 dagar sedan omstarten. Har inga tester förutom pH...
              Jasså?
              Borde de itne få bottengödning om jag har planterat tabletter vid deras rötter?;P

              Hur tjockt jordbotten bör man ha, om man har dåligt med ljus?

              Mvh Malawi´n (lååånga inlägg)
              Björn Forsberg

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Borde de itne få bottengödning om jag har planterat tabletter vid deras rötter?;P
                Nej eftersom du inte vet vad tabletterna innehåller så kan du inte förutsätta att dom får någonting speciellt. Järn behövs inte i speciellt stor omfattning. Det är främst makroämnen som kalium, kväve och fosfor (NPK) som brukar tryta om man sköter akvariet ordentligt.

                Eftersom du inte kör CO2 kommer växterna få klara sig på bikarbonat och då kommer tillväxten vara i det närmaste obefintlig - vilket även betyder att du måste göda i den mängd dom får tag på kol via bikarbonat (vilket man aldrig kan veta och därför aldrig kan veta hur mycket man ska göda). Man får kolla på växterna och pytsa i lite på känn.

                Hur tjockt jordbotten bör man ha, om man har dåligt med ljus?
                Ljusmängden har inte med bottentjockleken att göra. Jag kommer inte riktigt ihåg hur tjock Walstad brukar rekommendera.
                Här ser du hur en snubbe gjort:
                http://mike-edwardes.members.beeb.net/plant/lotech.html
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • malawi´n
                  • August 2003
                  • 1643

                  #9
                  Ok...
                  Funderar nu faktiskt på att skaffa en liten co2-mäsk, verkar förenkla saker och ting ganska markant. Men ska nog då köpa en färdig variant från dupla, känns säkrare än när jag gör det själv. Sedan ska jag nog ha den i en tät behållare så att det inte kan läcka...(plus att amn får en liten "reaktor" med)
                  tack för all hjälp hittils

                  Mvh Malawi´n
                  Björn Forsberg

                  Kommentar

                  Arbetssätt...