Odla E. macrophyllus som sumpväxt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Visible
    • April 2003
    • 92

    Odla E. macrophyllus som sumpväxt!

    HEJ!
    Tänkte göra ett litet experiment, jag ska försöka odla några små plantor av Echinodorus macrophyllus med endast rötterna i vatten. Jag har ett 60 l. Akvarium och en halogenlampa på 75W, lite bottengödning samt flytandegödning och järngödning Jag ska sluta hörnen så att inget vatten dunstar bort och så att det blir fuktigt så växterna inte torkar.
    Vad tror ni om detta, kommer det att fungera?

  • PatrikMalmo

    #2
    Kommer att funka utmärkt, är jag övertygad om. Ska du inte ha någon fisk i karet kan du mycket väl köra en verkligt fet botten med någon bra blomjord, eventuellt med lite mer lera tillsatt (dammväxtjord). Då slipper du trixa med annan gödning.

    Jag har sedan några månader tillbaks kört vattenhyacint och Eleocharis på fönsterbrädan, utan övertäckning - funkar finfint. Har jord i botten samt duttar i lite vanlig krukväxtgödning till och från.
    E. macrophyllus har jag tidigare också kört på fönsterbrädan, utan övertäckning. En del blad torkade in i början, men när den hade vant sig så var det inget problem. Se till att det alltid är en vattenspegel i krukan bara, och ha gärna en stor kruka så att fukten ökar runt plantan.

    Ett problem med att köra dem i ett akvarium med lågt vattenstånd är att avdunstningen kommer att sätta sig på rutorna så att det blir svårt att se in i karet. Går att lösa med thermoruta om du vill trixa med sådant. Rekommenderar inte att du kör helt övertäckt. Med lite luftcirkulation ökar visserligen avdunstningen, men det blir lättare att se in i karet - dessutom tar växten CO2 från luften, så att förnya luften då och då är bra.

    Något jag inte provat men hört ska ge en häftig tillväxt, är att öka CO2-halten i luften. Kör mäskvarianten av CO2 in i luften i karet (då kan du ha rätt tillslutet) och se vad som händer... Ska prova det själv någon gång framöver.

    Hilsen!!

    Kommentar

    • Visible
      • April 2003
      • 92

      #3
      Tack för svar!
      Jag tänkte pumpa i lite CO2 med mitt "hemmabygge" och overgöda lite
      Funkar det att köra med Blåkorn eller måste man ha en speciell gödning för dammar? (Blåkorn, gödning till vanliga växter)

      Kommentar

      • Visible
        • April 2003
        • 92

        #4
        Nu har de små plantorna växt i ca 5 dagar och de nya bladen växer ca 1cm om dagen, har numera belysningen på 24/7 för att se om de tänker växa ännu mer.
        Höjde vattnet (den 21:a) i akvariet med 3 cm till ca 4 + att jag tillsatte lite bakpulver (nu ska vi baka bullar )
        Jäklar vad det började bubbla på de bladen som ligger under vattenytan!
        Hoppas nu på att växterna ska växa snabbare men jag fruktar en "algattack"

        Fortsättning följer...

        Kommentar

        Arbetssätt...