Hjälp....vad skall jag göra nu då??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • knasmaggan
    • August 2004
    • 33

    Hjälp....vad skall jag göra nu då??

    Hej alla ni här inne!

    Jag har följt tråden om grönblåalger och nu lagt i fungistop i akvariet.. Idag så ligger min rödzebrahona och hyperventilerar!!Vad skall jag göra?? Och vad har jag gjort för fel???Jag är nästan amatör så om ni vill hjälpa mig så förklara gärna vad jag gjort för fel och hur jag kan åtgärda detta! Jag har lärt mig att det är av misstagen man lär sig nämligen, även fast det inte alltid är så kul att göra fel!!Snälla hjälp mig så snart ni kan , och tänk på att jag är amatör när ni förklarar för mig...ju lättare dess bättre.. Jag passar på att skicka soliga hösthälsningar från söder om Göteborg =)..
  • Centurion
    • October 2003
    • 241

    #2
    Hur ofta gör du vattenbyte?
    Har du mätt nitrit-halten nyligen?
    http://www.adelgren.se/akvarium/

    Kommentar

    • Centurion
      • October 2003
      • 241

      #3
      Det bör ha följt med en bruksanvisning till testet?

      BTW, om du inte läst dessa sidor så kan du ju göra det:
      http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Sjukdomar

      Lutar ju åt syrebrist, nitrit eller kanske mer troligt förgiftning av någon sort... men jag spekulerar bara...

      Lycka till

      http://www.adelgren.se/akvarium/

      Kommentar

      • knasmaggan
        • August 2004
        • 33

        #4
        Jag gjorde ett test, ja visst fanns det en snvisning...ibland är man lite korkad faktiskt...sorry!! Jag har iallafall kollat nitritet och resultatet blev 0,3 mg/ml...enligt anvisningen var det ok..eller? vad kan det isåfall vara??? Tack för att du tar dig tid !

        Kommentar

        • Centurion
          • October 2003
          • 241

          #5
          Nitrit ska vara 0.
          Gör ett 30-50% vattenbyte (eller lite mindre kanske eftersom du bytte mycket vatten igår?) och tillsätt gärna Sera Nitrivec under en 10-dagars-period.
          Finns mycket att läsa om nitrit om du söker på forumet för övrigt...
          http://www.adelgren.se/akvarium/

          Kommentar

          • knasmaggan
            • August 2004
            • 33

            #6
            Vad händer med medlet jag la i igår om jag byter vattnet nu?

            Kommentar

            • knasmaggan
              • August 2004
              • 33

              #7
              Jag bytte 10-20% av vattnet och nu har det gått några dagar...Men grön-blåalgerna är ännu inte borta...Hur lång tid tar det eller har jag förstört allt genom att byta ut lite vatten? Det är idag 5 : e dagen sedan jag lade i Fungistop!

              Kommentar

              • knasmaggan
                • August 2004
                • 33

                #8
                Hej igen...jag har ännu inte gett upp hoppet om att få vägledning i mitt dilemma...Att min rödzebra uppträdde konstigt berodde nog inte på att jag tillsatt Fungistop utan att hon spottat ut sina yngel och blivit lite stressad...Skönt! Men nu till min problem igen då...
                Jag har haft i fungistop i 1 vecka och inget hände...i onsdags bytte jag vattnat som jag brukar varje vecka...Idag är det fredag och jag kan nu se att dessa j-a "alger" gör sig påminda igen...Grönt "slem" som sätter sig överallt samt roströda fläckar på glaset...Vad skall jag göra med detta för att bli av med det? Och är det grön-blå aler eller vad är det? Snälla om ni läser detta så om ni har förslag på åtgärd, dela med er...Jag vill veta och lära mig men framförallt vill jag bli av med detta så att jag får njuta av dessa vackra fiskar....´>En halvt desperat Maria

                Kommentar

                • schilla
                  • August 2004
                  • 71

                  #9
                  men nitrit 0.3 är ju ingenting.. det ska inte vara någon fara .. det är ju knappt mät bart vad du för test?? är du säker på att det inte var mindre en 0.3 som resultatet av testet blev?

                  Kommentar

                  • knasmaggan
                    • August 2004
                    • 33

                    #10
                    hur vet man det då?
                    jag tror inte att det är ett problem för fiskarna mår utmärkt! Förutom den stressade honan då...men det "gröna läskiga" är ett stort problem...

                    Kommentar

                    • elinor
                      • February 2003
                      • 1323

                      #11
                      Alger man inte vill ha är aldria roliga *ler* VIlken sort du har kan jag inte ens gissa mig till, det lämnar jag till de algkunniga. Jag kan däremot ge dig lite amatörtips från egna erfarenheter. Nåt man kan tänka p ånär det gäller alger så är det följande:

                      En grundläggande sak som man alltid måste ha i åtanke är att algernas enda möjlighet att uppta näring är från vattnet
                      Alger behöver flera olika näringsämnen, men viktigast är kväve (N) och fosfor (P) (kommer från fiskarnas avfallsprodukter). Det gäller alltså att i första hand minska kväve- och fosforhalten.
                      När jag tampats med svävalger under en lång tid så fick jag tips av en liten zoobutik som ledde till att algerna försvann. (tjoho)Dessa tips delar jag med mig till dig.

                      1. Mata fiskarna ikväll innan du släcker belysningen. Mata dem inte på några dagar, de klarar att "svälta" en tid.

                      2. Låt belysningen vara släckt i minst tre dagar. Står karet ljust kan du täcka över det med en mörkt filt.

                      3. När dessa tre dagar har gått låter du belysningen bara vara tänd ca 4 timmar. Öka ljustiden sakt man säkert under en veckas tid tills du i uppe i ca tolv timmar igen. Mata sparsamt under veckans gång, fiskarna bör äta upp all mat.

                      När vi hade gjort på detta sätt blev vi av med algerna iallafall. Anledningen till att man skall "smyga" upp ljustiden är att algerna återigen kan bli glada om man drar på med full ljustid direkt. Dina växter kan ta stryk får jag väl kanske säga. *ler*

                      Återigen så är det bara amatörtips. Det finns kanska andra metoder men denna lyckades för oss iaf.

                      Lycka till, Elinor.

                      Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                      Kommentar

                      Arbetssätt...